Kaizen előtt, kaizen után

2003.04.11. 11:35

Osamu Suzuki, a Suzuki Motor Corporation elnöke az utasülésre helyezkedett, Medgyessy Péter pedig felvette szemüvegét, és indított. 2003. április 10-én, tizenegy óra körül vakuk villogása közepette az első magyar Ignis hivatalosan is elhagyta az esztergomi szerelőszalagot.

 
 

Ahogy miniszterelnökünk mondta, a magyar Suzuki a globalizáció igazi bizonyítéka. A beszerelt alkatrészek hetven százaléka európai gyártású, ennek is a fele hazánkban készül. Minden egyes új Suzuki modell újabb munkalehetőségeket is teremt.

 
   
   

A 2002. évben a Magyar Suzuki Rt. 85 426 személygépkocsit értékesített, ebből a hazai piacon 36 257 autó kelt el. A piaci részesedés 20,9%. A fejlesztés nem állt meg, egy új program indult A Suzuki Reneszánsza Európában néven. Hogy mikor volt a Suzukinak fénykora Európában arra pontosan nem emlékszem, de most ez nem is érdekes.

Az új program első, kézzelfogható terméke a magyar Ignis, ami május 2-tól kapható a márkakereskedéseknél. A gyár kapacitását megkétszerezik, a beruházásokat folytatják, és 2003-ra 88 000 személygépkocsi értékesítését tervezik.

 
  Az esztergomi Suzuki gyár
 
  1991. április 24-én 5,5 milliárd forintos alaptőkével megalakult a Magyar Suzuki RT.
1991. május 7-én tették le a gyár alapkövét Esztergom határában, a volt orosz katonai területen.
35 000 m2-es alapterületen 32 milliárdos beruházással - ami a legnagyobb japán beruházás volt Magyarországon - rekordidő alatt épült fel a szerelőcsarnok. Egy fedél alá került a gyártás egész folyamata: a karosszéria elemek préselése, hegesztése, festése, valamint a teljes összeszerelés.
1992. október 22-én megindult a Swift sorozatgyártása.
A gyár 1996 decemberében elnyerte az ISO 9002 tanúsítványt, majd 1998 áprilisától az ISO 14001 környezetvédelmi gyártási minősítést. (ISO = International Standard Organization)
2001. évi közgyűlés 81,9 milliárdra emeli alaptőkét, majd további 4,7 milliárd forintos beruházásokat kezdeményez.
2002. március 28. Elkészült a félmilliomodik hazai gyártású Suzuki.

 
   
  Osamu Suzuki

A magyar Ignist az esztergomi gyárban a Suzuki Motor elnöke, Osamu Suzuki mutatta be a sajtónak. Az ünnepélyes megnyitón Medgyessy Péter miniszterelnök beszélt a magyar Suzuki múltjáról, jövőjéről, majd az első Ignisbe ülve ünnepélyesen legurult a gyártósorról.

 
   
   

Különös ellenállásba nem ütköztem, így gondoltam egy kicsit körbejárom az üzemet. A fotók is tökéletes rendről és tisztaságról tanúskodnak. A dolgozók nem voltak túl közlékenyek, ezért örömmel vettem a Csepel üzem fénykorát idéző jelmondatokat. Kedvencem " A folyamatos Kaizen végtelen lehetőséget kínál" táblácska volt, rajta egy futó munkással.

 
   
 

Miután felfedeztem a kaizen előtt és kaizen után tablót is, tudtam, kezemben a kulcs. Azonnali magyarázatot követelve lecsaptam a közlékenyebbnek látszó férfira, aki gumi izékkel telt ládát illesztett a megadott helyre. Gyenge szlovák akcentussal csak annyit mondott: "fejlesztés".

 
   
   

Logikus: a fejlesztés az, ami előre viheti a munkát. Lehetőség van az ésszerűbb, gazdaságosabb megoldásokra, tökéletesebb munkafolyamatokra. Így fordulhat elő, hogy egy összeszerelő munkás életképes ötlete bekerüljön a legmodernebb berendezésbe. Hej, de ismerős ez valahonnan.

A kaizen okozta a Suzuki Swift halálát is. Igaz nem kapkodták el, a Swiftet több mint tíz évig gyártottuk. Sem műszaki, sem biztonsági szempontból nem felel meg a modern elvárásoknak, így a gyártás befejezése időszerűnek bizonyult. Az Ignis hivatott a Swift által hagyott űr betöltésére, de mivel az Ignis árára április 29-ig várnunk kell, csak reménykedni tudunk, hogy ebben is a Swift helyére lép.

A Suzuki sajtótájékoztatón elhangzottak szerint három fő dolog volt, amit a tervezés során szem előtt tartottak:
-Kompakt autót képzeltek el, ami sportos, mégis családi autó. Legyen hely bőven az utasoknak, a csomagoknak, a kutyának.
-A Suzuki a JWRC-ben (Junior World Rally Championship) gyűjtött tapasztalatait az Ignis tervezésénél is felhasználták.

 
  Junior World Rally Championship - Ignissel
 
 
 
   
    Magyar rendszám!
Két versenyzőpáros indul Ignisszel. CARLSSON Daniel - ANDERSSON Mattias az egyik, erről nem sokat tudunk, és CANELLAS Salvador - AMIGO Xavier a másik. Idén két futam volt a Super 1600 számára. Canellas az első, Monte-Carlo ralin nem szerzett pontot, de célba ért. A másodikon, Törökországban ezüstérmet szerzett a kategóriában, így 8 ponttal holtversenyben a második helyen áll az éves bajnokságban.


-A vetélytársak tanulmányozásán túl, állítólag a magyar vezetési szokásokat és az ország útviszonyait is figyelembe vették a tervezéskor. Nem tudom kihagyni a sajtóanyagban olvasott kedvenc mondatomat: "A magyar emberek szeretnek utazni, egyre többször és egyre távolabbra. Az IGNIS-nél ezért az egyik prioritás ennek minél örömtelibbé tétele volt."

 
   
  Chevrolet Cruze

Ha megkapargatjuk az új Ignis fényezését, alatta ismerős autót találunk. Az Ignis eredetileg 2001-ben, a Tokyo Motor Shown mutatkozott be, és eddig az Japánban forgalmazták Chevrolet Cruze, valamint Ausztráliában Holden Cruze néven. A magyar Ignis felismerhetően azonos a korábbi Suzuki Ignissel, csak az autó eleje és hátulja, valamint a motorválaszték lett új. Az új Ignis és a Cruze belső tere másként néz ki.