Adatlap Honda Accord Hybrid - 2007
Adatlap Nissan Altima Hybrid - 2007
Adatlap Toyota Camry Hybrid - 2007
Megnézzük, hogy kell-e félni a hibrid autók használatától, aztán sorra vesszük, melyik a jobb az USA legnépszerűbb családi limuzinjai közül. Hibrid-kisokos és Honda Accord, Nissan Altima és Toyota Camry összehasonlító teszt.
Hibrid. Sokat emlegetett, rengetegszer istenített és majdnem ugyanennyit kritizált autófajta, ami előkerül az amerikai elnök választási kampányában éppúgy, mint a magyar regadó körüli vitákban (minden hibridnek egységesen 190 ezer forint a regisztrációs adója), vagy legutóbb a budapesti szmogriadó kapcsán. Hiszen bármilyen nehéz abszolút értékben környezetvédő autónak beállítani egy Cadillac Escalade Hybridet, ha mehet a szmogriadó alatt, megy is. Persze az időközben 100 000 forintra kikalkulált bírság senkit nem fog 20 milliós dömper vásárlására kényszeríteni, de aki egyébként is autót venne, annak érdekes lehet egy hibrid.
Hibridnek az olyan autókat nevezzük, amelyek mozgatásáról két, eltérő elven működő motor gondoskodik. Az egyik többnyire egy (hagyományos) belső égésű motor, a másik pedig egy elektromotor. Nem új keletű dolog, már az autózás hőskorában is kísérleteztek hasonló szerkezetekkel, de nagyobb számban csak az utóbbi időben terjedtek el. Az első hibrid a Honda Insight és a Toyota Prius volt, előbbinek mostanság kezdik árulni a második generációját , utóbbiból pedig épp az idén mutatták be a harmadik generációt . A hibridek ismertségét és sikerét azonban egyértelműen a Prius II hozta el.
Hiába a trükkös hajtáslánc és a nagy csomagnyi akkumulátor, a hibridek fosszilis üzemanyagot tankolnak. Ugyanakkor ők mutatják a törzsfejlődés útját a kőolajszármazék égetésétől a teljesen elektromos autó irányába. Ebből a szempontból három fejlődési szintről, három állomásról érdemes beszélni. A lágy hibrideknél (angolul hybrid mild) nincs olyan üzemmód, amikor a kocsit kizárólag az elektromotor hajtaná − ilyen például a Honda IMA rendszere (Integrated Motor Assist − integrált villanymotor-rásegítés), ahol az elektromotor a belső égésű motor és a váltó közötti szendvicsbe kerül. Erőteljes gyorsításnál besegít a benzinmotornak, fékezésnél áramot termel és táplál vissza az akkumulátorokba, indulásnál pedig beröffenti a lekapcsolt benzinmotort. Viszont önállóan nem képes megmozdítani az autót.
Teljes értékű hibridnek (full hybrid) hívják azokat az autókat, amelyek képesek elektromos üzemmódban, elektromos járműként (EV) működni. Ilyen a Toyota és a Lexus teljes hibridkínálata, az USA piacára mostanában vezetik be a GM-Chrsyler-BMW kooperációban fejlesztett hasonló rendszer első modelljeit, ilyen megoldást találunk a Ford Excape/Mazda Tribure/Mercury Mariner hibridekben is, és a tesztünkben szereplő, szintén Toyota rendszerrel szerelt Nissan Altimában is.
A következő állomás az elektromos hálózatról is tölthető hibridek (plug-in hybrid) családja lesz. Ezekbe nagyobb tárolókapacitással rendelkező akkumulátorokat építenek, amelyekkel a kocsi akár 40-60 mérföldet is megtehet egy feltöltéssel. Így a naponta szokásos, munkába járó ingázás megoldható velünk tisztán elektromos autóként, a benzinmotor pedig csak vésztartaléknak van jelen: ha távolabbi a cél, akkor az aksik teljes lemerülése előtt beindul és tölteni kezd.
Plug-in hibrid lesz a Chevrolet Volt , de a Prius következő generációjából is készül majd hasonló .
Hibridek fenntartása
Komplikált hajtáslánc, trükkös elektronika, limitált élettartammal rendelkező, drága akkumulátorok, hozzá nem értő szervizek: a hibridek vásárlása és fenntartása ellen elég sok érvet fel lehet sorakoztatni, de ebből mi a valóság? Tény, hogy egy hagyományos benzinmotoros automatához képest a hibrid autók hajtáslánca bonyolultabb, de ez nem feltétlenül jelenti, hogy több is velük a gond. A nagyobb gyártók már több éve forgalmazzák ilyen modelljeiket, jelentős tapasztalatokkal rendelkeznek, így aktuális típusaik már elég megbízhatók. Az akkumulátorokra 8-10 év, 130-160 ezer kilométer garanciát vállalnak, de a szakértők általános vélekedése szerint 15 évig is húzhatják a nikkel-metálhidrid telepek. Cseréjük viszont nem olcsó, az egyes Priusba való akkucsomag 423 655 forint a márkakereskedőknél. Halálukat a teljes lemerülés okozza, ami hosszú ideig parkolópályán − például karambolos javításon − lévő kocsiknál fordulhat elő. Általában a hibrid hajtáslánc többi alkatrészére is az akkumulátorokhoz hasonlóan nagyvonalú garanciát vállalnak a gyártók. Az elektromotor, illetve az aksikból érkező egyenáramot a hajtómű működtetéséhez szükséges, nagyfeszültségű (100-110 volt) váltóárammá alakító inverter sem éppen filléres alkatrész. Szintén az egyes Priushoz: 164 633 Ft a motor, 654 964 Ft az inverter, és 199 317 Ft az egész rendszert irányító vezérlőegység − márkaszervizben.
Az ilyen autókat egyébként is illik márkaszervizben javíttatni. Noha az olajcsere és a többi, a kocsi hagyományos egységeit érintő javítás vagy karbantartás nem különbözik a normál autókétól, az elektromos oldal egyedi elbánást igényel. Hibrideket azokban a márkaszervizekben javítanak, ahol a szomszédos szalonban árulnak is ilyen új autókat – tehát a Toyotánál és a Hondánál. Viszont az interneten találni hibridek javítására specializálódott, márkafüggetlen szervizeket is. Használt hibrid vásárlására fokozottan érvényesek az általános használtautó-vásárlási jó tanácsok: csak ismert előéletű, rendszeresen és megfelelően karbantartott példányt érdemes megvenni, és a vásárlás előtt ne sajnáljuk a pénzt egy szakértő által végzett állapotfelmérésre. Nagyon fontos, hogy a kocsi nagyfeszültségű elemeit és a hozzájuk vezető kábeleket (narancssárga szigetelésbe csomagolják őket) semmiképp se birizgáljuk, mivel ezek az egységek súlyos, esetleg halálos áramütést is okozhatnak.
Mint tesztünk főszereplőinél is, az Egyesült Államokból szürkeimportban behozott, használt kocsik esetén elvész a teljes körű gyári garancia. Az az urban legend sem igaz, hogy néhány márka a hibrid rendszerre nem kontinentális, hanem világszerte érvényes garanciát vállal. Arról egyébként is megoszlanak a vélemények, hogy egy esetleges meghibásodás esetén ezt hogyan tudtuk volna érvényesíteni. A fentiek tükrében tehát szabad-e szürkeimportból származó hibridet venni? Ezt mindenkinek magának kell eldöntenie. Főleg azok a márkák gyártanak ilyen modelleket, amelyek egyébként is elég megbízható autókat készítenek, ezért én kellő körültekintés után bele mernék ülni egy ilyen kocsiba. Viszont aki teljesen biztosra akar menni, annak csak az új, garanciális hibridek maradnak.
A hivatalos forrásból beszerezhető hibridek között is a Toyota és luxusmárkája, a Lexus, meg persze a Honda viszi a prímet. A kompakt modellek, mint a Civic Hybrid, az Insight és a Prius, illetve a luxus Lexusok között a családi, nem luxus, de nagyautós hibridpiacon bizony luk tátong, amit a szürkeimportőrök igyekeznek betölteni. Az USA személyautó-eladási listáin éllovas japán limuzinok, a Toyota Camry, a Honda Accord és a Nissan Altima hibrid változatait elég jelentős mennyiségben hirdetik a különböző használt autós oldalakon.
Ez elég ok volt arra, hogy összegyűjtsük őket, és megpróbáljuk megtalálni közülük a legjobb ajánlatot.
Amerika legjobb Suzukijára kíváncsi? Lapozzon!