Lapát a sóderben

Teszt: KIA Pregio Komfort 3V

2003.02.20. 00:03

 
   
   

A felhasznált anyagok minőségére nem érdemes sok szót vesztegetni. Olcsó és könnyen tisztítható minden elem. Úgy tűnik, végleg búcsút mondhatunk a borzalmas műbőrnek, mert az olcsó Pregio is textilborítású székeket kapott. Három koreai - gondolom - kényelmesen elfér, de két hurkán edzett magyar kőművest már nem vállalnék a Moszkva térig.

 
   
 

A középső ülés háttámlája karfaként lehajtható, és így egy fedeles dobozka és két pohártartó is használatra kész. A dobozban két szendvics kényelmesen elfér, a támlát felhajtva a tetőnek köszönhetően nem hullik az ülés mögé. A fűtés tökéletes, percek alatt bemelegíti a fülkét. A hagyományos kezelőszerveket a külső- és belsőlevegő keringtető kapcsoló egészíti ki.

 
   
   

Az utasoldali két ülés támláját előre kell dönteni, majd jobboldalról a biztonsági zárakat oldva felemelhető az ülőfelület, ami egyben motorháztető is. Ez a módszer a japán kisbuszoknál megszokott megoldás. Nem túl kényelmes, és nehéz a motor egyes elemeihez hozzáférni, de esőben is lehet hengerfejet cserélni.

 
   
 

A Pregio orra is nyitható. Itt nem látunk mást, csak az ablaktörlő motort, az alakmosó és a kiegyénítő tartályt. Innen bányászhatjuk ki a nagyteljesítményű profi emelőt, de itt van szépen felerősítve a kerékkulcs is. Az ablakmosó folyadék nem spriccel az ablakra, a gumilapátok mellé csövecske szállítja a tisztító vizet. Fagyos időben a módszer remekül működött.

 
   
   

Külsőre a Pregio klasszikus forma, nem is néz ki rosszul. Finoman kerekített doboz, ahogy ezt ebben a kategóriában megszoktuk. Elöl távol-keleti tekintet, hátul teljes szélességben végigfutó műanyag prizma, szép PREGIO felirattal. Választható négy színben: fehér, ezüstmetál, acélkék, beige. A metál felára ötvenezer forint. Öt év átrozsdásodás elleni garanciát és három év vagy 100 000 km teljes körű garanciát kap a Pregio tulajdonos.

A fogyasztás mostoha időjárási körülmények között, egyszer elakadva, általában városban használva 10 liter fölött volt. A gyári adatok vegyes használatban 8,8 l/100 km-t mondanak. Finoman használva, rendesen bejáratott motorral ez az érték akár reális is lehet.

 
   
 

A Priegiót pár nap ismerkedés után jó vételnek tatom. Kényelmes, gazdaságos, viszonylag nagy befogadó képességű kisáru szállító, két és fél millióért - megéri. Hogy bírja a strapát, milyen hibái adódnak, és azokat hogy tudják elhárítani, csak egy igazi tulajdonos tudná megmondani.

A KIA Pregio Komfort kevesebb, mint nettó két és fél millió forint. Ha esetleg valaki a teszt olvasása közben elfogultnak titulál, és úgy érzi, nem helyénvaló, amit írtam, tekintsen vissza ez előző mondatra és gondolja át még egyszer. 2002-ben 416 darab eladott KIA kisáru szállító bizonyítja, hogy a Pregio is megállja helyét a piacon. Akár egy lapát a sóderben.

 
  Műszaki adatok
 
 Motor: soros Turbo Diesel, 4 hengeres
Lökettérfogat: 2476 cm3
Teljesítmény 69 kW 87 LE 3800 1/min
Max. forgatónyomaték: 220 Nm 2000 1/min
Max. sebesség: 142 km/h 5. fokozatban
Befecskendezés: VE típusú elosztó befecskendező szivattyú
Kombinált üzemanyag-fogyasztás*: 8,8 l/100 km kombinált fogyasztás*(felépítménytől és üzemeltetési körülményektől függően változik)
Sebességváltó: Mechanikus, 5 sebességes, szinkronizált
Kormánymű: Fogasléces kormánymű, szervokormány
Felfüggesztés: Elöl egyedi felfüggesztés, kettős keresztlengőkar, stabilizátor, rugóstagok teleszkópos lengéscsillapítóval, hátul merev tengely, laprugók, teleszkópos lengéscsillapítók
 
  Méretek
 
 Hossz: 4820 mm
Szélesség: 1810 mm
Magasság: 1970 mm
A rakodótér hossza: 2755 mm
A rakodótér szélessége: 1615 mm
A rakodótér magassága: 1365 mm
Tengelytáv: 2580 mm
Nyomtáv, első/hátsó: 1540/1520 mm
Túlnyúlás, első/hátsó: 1140/1100 mm
Fordulókör átmérője: 10,6 m
Menetkész tömeg: 1748-1780 kg
Összsúly: 3020 kg
Hasznos terhelés: 1272-1240 kg
Fékezett pótkocsi össztömege : 1600 kg
Fék nélküli pótkocsi tömege: 550 kg
Üzemanyag tartály: 65 l