Kaizen előtt, kaizen után

2003.04.11. 11:35

 
   
   

Rendes, szép kisautó. Kívül belül, megfelel a kor minden kívánalmainak. Mivel még nem teszteltük, csak az első benyomásokról és a technikai részletekről tudok szólni. Műanyag burás óriási fényvető került az orra, és a hátsó lámpák a kor szellemének megfelelően magasra kerültek. A sárvédő szélesítés és a durva élek jellegzetessé teszik a formát. Tagadhatatlanul keleti tervezés, és mint kiderült - kaizen, kaizen - ugyanaz az ember tervezte a kezdeti vázlatokat, mint aki a digitális háromdimenziós programozást is végezte. Ez a legritkább esetben van így.

 
   
 

Nem hiszem el, de azt mondták, hogy kifejezetten a hazai igények figyelembevételével vették 120 mm-rel hosszabbra a csomagteret, ami alapból 236 liter lett, és maximálisan 1002 literre is bővíthető.

Belső kialakítását nem lehet együtt említeni az eddigi Suzukikkal. Nekem határozottan tetszik. A székek már első ránézésre is ígéretesek, ráadásul most ügyelve az európai emberek méreteire készült. Opcionálisan magasság állítás is rendelhető.

 
   
   

Sportos a háromküllős kormány - ami egyébként teljesen elektronikus, sebességfüggő szervót működtet - és szépek a kerek, különálló műszerek. Középen információs kijelző, a legfontosabb adatokkal. Alatta az integrált rádió - kaizen, kaizen - óriási központi kezelőszervvel. Alapból a zene négy hangszórós, de felárként kérhető hat hangszóró is. Akit a klasszikus tároló helyek nem elégítenek ki, az rendelhet ülés alatti tálcát, napszemüvegtartót, vagy - kaizen, kaizen - áthelyezhető hamutartót is.

 
   
 

Az Ignis első körben egy vadonatúj, 1,3 literes, 16 szelepes, 93 lóerős, változtatható szelepvezérlésű motorral készül. 2003 őszétől várható az 1,5 literes, benzines, ötsebességes, hagyományos váltóval szerelt változat, valamint az 1,5 literes, benzines, négysebességes, automataváltós, majd a DDiS dízel, ötsebességes, hagyományos váltóval. Az Ignis motorjai már most megfelelnek az Euro 4-es környezetvédelmi normáknak.

 
  Mi a VVT - Variable Valve Timing - változtatható szelepvezérlés
 
  A hagyományos motoroknál a szelepek állandó sebességgel nyitnak és zárnak, tekintet nélkül a motor fordulatszámára. A Suzuki VVT-je esetében ez sebességfüggő. Egy erre a célra kifejlesztett úgynevezett actuator határozza meg, mennyi ideig maradjanak nyitva a szelepek. A gyújtáselosztó nélkül működő gyújtórendszer (D-DLI) jelöli ki a precízen meghatározott gyújtásidőt. A vezérműnél és a főtengelynél elhelyezett szenzorok mérési eredményeit a rendszer szinkronizálja. Ennek eredményeképpen a nyomaték alacsony fordulatszámnál is elég magas marad, az üzemanyag tisztábban és hatékonyabban ég el.

 
   
   

Szerencsére aktív és a passzív biztonság területén is kaizen a jelszó. Elöl 257 mm átmérőjű, hűtött tárcsák, elektronikus fékerő osztó (EBD), és blokkolás gátló (ABS) igyekszik megállítani az üresen 955 kg Ignist. Ezen kívül a fékpedál baleset esetén önműködően elfordulva óvja a vezető lábát a sérülésektől. Széria tartozék az első két légzsák. Mind az öt ülés hárompontos övet kapott, az első kettő övfeszítős. A Saab találmánya, az aktív fejtámla az Ignisbe is beköltözött.

 
   
 

Nem csak az utasok, hanem - kaizen, kaizen! - az autó védelmére is gondoltak. Az ajtózárak kialakításakor szabadon forgó zárbetéteket alkalmaztak. Ha a zárba nem megfelelő kulcsot helyeznek, akkor az egyszerűen körbeforog, de nem nyitja az ajtót. És ha a tolvaj ezek után elveszti a fejét és az ablakot betörve, benyúlva próbálná az ajtókat a lenyomható belső zárak felhúzásával kinyitni, az sem fog menni.

 
   
   

Pár perces együttlét után ígéretesnek találom a magyar Ignist, és kíváncsian várom, hogy szolgál a gyakorlatban. De tulajdonképpen nem is érdekes milyen, a saját gyerekét az ember mindig szebbnek és jobbnak látja. Igaz, csak örökbe fogadott a gyerek, de most már az Ignis is a mi autónk.

Ákos nevű olvasónk megjegyzése:
A kaizen kifejezést "folyamatos fejlődés"-ként lehetne körülírni: gyökere a japán mentalitásban keresendő. Minden dolgozó apró jobbítási szándéka összességében többet ér és olcsóbb, mint egy felülről irányított modernizálási törekvés. Ez a tökéletességre törekvés például a munkahely pontosabb, szisztematikus megtervezésében, a szállítási, nyersanyagellátási folyamat optimalizálásában valósul meg. Olcsóbb gyártás + jobb minőség = olcsóbb és jobb autó.

A részleteket a Toyota dolgozta ki s ültette át az elméletet a robotszagú gyakorlatba. Hasonló bűvszó még a Just-In-Time (JIT) is, e szerint mindig megfelelő mennyiségű és minőségű nyersanyagnak kell rendelkezésre állnia. A Total Quality Management (TQM) pedig biztosítja, hogy a gyártás során a nyersanyag végig kiváló legyen.


 
  Műszaki adatok
 
  Motor: 1,3 VVT (GC/GLX/GS)
Hengerek száma: 4
Szelepek száma: 16
Hengerűrtartalom: 1328 cm3
Furat x löket: 78 x 69,5 mm
Sűrítési arány: 9,5
Maximális teljesítmény:
68,6 kW ( 93 LE) 6000-es fordulatnál
Maximális nyomaték:
118 Nm 4100-as fordulatnál
Üzemanyag elosztás:
többpontos befecskendezés
Környezetvédelmi norma: Euro 4
Maximális sebesség: 160 km/óra
Gyorsulás: 0-100 km/órára: 11,1 s
Fogyasztás 100 km-re:
Városban: 8,3 liter
Városon kívül: 5,5 liter
Vegyes üzemmódban: 6,5 liter
CO2 kibocsátás: 154 g/km
Tömege üresen: 955 kg
Maximális össztömeg: 1470 kg
Tank mérete: 41 liter
Teljes hossz: 3770 mm
Szélesség: 1605 mm (a kerekek feletti párkánnyal 1630 mm)
Hosszúság: 1565mm (tetősínekkel 1605 mm)
Tengelytáv: 2360 mm
Nyomtávolság elöl: 1420 mm
Nyomtávolság hátul: 1410 mm
Padlólemez magassága: 170 mm
Legkisebb fordulási sugár: 5 m
Ülések száma: 5
Csomagtér maximális nagysága: 1002 liter
Lehajtott hátsó üléssel: 526 liter
Normál állapotú hátsó üléssel: 236 liter
Kormány: fogasléc és fogaskerék Fékek, elöl: hűtött tárcsa Fékek hátul: dob (irányító és utánkövető) Felfüggesztés elöl: Macpherson típusú és tekercsrugós Felfüggesztés hátul: merevtengelyes, tekercsrugós Abroncsméretek: 165/70R14 (1,3 GC és 1,3 GLX) 175/65R14 (1,3 GS, 1,5 4WD, 1,25 JTD 185/60R15 (1,5 GS 2 WD)