Itt van Amerika

Bemutató: NABI 700 SE

2003.07.16. 09:27

A hagyományokkal rendelkező járműgyártó manufaktúráknál profitot kovácsolnak az egyedi, kézi összeszerelésből. Kívánatos lenne, hogy ez a későbbiekben a NABI Magyarországra gyártott buszainál se legyen másképp és az értékes kézimunkát ne pazarolják holmi kendácsolásra.

 
 

Az amerikai tulajdonban lévő NABI Rt. bemutatta első alvázas szerkezettel készült, kifejezetten Magyarországra szánt buszát. Az eddig főleg csak exportra dolgozó, hazánkban budapesti és kaposvári telephelyekkel rendelkező buszgyártó egy hazai tender megnyerése kapcsán fogott a 700 SE tervezésébe és megépítésébe. Alig több mint három hónap alatt végeztek a munkával, melynek eredményét július 9-én tekinthettük meg a legkülönbözőbb Volán vállalatok vezetőinek társaságában.

 
   
 

Természetesen ez a három hónap legnagyobb részt nem fejlesztéssel, inkább egy - összerakós játékhoz hasonló - mit hova pattintsak-jellegű építgetéssel telt. A gyorsaságra magyarázatot ad a típusjelzés végén szereplő két betű is.

 
   
   

S, mint Scania, az önjáró alváz, valamint a hajtáslánc eredtére utal. A busz ezen része akár saját lábán is érkezhetne a NABI-hoz, mivel a 230 lóerős motor, a 7 fokozatú, beépített retarderrel rendelkező, elektronizált, mechanikus sebességváltó, az opcionálisan szabályozható, minden esetben teljes légrugózású hidak, a tárcsafékekkel és ABS-szel ellátott 22,5"-os kerekek, valamint a ZF-től származó kormánymű teljes egészében egy egységet képeznek. E modul minden része kész volt a fejlesztés megkezdésének időpontjában, tehát a Scania bármikor szállítani tudta.

 
   
 

E, mint Excel, a NABI eredetileg önhordó karosszériával rendelkező, 2000-ben bemutatott típusa. A 700 SE esetében az Angliában gyártott és a többi elemhez csavarozással rögzített homlokfal az egyetlen elem, amit egy az egyben vettek át az eredeti Excel-ből.

 
   
   

A busz többi része csak szerkezetében és anyagában hasonlít a mintaként szolgáló típusra, melyben szintén fokozottan korrózióálló acél szerkezetre és alumínium oldalpanelekre szerelik az üvegszál erősítésű poliészter lemezeket. Alumíniumot és rozsdamentes acélt találunk még a tetőn, a lépcsőkön, a kerékdobokban és az akkumulátor-ládában. A szerkezet többi részének kisebb-nagyobb átalakuláson kellett átmennie, hogy illeszkedjen az alvázas megoldáshoz, valamint a magyar tömegközlekedési cégek igényeihez.

 
   
 

A típusjelzésben szereplő 700-as szám a padlómagasság milliméterben megadott értékét jelöli. Ez a busz hosszának 70%-ában áll fenn. A fel- és leszállás 2 teljes méretű, befelé nyíló bolygóajtón történhet, melyek belépő magassága 360 mm. Az alacsony padlószint ellenére, a dobogókon elhelyezett ülések alatti térbe kívülről pakolható csomagtartó került, ami a belső rakodóhelyekkel együtt bőven kiszolgálja egy elővárosi autóbusszal szemben támasztott csomagszállítási igényeket.

 
   
   

A buszra az első ajtón fellépve mindenekelőtt a vezetőállást vettem alaposabban szemügyre, ahol majd a szakik életük jelentős részét töltik. A kiszállást és a jegyeladás folyamatát megkönnyítendő a légrugós ülés forgatható és - mint már a Scaniától az alvázaira épített Ikarus E95-ben is megszokhattuk -, a fokozat-előválasztós joystick-ot is ráépítették, mely a mechanikus váltót egy kábelkötegen át vezérli, így megkönnyítve vezető és utasok mozgását. A kormányoszlop állítható magasságú és dönthető, így bármilyen korú is pilótánk, megtalálhatja a neki megfelelő helyzetet.

 
   
 

A munkahely egyéb műszerei is a Scaniától származnak, ezek már nem okozhatnak különösebb meglepetést. Annál inkább a beépítésük mikéntje. Körültekintve észrevehetjük, hogy mind a retarder-, mind a fényszórókapcsoló egységét süllyesztett rögzítésüre tervezték, ám a gyárban, idő hiányában ezeket is csak egyszerűen a lemezre csavarozta a szorgos munkáskéz, így biztosítva műszerfal belső szellőzését.

 
   
   

A sofőr bal lábánál kapott helyet a hidraulikus kuplung olajtartálya, melyet így akár zuhogó esőben is, a bőrig ázás veszélye nélkül ellenőrizhetünk, szükség esetén utántölthetünk. Reménykedek, hogy tömítettsége hosszútávon is megfelelő marad, mert egy esetleges szivárgás kapcsán a nadrágra és cipőre csöpögő fékolaj igen negatív irányba befolyásolhatja a vezető munkakedvét.

 
   
 

Itt és az utastérben is felfedezhető az építőmunkások kezeinek, valamint ceruzáinak nyoma. Lelkesen használták továbbá a különböző színű Gumiám pasztákat a hézagok eltüntetésére, valamint vékony ecsetet és fekete festéket a foltok eltakarására. Az összeszerelési minőség későbbi változása után érdeklődve ígéretet kaptunk, hogy az eladásra kerülő darabokban ezekre a jelenségekre odafigyelnek, sőt a vevő kívánságára akár egyéb esztétikai elemek - mint például a deréktáji fűtés vízcsöveinek takarólemezei -, is beszerelésre kerülhetnek.

 
  GUMIÁM PASZTA
 
 
 
   
   
A GUMIÁM PASZTA speciális szilikonolajból, erősítő anyagokból és egyéb adalékokból felépített, paszta konzisztenciájú massza, mely a levegő nedvességének hatására gumiszerű tulajdonságokat vesz fel. A GUMIÁMŽPASZTA eredményesen használható különböző hézagok, repedések vízálló és légzáró tömítésére. Univerzális tömítő és ragasztóanyag a háztartásban, barkácsolók részére, stb. Jól tapad fémekre, üvegre, kerámiára, fára, zománcozott felületekre, bakelitre, kemény PVC-re. Nem tapad viszont polietilénre, polipropilénre, polisztirolra, továbbá zsíros, olajos vagy poros felületekre. Kitűnik igen jó hő- és hidegálló tulajdonságával (-50 °C - +180 °C -ig), valamint kedvező elektromos szigetelő hatásával. A megkötött GUMIÁMŽPASZTA UV álló és a környezeti hatások nem károsítják. Hidrofób, ellenáll alkoholnak, híg savaknak és lúgoknak, ketonok, észterek, aromás oldószerek duzzasztják.

 
   
 

Az utazóközönség számára kialakított terület ergonómiája megfelel egy külvárosi autóbusztól elvárhatónak. Összesen 41 kényelmes és egyszerűen tisztítható ülést szereltek fel 2-2-es elrendezésben, melyek folyama a hátsó ajtó előtt megszakad, maximális kihasználtság esetén így biztosítva még több helyet a 49 álló utas részére. Az utastér anyagválasztása és kidolgozása nagy rokonságot mutat az Ikarus 400-as típusaival, így többek között a fűtőradiátorok, a padló, az ülések, a kapaszkodók és a rajtuk található jelzők, valamint a tájékoztató táblácskák, mind, mind ismerősek lehetnek a szakemberek és a megszállott utasok szemében.

 
   
   

A belső tér meghatározó látványeleme a préselt lemezekből készült, lyuggatott csomagtartó tálca, végén óriási NABI felirattal. Meglátásom szerint praktikusságának két oldala van. Előnye, hogy könnyen tisztítható, az apróbb szemét kiszórható a lyukakon. Hátránya, hogy ha kiszórható, akkor magától is kiszóródik, esetleg lefolyik, így rekkenő nyári délután a környéki bevásárlóközpontból hazafelé tartó nénike és utastársai azonnal észrevehetik, ha a gyengén tömített nejlon zacskóban lévő fagyasztott hús, az esetünkben légkondicionáló nélküli utastérben olvadásnak indul.

 
   
 

A rövid szemrevételezés után arra a megállapításra jutottam, hogy a bemutatott és ezidáig egyetlen prototípus kivitelezésének minősége hagy némi kívánni valót maga után. Amennyiben a sorozatgyártás beindulása után elkészülő buszokon ezeket, a kis odafigyeléssel kiküszöbölhető hibákat orvosolják, egy szép, egyéni külső megjelenéssel rendelkező, technikailag kiváló minőségű, szolgáltatásaihoz képest jó árú autóbuszt köszönthetünk a környéki forgalomban.

 

131 fotó