A stuttgarti tévétoronyban, azaz Fernsehturm Stuttgartban mutatta be a Daimler csoporthoz tartozó Evobus az új emeletes Setrát.
Top view, azaz felülnézet volt az új Setra stuttgarti bemutatójának szlogenje. Ezért a sajtóbemutató színhelyéül a stuttgarti tévétorony 144 méteres magasságban található éttermét választották. Természetesen az új Setra S531 DT-t nem vitték fel ilyen magasra, a busz letakarva, a torony melletti parkolóban várakozott a konkrét bemutatóig, amelyet élőben közvetítettek drónok segítségével.
Érthető a felhajtás az új Setra körül, hiszen a 2001-ben bemutatott elődtípus, a TopClass S431 DT minden idők legsikeresebb európai emeletes busz típusa: az elmúlt 16 évben 2300 darabot gyártottak belőle. Olyannyira sikeres volt a 431-es, hogy tavaly is még majdnem 200-at gyártottak belőle a Setra ulmi üzemében. (Csak összehasonlításképp: tavaly a magyar autóbuszgyártók, együtt összesen nem gyártottak 200 autóbuszt.) Mégis, hiába volt sikeres az előd, az Evobusnál elérkezettnek látták az időt, hogy megújítsák az öreg kontinens legsikeresebb emeletes buszát, ezzel teljessé téve a 2012-es IAA-n bemutatott 500-as típuscsaládot.
A Setra S531 DT 11 centivel hosszabb az S431 DT-hez képest. Az új busz vázszerkezetét is megerősítették a legfrissebb (R66.02) borulási előírások miatt. A legfeltűnőbb változás a homlok- és a hátfalon látható, ugyanis az emeletes Setra is megkapta az 500-as típuscsalád stílusjegyeit. Például a hatalmas fényszórókat, amelyekkel az S531 DT üzemeltetőjének nem sok dolga akad, ugyanis a lámpák élettartama megegyezik a buszéval, így teljesen karbantartásmentesek.
Egyébként az alacsony övvonalú, de négy méter magas homlokfalon nem igazán mutatnak jól ezek a nagy fényszórók, kissé idegenül hatnak a keskenynek tűnő orron. Azonban nagyobb szabadságot kaphattak az Evobus formatervezői a hátfal megalkotásánál, ugyanis itt jobban sikerült elosztani a korábbi ötszázasok alkotóelemeit. A magasba törő hátfal szoborszerű lett. Szép munka! Ugyanez már nem mondható el az S531 DT oldaláról. A lila színű bemutatóbuszokon nem igazán látszik, de az oldalra megálmodott dizájnelemek kissé szétestek, nem tűnik egységesnek a busz oldalára megálmodott forma.
Mivel a legtöbb formai elem már eleve adott volt a Comfort és TopClass szériából, ezért a tervezők más trükköket alkalmaztak, hogy jobbá tegyék az S531 DT-t az elődnél. A jobb légellenállás elérése érdekében új szélvédőket, sárvédőíveket és tükröket terveztek, de még arra is figyeltek, hogy a felső ablaktörlő lapát függőlegesen álljon, ezzel is javítva a légellenállási tényezőt, amely 0,35 lett – ez az érték az emeletes buszok között a legjobbnak számít. Így az S431 DT-hez képest az S531 DT 7-10 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, ezzel éves szinten több ezer liter gázolaj-megtakarítást jelentve az üzemeltetőknek.
Az új emeletes Setra összes fényforrása LED-es, ezzel nemcsak a lámpatestek élettartama nőtt meg, de alacsonyabb lett a busz áramfogyasztása is. Mint fentebb említettük, az R66.02 miatt a vázszerkezetet is áttervezték, így az alsó szint akár dobogók nélkül is rendelhető, ezzel megnövelve a busz belsejének variálási lehetőségeit. Ezen megoldással az S531 DT kiváló távolsági busz is lehet, ugyanis így kerekesszéknek vagy babakocsinak is kialakíthatóak biztonságos rögzítési helyek. A motor jobb elhelyezése révén az elődtípushoz képest megnőtt a csomagtér mérete is, ami így már 8,4 köbméter. Az üzemanyagtartály kapacitása 540 liter, és ahogy az S431 DT-nél is, úgy itt is rendelhető egy 170, vagy akár 270 literes póttartály is.
Akárcsak az új Mercedes Tourismo, a Setra S531 DT is kétféle – Comfort- és TopClass – műszerfallal rendelhető. Az első változat a cég menetrend szerint közlekedő buszaiba való, ezért ezen kialakítottak helyet a pénztárgépnek is, míg az utóbbi műszerfal elegánsabb.
Teljesen természetes, hogy a járműből nem maradhatott ki a hárombetűs elektronikai kütyük hada sem. Ilyen a harmadik generációs ESP, az ASR, a sávtartó radar és az ABS, de persze itt is találhatunk néhány újdonságot. Ilyen az opcionálisan kérhető PPC, amely műholdjelek segítségével figyeli a busz előtt lévő domborzati viszonyokat, és annak megfelelően választja ki a váltó optimális sebességfokozatát. Újdonság a szintén választható Eco Driver Feedback, amely az üzemanyag-takarékos vezetésben segíti a sofőrt.
A S531 DT nemcsak a busz belsejében lévőkre, hanem a környezetére is figyel. Ebben nemcsak a homlok- és hátfalon elhelyezett kamerák és radarok segítik, hanem egy új radarrendszer is a jármű oldalán. Az ilyen nagy és hosszú járműveknél, főként a városokban jobbra fordulásnál előfordulhat, hogy a busz holtterébe kerül egy-egy gyalogos vagy kerékpáros. Ahhoz, hogy az ilyen szituációkból ne legyen baleset a Setra S531DT jobb első sárvédője mögé egy előre- és egy hátranéző radart szereltek. Ha ezeknek a radaroknak a hatósugarába kerül egy gyalogos vagy egy jármű, akkor az elektronika állóra fékezi a buszt.
Az új emeletes Setra jelenleg egyetlen egy, a Mercedes-Benz OM 471 típusú, 12,8 literes, 510 lóerős és 2500 newtonméteres motorjával rendelhető. Szintén a Mercedestől érkezik az automata Powershift váltó, de retarder Voith gyártmányú. A mellső tengely a Setra saját fejlesztése, a középső hajtott tengely Mercedes, a hátsó, kormányzott tengely pedig ZF Servocom típusú. A Setra S531 DT fordulási körátmérője 23,1 méter, ami igen csak jó értéknek számít egy 14 méteres busztól.
A gyár képviselői nem győzték hangsúlyozni, hogy Európa legsikeresebb emeletes buszából számos változat kialakítható, ahogy ez az elődtípusnál is volt, de ott még nem gondoltak arra például, hogy több olyan megrendelő is lesz, aki bisztróbuszt szeretne vásárolni. Ezért az S531 DT-nél fokozott figyelmet szenteltek annak, hogy a különleges vevői igényeket is kielégíthessék, így a menetrend szerinti busztól a bisztróbuszon át egészen az alig néhány forgatható fotellal szerelt, üvegtetős szuperluxus-buszig van megoldása a Setrának. Persze hiába a vevőközpontú német cég, nem valószínű, hogy tömegesen lepnék el hazánkat az új emeletes Setrák, ami egy ilyen árérzékeny piacon, mint a mienk nem is csoda, hiszen az S531 DT-nek az alapára körülbelül olyan 350 000 Euró, azaz olyan 110 millió forint körül kezdődik majd. Ha valaki mégis úgy dönt, hogy ilyen buszokkal szeretné megújítani a magyarországi távolsági közlekedést, akkor neki ez év őszéig várnia kell, ugyanis csak ekkor kezdődik a Setra S531 DT-nek az értékesítése.
Fernsehturm Stuttgart
A Setra S531 DT bemutatásának színhelyül szolgáló stuttgarti tévétorony is megérdemel néhány szót. Az ötvenes évek elejére Nyugat-Németországban már kiterjedt tévészolgáltatás volt elérhető. De azért sok fekete folt volt a sugárzásban, többek között Baden-Württembergben is. Ezért 1952-ben úgy döntöttek, hogy a tartomány megfelelő lefedettségének érdekében a stuttgarti Bopser-hegyen építenek egy tévéadótornyot. Az első mérnöki elképzelések után éles vita bontakozott ki, hogy a kevés kockázattal járó hagyományos acél rácsszerkezetű, vagy az új, addig még nem alkalmazott, drágább, de tartósabb vasbeton szerkezetű tornyot építsék-e meg, étteremmel, kilátóval. Végül 1953 végére megszületett a döntés, az akkoriban innovatívnak számító vasbeton szerkezetet választották, így ez az első tévétorony a világon, amely vasbetonból készült.
A stabilitásról egy majd tíz méter mélyre ásott, szintén vasbeton szerkezetű, csonka kúp felel. Erre építették magát tornyot. A 217 méter magas torony megépítése rekordidő alatt történt meg, mindössze másfél évet (1954 június-1955 december) vett igénybe, a sugárzás már 1956 elején megkezdődhetett és még ebben az évben megnyitották a 144 méter magasan lévő kilátórészt is az étteremmel együtt, ami hamar az egyik fő attrakciója lett Stuttgartnak. Az első teljes évben, 1957-ben már annyi látogatója volt a toronynak, hogy az üzemeltetés gyakorlatilag nullszaldós lett. Az elmúlt években a torony több funkciójától is megszabadult, ma már csak néhány digitális rádióadás sugároz innen és Stuttgartban, valamint a környéken kapcsolgatja a közvilágítást és persze küldi a pontos időt a különböző digitális eszközeinkre.