Még az embléma sem a régi

Teszt: Daewoo Avia D-Line

2002.03.12. 10:32

Látszik, hogy mind az angliai Daewoo Technical Center, mind a csehországi Daewoo Avia mérnökei sok álmatlan éjszakát töltöttek a tervezőasztal felett. A Daewoo Corporation szerette volna feledtetni a '97-ben bemutatott A-sorozat viszonylagos sikertelenségét, és visszaszerezni az elvesztett piaci részesedést. A cél érdekében teljesen új tehergépjárművet alkottak.

 
   
   

Alig van olyan részlet, ami a régi A-sorozatra emlékeztetne, a keleti autók jellegzetes hangulata sem jellemző rá. A befektetett munka bizonyára meghozza gyümölcsét, ha a motor és az erőátviteli rendszer fejlesztésére is legalább annyi energiát fordítottak, mint a karosszéria átformálására. Ha minden előzetes információ nélkül, saját kútfőből kell megmondanom, melyik tehergépjárművet látom, bizonyára igénybe veszem a telefonos segítséget.

 
   
 

A D-Line fülkéje sokkal tágasabb, mint az A-sorozaté volt, ennek köszönhetően a fellépő küszöb szélesebb,a helyzetét is jobban eltalálták, így a beszálláshoz nem kell tornász múlt. A kormány helyzete miatt sajnos a kiszállás továbbra is problémás, de a tendenciát tekintve a következő típusnál talán már ezt a hibát is sikerül megszüntetni.

 
   
   

Dicséretes, hogy a kormány magassága állítható, csak a kivitelezés nem sikerült tökéletesre, ugyanis még teljesen felhajtva is útban volt a kiszállásnál. A legalacsonyabb helyzetében pedig akár lábbal is kormányozhattam volna. Az ülések szivacsozása kicsit kemény, bár már nem szükséges csere a hosszú távú fuvarozáshoz szükséges komfortérzet eléréséhez.

 
   
 

A műszerfal alapterületét majdnem a felére csökkentették, de mindez nem ment az átláthatóság rovására. Még egy fordulatszámmérő is elfért rajta, amely nagy segítség a sofőr számára. A jobb oldali bajuszkapcsolóra helyezték a sebesség-szabályozó kezelőszervét, de működtetése megoldhatatlan feladat elé állított, így a szabályozó feladatát a már jól bevált gázpedál látta el.

 
   
   

Nagy öröm volt, hogy az ajtóba könyöklőt is építettek, sőt az ajtók már a fülkéből is zárhatók: nem kell attól tartanunk, hogy kizárjuk magunkat. A tárolórekeszek elég helyet biztosítanak a tárgyak elhelyezésére. Jó dolog, hogy az A-sorozatból átmentették a szélvédő feletti polcot, ebben kapott helyet az utastér világítás. A lámpatestet kiegészítették két olvasólámpával, az utasoldali lámpa akár menetközben is használható, ugyanis nem vakítja a vezetőt.

Jó hír a nemzetköziseknek, hogy a tágasabb, hosszabb fülkének köszönhetően a tetőre szerelhető kutyaól alapterülete sokkal nagyobb lett. Barátnőn kívül mást is vihetünk magunkkal, ugyanis nem kell szorosan a hálótárshoz bújni.

 
   
 

A kilátás minden irányba tökéletes, a tükrökről ugyanezt már nem mondhatnám el. A jobb oldali tükröt hiába próbáltam meg tökéletesen beállítani, vagy a plató végét nem láttam, vagy az elefántfül kerete takarta el. A bal oldali tükör viszont tökéletesen látta el feladatát, a jobb oldali ajtó fölé szereltek egy kiegészítő tükröt, ami parkolásnál, rámpához állásnál jön jól. A pedálok egymástól megfelelő távolságra vannak, működtetésük sem igényelt különösebb erőfeszítést.

A levegő-rásegítéses kuplung miatt a motort csak akkor tudjuk beindítani, ha a sebességváltót üresbe raktuk. Az új motor járása egyenletesebb és a fülke aljára rögzített hangszigetelő elemeknek köszönhetően sokkal csendesebb.

 
   
   

Vásárláskor egy 115 és egy 133 lóerős motor között választhatunk. A gyengébbik motor 3598 cm3, maximális teljesítményét 2400-as, a 420 Nm-es forgatónyomatékát pedig 1800-as fordulatszámnál adja le. Mi az erősebbik, 3922 cm3-es motort teszteltük, 565 Nm-es forgatónyomatékkal már 1400-as percenkénti fordulatszámnál. A regulátor 2800-as fordulatszámnál rángatás nélkül szabályoz le. Mindkét motor közvetlen befecskendezésű, turbófeltöltővel és levegő-visszahűtéssel látták el.

A motor ereje teljesíti a tőle elvárható szintet, amely bőven elegendő akár a 9 tonnás össztömeg (legnagyobb megengedett) mozgatásához is. A fogyasztás és a kezelhetőség szempontjából az optimális sebesség 80-90 km/h. A végsebessége 115 km/h, ennél többre nem képes, akárhogy hajtjuk.

 
   
 

Az A-sorozat nagy hátránya volt, hogy még a folyadék- és olajszint ellenőrzéséhez is fel kellett billenteni a fülkét. Az új típusoknál erre már nincs szükség, az olaj-szintet a fülke és a felépítmény közé helyezett olajnívó-pálcával, a folyadék-szinteket pedig a homlokfal felnyitásával ellenőrizhetjük. A fülke felbillentése csak az olaj utántöltésénél, vagy nagyobb szervizelésnél elkerülhetetlen.

A D-Line fogyasztása továbbra is az egyik legalacsonyabb értéket képviseli kategóriájában, üresen 15-16 liter, terhelve 17-18 liter. A tank térfogata 120 liter, az üzemanyag-szintjelző lámpája 18 liternél gyullad ki. A kétkörös levegő-hidraulikus rendszer az első tengelyt tárcsafék, a hátsó tengelyt dobfék segítségével fékezi, az ABS alapfelszereltség.

 
   
   

A 6+1 fokozatú sebességváltó tökéletes, könnyen kapcsolgatható, a váltóútja kifejezetten rövid, nem találkoztam még ehhez hasonlóval. A váltó apró hiányossága, hogy a fülke felbillentése után a rudazat kissé nehezen ugrik vissza a helyére.

 
   
 

A D-Line-t elődeihez hasonlóan 3 típus képviseli, a D60 legnagyobb megengedett össztömege 5990 kg, a D75 7490 kg, a D90 pedig 9000 kg-ot nyom. A járművek össztömege átlag 10%-kal nagyobb lett, de még mindig az egyik legcsekélyebb önsúllyal rendelkezik. Mindhárom típus 4 különböző tengelytávolsággal, illetve teljes hosszúsággal kapható.

 
  További adatok
 
 A legrövidebb alváz teljes hosszúsága 5573 mm, tengelytávja 2950 mm, a soron következő hosszúsága 6323 mm, tengelytávja 3400 mm, ezt követi a 7173 mm hosszúságú, 3900 mm tengelytávú alváz, a legnagyobb pedig 8123 mm hosszúságú, tengelytávja pedig 4500 mm. Az eltérő hosszúsági méretek ellenére a szélesség mindegyik méretnél 2150 mm, a nyomtáv pedig 1800 mm. A fülke magassága 2304 mm. A hasznos teherbírás a megengedett legnagyobb össztömegtől és a különböző méretektől függően változik. A D60 terhelhetősége 2970-3050 kg, a D75-é 3950-4030 kg, a D90-é pedig 4920-5000 kg, természetesen ezekből az értékekből le kell vonnunk a felépítmény tömegét. Valamennyi típus 750 kg fék nélküli és 3500 kg fékezett pótkocsi vontatására képes.

Menettulajdonságaiban sokat javult, érezhetően stabilabb, az emelkedők sem izzasztják meg. A fülke kevésbé rezonál rossz útviszonyok között. A fordulékonysága méreteihez viszonyítva tökéletes, a kormány könnyen forgatható. Ezzel a típussal már sokkal szívesebben vezetném le a napi 9 órás etapot, mint elődjével.

Értékelés: 3, - Az A-sorozathoz képest rengeteget fejlődött, de van még mit ellesni a konkurenciától.