Viselkedésre sem egyforma a két kocsi. És – na innentől az isten le nem vakarja rólam, hogy a cégen belüli munkaversenyben a Kia department többet utalt a számlámra, mint a Hyundai – megint csak az i30 tűnt kevésbé szimpatikusnak. Szó se róla, abban is pontos és direkt a kormánymű, hatásos, és, ha nem is tökéletesen adagolható, de azért bólintgatástól mentes a fék. De míg a cee'd futóműve nagyjából tökéletes, a Hyundai kicsit puha, lebegős, el-elbizonytalanodik, még mintha az egyenesfutása sem lenne olyan határozott. Kicsit utánaolvastam, és azt találtam, hogy mindez nem véletlen, az i30 futóművét direkt komfortosabbra hangolták. Kár volt.
És még mindig nincs vége, még mindig van, ami a Kia mellett szól: a cee'd öt, az i30 csak négy csillagot kapott az NCAP-től. Bocs.
A motor viszont nem ad lehetőséget összehasonlításra, ugyanaz a paletta (bár kétliteres dízel csak a Kiához rendelhető). Régóta fúrja az oldalam, milyen lehet a koreai 1,4-es. A kis szívó csoda 109 lóerőt és 137 Nm nyomatékot passzíroz ki magából. Az 1,6-os Golf most 102, az 1,6-os Focus 100 lóerős. Viszont a Golf 148, a Focus 150 Nm-t tud. És azért ez érződik. A Hyundai néha le-lefulladt alattam lámpától indulva, és bár elballag akár ötödikben is ötvennel, gyorsításhoz sokkal többször kell visszakapcsolni, mint az 1,6-os tucatkompaktokban. Szóval mégsem csoda, mert hát csoda nincs, mint tudjuk.
Autópályán pedig végképp elvész a motor lába alól a talaj, ha megbocsátják nekem ezt a szép képzavart. 130-nál négyezret forog, ha jól emlékszem, és közben két pofára zabálja a benzint. Ha ragaszkodunk az engedélyezett limithez, nyolc liter simán lecsúszik százanként. 120 fölé nem merészkedve 7-7,5-lel is beéri, országúton meg sokkal kevesebbel.
Összegezve: a külső dizájn alapján én a Kiát venném, Zsófi meg a pirosat, de ha a cee'd is piros lenne, akkor azt. A belső dizájn megint a cee'd mellett szól, bár itt már az i30-nak is vannak pontjai. Az ergonómia csaknem ugyanolyan a két kocsiban, de mivel Hyundaiék eltoltak pár dolgot a kényszeres különbözési lázban, megint csak a Kia jobb. A motorok ugyanazok, váltó, kormányzás, fék nem mutat számottevő különbséget, de a cee'd futóműve jobb.
Nagyjából ugyanannyiba kerülnek, 2,999 millió forinttól indulnak, egy normálisan felszerelt 1,4-es kicsivel négymillió alatt megáll. A Hyundai egy picit olcsóbb a Kiánál, de ami a lényeg, mindkét modell sokkal olcsóbb egy azonos felszereltségű és teljesítményű bárminél (a Focus például 3,6 millióról ugrik el, három ajtóval, 80 lóerővel).
Figyelem! Ez nem összehasonlító teszt volt, hanem az 1,4-es i30-at mutattuk most be. De muszáj volt mindig elétologatnom a Kiát, hiszen ez a kocsi már soha nem léphet ki a cee'd árnyékából; mert az volt előbb, és az nagyon jó. Meg mert nem is tud, ugyanis ő nincs olyan jó. Tehát most, hogy felpróbáltam a belső konkurenst, továbbra is nyugodt szívvel térítek. Mindenkinek, aki azt kérdi, mit javasolok, mit vegyen a kompakt kategóriából, megmondom: Kia cee'det, bátran. De ha szereti a kéket, és az első három évben többet akar autózni 150 ezer kilométernél, az i30-cal is boldog lehet.