Lóból is megárt a sok

2007.01.18. 08:36

Adatlap Honda Civic Comfort - 2006

  • 1339 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 83 LE @ 5700 rpm
  • 119 Nm @ 2800 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    14.6 másodperc
  • Végsebesség:
    170 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.9 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.6 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.9 l/100km
  • 4 390 000 Ft

Tudjuk, olcsó is, az árához képest meg végképp sokat ad ez a Civic. De az azért furcsa, hogy egy ékszerészi színvonalon kidolgozott motorjairól, inasan sportos kompaktjairól híressé lett márka most éppen illuzionista módszerekkel próbál egy rémesen célszerű, nagy tehenet vonzóvá tenni azoknak is, akik még úgy vélik, egy indulóáras Hondában is lehet jót autózni.

Tévedés ne essék, űrformája ellenére a Civic igen-igen praktikus jószág. Van például benne óriási hely a lábaknak, a fejeknek, a vállaknak, elöl és hátul egyaránt. Úgy, hogy az autó nem hosszabb, mint a kategória tipikus képviselői. Sőt a csomagtartója is öblös; ferde hátútól alaphelyzetben 465 liter nem kevés, aki nem hiszi, járjon utána. De jobban teszi, ha nem fárad vala. Mi megtettük.

Ugyanazokat a fogásokat alkalmazták benne, mint a Jazzben: a benzintankot előrehozták az ülések alá, a kardánalagút egy vakondjáratnyi púp, a motort meg bepasszírozták valahová az első lökhárító valamelyik kihasználatlanul hagyott, gyufaskatulyányi üregébe. Maradt óriási barlang az utasoknak, meg egy jókora spájz a csomagoknak. De az űrsiklóformaterv sajnos azt is megkövetelte, hogy a hátsó ajtók kivágását kicsire kellet szabni. Emiatt viszont aki a második sorba akar beszállni, jobban teszi, ha behúzza a fejét beüléskor. Bent csak objektíve tágas a hely, hús nem ér húshoz, hangulatice viszont szűkös, mert az üvegfelületek kicsik, a falak dőlnek, a hátul ülők pedig a C-oszlopot látják, ha oldalra néznek - egy Rolls-Royce-nál elvárás, Civicnél kissé kretén.

Bár az ülések - főleg az elsők - elképesztően komfortosak (na, nem mindenkinek, Égő Kati, a totalbike.hu főszerkesztője például erősen hiányolta a deréktámaszt), és a hátsók sem kellemetlenek, a Civic rugózása a budapesti utakon keménynek tűnik. Az érem másik oldala, hogy emiatt viszont az autó a vezetőnek összeszedett. A hátsó ülések pedig nemcsak a padlóba simíthatók egy mozdulattal, hanem az ülőlapjuk felhajtható, a művelet után magas, sima aljú üreget kapunk az első ülések mögött. Ezt például a notórius pálmahurcolászók értékelik majd nagyra.

Semleges az úttartás, a kormány az elektromos szervó ellenére elég informatív. Igaz, a korábbi Civicekénél butább a hátsó futómű, mert itt az olcsóbb, csatolt lengőkaros megoldást dobták be. Emiatt rossz úton, sodrósan vett kanyarban bizonytalanabban lehet íven tartani, mint a régebbi Civiceket. A fogyasztás sem annyira mellbevágóan szerény, mint azt az 1,4 liter alapján gondolnánk, mert az embert előbb vagy utóbb elkapja a "Csillagok háborúja"-műszerfal sugározta mámor, és már csak a hangulat kedvért is állandóan pörgeti fogja a motort.

Füge szerint lomha

Egy 1,4-es (tehát a tesztelt Civicével az utolsó szögig azonos motorral szerelt) Jazz tulajdonosaként Füge, az indexes szoftverfejlesztő felbecsülhetetlen információkkal szolgált írásunkhoz. Miután ebédből visszavezette a szerkesztőségbe a Civicet, kijelentette: "Ennek jóval morgósabb a hangja, mint az enyémnek. De úgy látom, ti nem is ültök benne sokkal jobban (hátsó ülésen Winkler Robi és a szerző), mint amikor a Jazzemmel megyünk kajálni. És sokkal rosszabbul megy, mint az én autóm." Ide vág egy megjegyzés: ezzel a motorral a Jazz 12,9, a Civic viszont 14,6 másodperc alatt mászik százas sebességre. Mindkettő még épp elviszi a százhetvenet, amit valamelyik jobb napon egy állami Polski 1500-as is megfutott, jó harminc évvel ezelőtt.

Honda Civic 1.4 Comfort - 2006

Meg persze az is tiporja majd a hosszú pedált rendesen, aki véletlenül kipillant az ablakon. Ilyenkor elpattan a "szivikegynégy"-illúzió, mert kiderül, hogy komoly gyilkolászás nélkül még a szomszédos Suzuki Alto (0-100 km/h: 14,8 s) lenyomása is nehézségekbe ütközik. Emiatt azonban senki se vigye garanciális javításra a Civicjét. Elégedjen meg a csodás illúzióval, gyönyörködjön a műszerekben, és örüljön, hogy Hondát vezethet ennyi pénzért.


Égő magánvéleménye

Most volt nálam egy kicsit hosszabb ideig a Civic, és bevallom, ezt a modellt nem szerettem meg. Számomra a meredek szélvédője miatt kínkeserves a beszállás. Hiába van belül óriási fejtér, a nyakam kellett kitekerni minden beszálláskor. Belül nincs panasz a kényelemre. A műszerfal még mindig tetszik, de a kormány szöges ellentétben áll a műszerfal elegáns megoldásaival. A középső küllőn az áttört műanyag rács hihetetlenül vásárivá teszi.
A menettulajdonságokról nem akarok többet mondani, mint az előttem szólók. A várost elhagyva az 1,4-es iszonyú vezekléssé válik. A futómű rettenetesen kemény, a budakesziek ne vegyenek Civicet, mert borzalom vele végigmenni a város főutcáján. Cserébe viszont imádja a kanyarokat. Nagyon élvezetes volt a Pilis szerpentinjein, addig a percig, amíg utol nem értünk valakit. A digitális kilométeróra csal, 80 km/h-nál valójában 74 km/h-val megyünk, ha 130-at mutat a műszer, még csak 122-vel.

Totalcar értékelés - Honda Civic Comfort - 2006

Hamisítatlan űr-Civic feeling, jó sok extra a 4,3 millióért, hatalmas hely, és ha az ablakokat belülről vonjuk be tükröző fóliával, a sebesség illúziója is teljes.