Munkára született
Miért Transit a Transit Connect amikor Tourneo? Miért van, hogy az új Ford félszerzete - a már-már történelmi - Transit nevet kapta, miközben az emblémán kívül szinte semmi sem egyezik névrokonával?
A megoldás egyszerűbb mint gondolnák. A klasszikus
Ford Transit
harminchárom év tapasztalatával háta mögött a középkategóriájú
áruszállítók elismert tagja. A 2001-ben elért év áruszállító díja
sehol sincs Horgászguru barátom Transit rajongásához, amikor is
képes a hét közben szorgalmasan dolgozó Transittal az ismeretlen
ingoványnak indulni újabb titkos horgászhelyek felkutatása végett.
A teljesen új tervezésű Ford kisárusszállító kialakításakor fő
szempont a nagyobb testvér alacsony üzemeltetési költségének,
megbízhatóságának és egyéb pozitív tulajdonságainak átöröklése
volt.
A belépő jóra sikerült. Tavaly decemberben a Ford Transit
Connect megnyerte a "2003-as Európai Év Haszongépjárműve" díjat,
úgy, hogy a 20 tagú szervezet a lehetséges 140 pontból 126-ot ítélt
az új Fordnak. A beavatás megtörtént, a Connect is megérdemli a
Transit nevet.
Az azonnali elismerés nem véletlen, a Connect haszongépjárműnek
született.
Nem valami szamélyautó alapokra húzott puttonyos, hanem
igazi egyedi tervezés. A már említett Transitos tapasztalatok
felhasználásával készült, mégis alapjaiban személyautós
viselkedésű. A belső tér, a futómű, a dinamika mind kellemes
benyomást tett.
Hogy valami azért megkülönböztesse a komolyabb
felszereltséget, a Ford a Tourneo nevet adta a személyautósabb
kialakításnak. A Tourneo személyszállításra termett, hátsó
üléssorral, mindkét oldalon tolóajtóval, és választható erősebb
motorral.
Tehát a
Transit Tourneo
is, de a Tourneo nem Transit, mert csak a Transit Connect
Tourneo. Pontosabban Tourneo Connect. De csak akkor, ha más a
felszereltség. Értik.
Világos, nem?
A Ford Tourneo Connect praktikus és gazdaságos megoldás, mert
kulizhatunk vele, de a gyereket is el lehet vinni az oviba.
Ráadásul a nagyobb frissen jogosítványhoz jutott gyermekünk is
használhatja, mert a mélynyomó kiválóan elfér a palántás ládák
mellett.
A biztonságról ABS, oldalvédelem, előfeszítős övek,
kétfokozatú vezetőlégzsák, opcióként vásárolható utas- és
oldallégzsák gondoskodik. Az
utascella (gyönyörű szó) megfelel minden
ütközésbiztonsági előírásnak.
A Tourneo Connect rövid és hosszú tengelytávval, alacsony és magas
tetővel, öt üléssel készül. A Transit Connect
kérhető hosszú tengelytávú, magas tetős, illetve rövid
tengelytávú, normál tetős változatban. Az első az egy tonna alatti,
míg az utóbbi a kishaszongépjárművek kategóriájába tartozik. A
vásárlók az 1,8 literes, 75 LE-s dízel, vagy 90 LE-s TDCi (második
generációs, közös nyomócsöves turbó dízel), illetve az 1,8 literes,
115 LE-s benzines motor között választhatnak. Az 1,8 TDCi motort
próbáltam csak. A 90 LE/66kW 220Nm/1700/perc nem taposta ki magunk
alól a Pilist, de kellemes haladást tett lehetővé. Érdekes hogy a
benzines változat rendelhető gyárilag átalakított gázüzemű
kivitelben is.
A már említett Horgászguru barátom aktuális Transitjaiba
minden alkalommal polcokat kellett kendácsolni. Ha valaki csinált
már ilyet, akkor igazán örömmel veszi a Connect figyelmességét,
hogy menetes furatokat alakítottak ki a raktér különböző pontjain,
megkönnyítve a barkácsolók munkáját. Különböző elválasztó falak,
oldalsó tolóajtók, síkba hajtható utasülés, rugalmasan variálható
rakodótér, s teherrögzítő fülecskék állnak rendelkezésére,
lehetőséget biztosítva az egyéni kialakításoknak.
A Pilisben egy eltévedéssel megnyújtott közel százötven
kilométeres tesztvezetés alatt a konkurens magazin (
vezess.hu)
kollégájával próbáltuk a Tourneo Connect és a Transit Connect
menettulajdonságait. A rövid túra alatt igazi véleményt nem
formálhatok, de az első benyomások igazán pozitívak.
Vegyük úgy, hogy le sem írtam, hogy MacPherson az első
futómű, mert mi lenne más. Hátul laprugó, stabilizátorral, ahogy
egy kisáruszállítóhoz illik. Elöl 278 mm átmérőjű 24 mm vastag
hűtött féktárcsát találunk, hátulra viszont csak 228 mm-es dobfék
jutott. A tesztautókat üresen próbáltuk úgyhogy igazi
fékhatásmérésről nem tudok beszámolni. Hivatalosan minden EU
követelményt túlteljesít.
Szerencsére ma már egyre fontosabb, hogy
a sofőr is jól érezze magát munkahelyén. A munkát
megkönnyítendő rakodó polcok, rekeszek, vannak gazdagon. A zárható
kesztyűtartóba A4 méretű dosszié vagy egy hordozható számítógép is
elfér. A hat irányba állítható székek kényelmesek, a volán
magassága és a távolsága is állítható. A tágas beltér kellemesen
hat a közérzetre nincs a nyomasztó furgonérzés, amikor a
személyautószerű járműben az ülés mögötti elválasztóval nehezedik
az emberre.
Ami azonnal feltűnt, hogy
semmi nyiszogás semmi zörgés. A belső tér alkatrészei olcsó
anyagok, de rendesen összerakva. Az autó a törökországi Ford Otosan
Haszongépjármű központban Isztambultól 80 kilométerre, keletre
Kocaeliben az Izmit öböl közelében készül. A gyár a török autóipar
legnagyobb beruházása volt.
A fuvarosnak fontos szempont lehet a védelem. A kilincsbe integrált zárak, az ajtó belsejében futó védett zárhuzalok, a Ford PATR inditásgátló rendszere, a zárható motorháztető és még rengeteg biztonsági megoldás akadályozza az idegenkezűséget. Még a padlólemez alatti pótkerék leeresztő csigáját is lemez védi.
A Transit Connect kétéves, kilométermegkötés nélküli gyári
garanciával és tízéves korrózió-garanciával kerül forgalomba.
|
|