Ez nem kamu

Teszt: Fiat Panda Van 4x4 - 2015.

2015.02.13. 06:15 Módosítva: 2015.02.13. 07:57

Adatlap Fiat Panda Van 4x4 1.3 Multijet - 2015

  • 1248 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 75 LE @ 4000 rpm
  • 190 Nm @ 1750 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    14.5 másodperc
  • Végsebesség:
    159 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    4.7 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    5.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.6 l/100km
  • 4 392 930 Ft

Az autógyártók előszeretettel tuningolják a kicsit unalmasnak látszó modelljeiket mindenféle kamu műanyag elemekkel, kvázi terepjárósítva.

Jó példa volt erre a Polo Fun vagy a Fiatnál az egykori Strada Adventure illetve a személyes kedvencem, a Felicia Pick-up Fun. A Pandánál viszont komolyan gondolták, hiszen nemcsak megemelték öt centivel, hanem egy egész jó 4x4 rendszert raktak alá.

Ugyan nem G Mercisen össze-vissza kapcsolható, de épp emiatt nem is nagyon tudunk hibázni, míg például a Jeep Wranglernél egy rossz gombnyomással tetemes károkat okozhatunk. Itt az összkerékrendszer automatán kapcsolódik, alapesetben elsőkerekes, és ahogy veszti el a tapadást az eleje, kezdi az elektronikusan vezérelt kuplung hátra adni hajtást. Ez egyébként fejlődés, hiszen a régi Pandánál még viszkós megoldás kapcsolt. Zárható vagy önzáró diffik nincsenek, a SUV-oknál is megszokott kerekenkénti fékezgetős megoldással próbálják pótolni.

Az autóval egy vidéki úton gondoltam egyet és ráhajtottam egy földútra, és semmi. Mármint simán autózgattam az emelkedő, saras, esőáztatta, traktornyomos úton, de mintha mi se történt volna, semmi kipörgés, elcsúszás. A rövid tengelytáv meg a kaszni végén lévő kerekek miatt egész jó terepszögei vannak, a nyomvályúkon keresztül-kasul se volt gond, nem akadt fenn, nem ütöttem le az orrát.

Később felugrottam némi havas kirándulásra a Budai-hegyekbe, és akárcsak a sárban, itt se volt gond. Nem terepjáró, inkább afféle tanyajáró, de arra tökéletes ez a jó értelemben vett igénytelen 4x4 megoldás.

Mint haszonjármű egész jól használható. Ebben a méretben nem túl gyakori az oldalajtó, de akár az egykori Logan Van-nél, itt is az egyszerűbb építés miatt megmaradtak a hátsó ajtók, így két oldalról is pakolhatunk. Ezt a nagyobb kategóriában feláras extraként mérik. Az ajtókat nézve ugyanaz, mint a személy változatnál, kívülről a „van” feliraton kívül nem is különbözik, az egyetlen furcsaság, hogy nincs ablaktekerő, bár folyamatosan motoszkált bennem a kisördög, hogy megnézzem a ledugózott lyukakat, hátha csak a kar nincs rajta, és bent van mechanika.

Kezdetben morogtam, hogy megint nincs zárható tároló, míg fel nem emeltem a padlóburkolatot a raktérben. Olyan rekeszdömpinget találtam, hogy még egy kisebb bevásárlást is bele tudtam suvasztani. Ezt más kisáruszállító gyártók is átvehetnék. A padlólapot pakoláskor egy kampó tartja az utastér rácsán, ami jó ötlet, kivéve, hogy olyan mélyen kell behajolni a be- és kiakasztáshoz, hogy garantáltan letakarítjuk a kocsi lökhárítóját a nadrágunkkal.

A vadászpanda - az előző generációról

Terepen nagyon jó! De tényleg, meglepően jó. Az állandó összkerékhajtás miatt aránylag magas a fogyasztása. A téli hidegben ráadásul 1 literrel több, mert baromi nehezen melegszik fel. Amúgy városban 6,5 liter, pályán 5,7 liter a tapasztalataim szerint. Az autó full-fapad, hozzá képest az általad tesztelt egy luxusautó.

Városban nagyon fürge, pályán is elég jól viselkedik. Autóúton minden félelem nélkül megyek bele vele előzésekbe, a kis kasznit jól mozgatja az 1,3-as multijet, nagyon jó a váltó is. A kocsi azért persze egy Vadászpanda, nem pedig egy elfogóautó. Én csak Zajos Tücsöknek becézem. Kicsi, de erős.

Kifejezetten hasznosak a színre nem fújt lökhárítók, mert az autót gyakran használom terepen, és szűk-bokros földutakon. Volt, hogy egy havas-jeges földúton húztam ki vele egy lopott VW Polót, amivel a tolvajok elakadtak egy gödörben, és nem tudtak továbbmenni, ezért a sorsára hagyták a kocsit. A vadászpanda kis erőlködés után simán kihúzta egy vontatókötél segítségével, a csúszós-havas úton. Mindenki ledöbbent, csak én nem. Imádom a kocsit, ideális munkaeszköz. Hihetetlen, hogy mit kibír.

Amit cserélni kellett:
- Kormányszervo, ami a garanciaidőn belül hibásodott meg. (Ezt a mi tesztautónk is megjátszotta az elején, de aztán kis szerviz után már rendesen viselkedett. HZ)
- Turbó, ami a túlfeszített használat miatt ment tönkre.
- 7 év után a hátsó kipufogó dob.

A kocsiban 135 000 kilométer van. Természetesen fékbetétet, tárcsát, lengéscsillapítót és olajat is kellett cserélni, de ezeket bármelyik kocsinál kellett volna. Az autó rendszeresen van szervizelve és karbantartva, ezt meg is hálája. Az utastér elég zajos, az új Panda sokkal jobban hangszigetelt.

Vezda László – autovadasz.eu

A Panda 4x4 teherváltozatát kizárólag 1,3-as Multijet dízel motorral rendelhetjük, 75 lóval és 190 Nm-el. Ez az erő elég is a kis test lendületes városi mozgatásához, leginkább, mert jó rövid váltót raktak bele a haszonjárművesség és a 4x4 miatt. Autópályán viszont nem nagy élmény, elkelne egy 6. sebesség. 90-100 km/h körül megnő a zajszint, ekkor már nem csak a motor felől, hanem  mint szinte minden ilyen dobozosnál, a raktérből. Az autópályázás ellen a másik indok hazánkban, hogy január óta bizony ez is D2 díjkategória, akármennyire pici.

A fogyasztás nem vészes, főleg, ha figyelembe vesszük az alatta lévő technikát, amit cipelni kell. Vegyes üzemben, kb harmad-harmad arányú autópálya/országút/város használatban 5,5 litert kellett tankolni 100 km-re. Ez a benzines Panda-tapasztalatokkal ellentétben fél literrel a gyári városi felett van, de ha figyelembe vesszük, hogy alig volt kilométer a kocsiban (2800), később akár lejjebb is mehet.

Jelenleg nincs másik 4x4-es kisáruszállító a piacon. Bár nálunk (és az osztrákoknál) mégis van, ugyanis a Daciánál lehet kapni Dustert haszonjármű kivitelben. Ez annyit tesz, hogy szorgos kezek kiszerelik az ülést, miegymást, és belemezelik, dobozolják a hátsó részt, plusz kap egy elválasztó rácsot.

Így a Pandáénál 25 centivel hosszabb, viszont 20 centivel alacsonyabb rakterek kapunk. Az átalakítás díja félmillió forint plusz áfa (=635 ezer Ft) és bármelyik Duster verziót átalakíttathatjuk. Ezzel mondjuk egy 1.5 dCi 109 lóerős, 4x4-es, Arctic modell közel bruttó 4,9 millió forintba kerül. A Panda haszonjármű 4x4-gyel közel 4,4 millió, összkerékhajtás nélkül viszont csak 3,5 milló forint, (ez a bruttó ár), ami klíma és rádió nélkül sem rossz ár.

Ha elgondolom, hogy miket szállítok a saját Berlingómban, az esetek többségében pont elég lenne egy ilyen Panda, a hosszabb cuccokhoz tetőcsomagtartóval. És mivel szeretek néha kiruccanni úttalan utakra, így a 4x4 is jól jönne.

   Panda Van 4x4 Fiesta Van Trend Corsa Van Dacia Duster Van 4x4 Arctic
Motor 1,3 MJ, 75 Le 1,5 TDCi, 75 Le 1.3 CDTi, 75 Le 1,5 dCi, 109 Le
Listaár (br) 4 392 930 Ft 4 406 900 Ft 4 455 000 Ft 4 870 000 Ft
Raktér méretek            
térfogat (m3) 1 1 0,9 1,1
hossz (mm) 1165 1296 1257 1400
teljes szélesség (mm) 1220 1296 1264 1147
szélesség a kerékdoboknál (mm) 1020 1004 944 1000
magasság (mm) 900 806 924 700
teherbírás (kg) 495 450 475 550
              
Külső méretek            
hossz (mm) 3653 3969 3999 4315
magasság (mm) 1551 1433 1466 1634
szélesség (mm) 1643 1764 1736 1821
tengelytáv (mm) 2300 2489 2511 2674
              
Felszereltség            
elektromos ablakemelő van van van van
klíma 160 000,00 Ft van 195 580,00 Ft van
rádió 70 000,00 Ft van 113 030,00 Ft van
utasoldali légzsák van 127 000,00 Ft van van

Totalcar értékelés - Fiat Panda Van 4x4 1.3 Multijet - 2015

Ár/értékben verhetetlen, de egy hatos váltó sokat javítana az élményen.

Népítélet - Fiat Panda