Két méter csík, négy méter szünet

Teszt: Hofmann H 26-2 útjelfestő gép

2002.11.18. 09:24

Az előre kinyúló hosszú rúd a vezetőjel, ami az egyenestartásban segít. Az első futóművel együtt mozog, menet közben a kívánt csík nyomvonalán kell tartani. Ez alapesetben az út középvonala.

 
   
 

A gépkezelő előtti két tartályban 520 kg festék fér el. Ez felfestendő jeltől függően átlagosan 22 km-re elegendő festék. Persze a záróvonalnak jóval több a festékigénye, és akkor még nem is említettem a dupla záróvonalat, ami meg kész pazarlás. A tartályokban a festéket folyamatosan egy hidraulikus mechanizmus keveri. Ezek felett egy kisebb rozsdamentes tartályban hígító van a mosáshoz, tisztításhoz. A festékszóró fejet naponta kétszer, háromszor tisztítani kell.

 
   
   

A gép alján középvonalban van a festékszóró fej, ami mögött egy másik porszívófej-szerű dologból az üveggyöngyöt sűrített levegő köpi a friss festékbe. Az üveggyöngyöt most már minden festéskor alkalmazzák. A gyöngytartály közvetlenül a vezetőülés mögött található.

 
   
 

A gép leghátsó traktusára helyes székecske szerelhető. Ezen ül a segéderő, aki menet közben a bójákat helyezi ki az útra. A szék és a bójatartó a könnyebb szállíthatóság miatt leszedhető. Az első irányzékot pedig hátrahajtják, hogy kényelmesen elférjen a szállító járművön. A munkakész gép hosszúsága nyolc méter, de összecsukva (5295mm), egy személyautónyi helyen elfér.

 
   
   

Ez a gép 2002. áprilisi, semmi műszaki probléma nem volt vele. A telephely végében van még két harminc éven felüli csíkfestő, még mindig munkára készen, bár azokat folyamatosan karbantartani kell. A rendszeres szükséges karbantartásokat házon belül elvégzik.

 
   
 

Az útfestést gyakran olyan úton végzik, amit nem tudnak lezárni. Ilyenkor elöl egy sárga villogós autó megy, középen dolgozik a festőgép, majd a sort egy útfestésre figyelmeztető táblás teherautó zárja. De hiába: mindennapos hogy az első irányzékon még a személyautók is áttipornak. A terelő bóják ellenére a frissen festett csíkokra ráhajtanak, és sebességcsökkentés nélkül suhannak az út középvonalában dolgozó gép mellet.

Károly mesélte, hogy egyszer az egyik régi géppel végzett munka közben az első kerekén átment egy teherautó. Szerencsére az újjal eddig semmi balszerencse nem történt, de még mindig felemlegetik az M0-on történt balesetet, amikor egy egész útkarbantartó brigádot sodort el egy alvó kamionsofőr.

   
  Műszaki adatok:
 
 4 hengeres vízhűtéses 53 kW-os (72 LE) Volkswagen dízel motor
Üzemanyag tank: 82 l
Kompresszornyomás: 7 bar
Hidraulika olajtartály: 95 l
3 hidraulikus pumpa
Automata elektronikus vonal hosszúság vezérlő
Forduló kör: 12 m
Súly (üresen): 2200 - 2800 kg
Megengedett össztömeg: 4760 kg
Maximális sebesség: 34 km/h
Hosszúság (alapgép): 5295 mm
Magasság (alapgép): 2220 mm
Szélesség (alapgép): 1250 mm

Az útfestés szezonális munka. Hiába a sofőr fölötti kis vászontető, az csak a nap ellen elég. Vizes aszfaltra különben sem lehet festeni. Áprilistól október közepéig dolgozik az útfestő. Ez logikus is, télen tényleg minek fehér jelet festeni a hóra?

Az Út-Őr Kkt. az útjelfestésen kívül forgalomirányító táblák gyártásával is foglalkozik. Azokra viszont a téli időszakban is szükség van. És hogy manapság miért nem lopják annyira az új táblákat, azt majd a kandalló mellett, később elmesélem.

 
 

< >