Osamu Suzuki, a Suzuki Motor Corporation elnöke az utasülésre helyezkedett, Medgyessy Péter pedig felvette szemüvegét, és indított. 2003. április 10-én, tizenegy óra körül vakuk villogása közepette az első magyar Ignis hivatalosan is elhagyta az esztergomi szerelőszalagot.
Ahogy miniszterelnökünk mondta, a magyar Suzuki
a globalizáció igazi bizonyítéka. A beszerelt alkatrészek
hetven százaléka európai gyártású, ennek is a fele hazánkban
készül. Minden egyes új Suzuki modell újabb munkalehetőségeket is
teremt.
A 2002. évben a Magyar Suzuki Rt. 85 426 személygépkocsit
értékesített, ebből a hazai piacon 36 257 autó kelt el. A piaci
részesedés 20,9%. A fejlesztés nem állt meg, egy új program indult
A Suzuki Reneszánsza Európában néven. Hogy mikor volt a
Suzukinak fénykora Európában arra pontosan nem emlékszem, de most
ez nem is érdekes.
Az új program első, kézzelfogható terméke a magyar Ignis, ami május 2-tól kapható a márkakereskedéseknél. A gyár kapacitását megkétszerezik, a beruházásokat folytatják, és 2003-ra 88 000 személygépkocsi értékesítését tervezik.
|
Osamu Suzuki |
A magyar Ignist az esztergomi gyárban a Suzuki Motor elnöke, Osamu
Suzuki mutatta be a sajtónak. Az ünnepélyes megnyitón Medgyessy
Péter miniszterelnök beszélt a magyar Suzuki múltjáról, jövőjéről,
majd az első Ignisbe ülve ünnepélyesen legurult a gyártósorról.
Különös ellenállásba nem ütköztem, így gondoltam egy kicsit
körbejárom az üzemet. A fotók is tökéletes rendről és tisztaságról
tanúskodnak. A dolgozók nem voltak túl közlékenyek, ezért örömmel
vettem a Csepel üzem fénykorát idéző jelmondatokat. Kedvencem
" A folyamatos Kaizen végtelen lehetőséget kínál" táblácska
volt, rajta egy futó munkással.
Miután felfedeztem a
kaizen előtt és kaizen után tablót is, tudtam, kezemben a
kulcs. Azonnali magyarázatot követelve lecsaptam a közlékenyebbnek
látszó férfira, aki gumi izékkel telt ládát illesztett a megadott
helyre. Gyenge szlovák akcentussal csak annyit mondott:
"fejlesztés".
Logikus: a fejlesztés az, ami előre viheti a munkát. Lehetőség van
az ésszerűbb, gazdaságosabb megoldásokra, tökéletesebb
munkafolyamatokra. Így fordulhat elő, hogy egy összeszerelő munkás
életképes ötlete bekerüljön a legmodernebb berendezésbe.
Hej, de ismerős ez valahonnan.
A kaizen okozta a Suzuki Swift halálát is. Igaz nem kapkodták el, a Swiftet több mint tíz évig gyártottuk. Sem műszaki, sem biztonsági szempontból nem felel meg a modern elvárásoknak, így a gyártás befejezése időszerűnek bizonyult. Az Ignis hivatott a Swift által hagyott űr betöltésére, de mivel az Ignis árára április 29-ig várnunk kell, csak reménykedni tudunk, hogy ebben is a Swift helyére lép.
A Suzuki sajtótájékoztatón elhangzottak szerint
három fő dolog volt, amit a tervezés során szem előtt tartottak:
-Kompakt autót képzeltek el, ami sportos, mégis családi autó.
Legyen hely bőven az utasoknak, a csomagoknak, a kutyának.
-A Suzuki a JWRC-ben (Junior World Rally Championship) gyűjtött
tapasztalatait az Ignis tervezésénél is felhasználták.
-A vetélytársak tanulmányozásán túl, állítólag a magyar vezetési
szokásokat és az ország útviszonyait is figyelembe vették a
tervezéskor. Nem tudom kihagyni a sajtóanyagban olvasott kedvenc
mondatomat: "A magyar emberek szeretnek utazni, egyre többször és egyre
távolabbra. Az
IGNIS-nél ezért az egyik prioritás ennek minél örömtelibbé
tétele volt."
Chevrolet Cruze |
Ha megkapargatjuk az új Ignis fényezését,
alatta ismerős autót találunk. Az Ignis eredetileg 2001-ben,
a Tokyo Motor Shown mutatkozott be, és eddig az Japánban
forgalmazták Chevrolet Cruze, valamint Ausztráliában Holden Cruze
néven. A magyar Ignis felismerhetően azonos a korábbi Suzuki
Ignissel, csak az autó eleje és hátulja, valamint a motorválaszték
lett új. Az új Ignis és a Cruze belső tere másként néz ki.