Hogy viszonyul a Ford az 500-hoz?

Próba: Ford Ka - 2009

2008.10.30. 02:20

Kevésbé harmonikus, kevésbé attraktív, mint olasz eredetije, a Fiat 500. A régi Ka sosem volt akkora ikon, mint az egykori Cinquecento; ráadásul a Ford nem is tudta olyan jól újrafogalmazni a Kát. Egyvalamiben viszont sokkal jobb a Fiatnál.

Már megint a globalizáció! Magyarként egy spanyol szigeten (szlovén chartergéppel) vezettem az amerikai autógyártó német leányvállalatának új autóját, amely egy olasz típus mutációja. Mellesleg Lengyelországban gyártják.

A Fiat 500 és a Ford Ka műszakilag nagyjából ugyanaz az autó. Közös padlólemez, közös motorok, ugyanaz a belső elrendezés, azonos tengelytáv. És az 500-as már hónapok óta látható, vezethető, kapható. A Fordnak alaposan fel kellett kötnie a gatyát, ha saját jól bejáratott, de azért jóval súlytalanabb típusjelzésével akar megküzdeni a kis olasszal.

A történelmi hendikep mellett a Ka még némi műszaki hátrányt is elszenvedett: egyelőre csak 69 lóerős benzin-, illetve 1,3 literes dízelmotorral készül – az 1,4 literes benzinmotort, amivel igazán dinamikus lehetne, megtartotta magának a Fiat.

Elnöki köszöntő

John Fleming, a Ford of Europe elnök-vezérigazgatója ír a Káról. Csak nekem tűnik mindez büszke atyai bemutatás helyett mentegetőző magyarázkodásnak?

A (mármint az első) Ka a Ford számára mérföldkőnek bizonyult. Új életet lehelt kisautó-palettánkba (A Fiestába? – a gonosz szerző), és bebizonyította, hogy a tetszetős és komoly vezetési élményt nyújtó autók valóban márkánkhoz csalogatják a vásárlókat. A Fordnál ma is a Ka vevőköre a leghűségesebb. Annak ellenére, hogy a modell ilyen sokáig tetszést aratott, tudtuk, hogy eljött az ideje a modellváltásnak, és új Kát kell piacra dobnunk.

Amikor arról születik döntés, hogy megfizethető árú rétegmodellt építsünk, gyakran előnyösebb partnert keresni a gyártáshoz. Ebben az esetben a Fiat – a maga jelentős hagyományaival a kiskocsik területén – logikus választás volt, és már a korai tárgyalások során bebizonyosodott, hogy a két cég megközelítése jól megfér egymással.

A Ka-val kapcsolatos legfontosabb dolgok már a fejlesztés kezdetén világosak voltak. Az autónak úgy kell mozognia az úton, mint egy Fordnak, ugyanakkor legyen meg benne a merész és örömteli szellemiség, ami oly népszerűvé tette az első Kát. Ezért ahelyett, hogy a retróutat választották volna, tervezőink felhasználták a Ford legújabb kinetikus formanyelvét, hogy kívül-belül friss és modern autót alkossanak. Vidám orr-részével és különleges hátsó traktusával elérték azt, hogy a Ka minden más autóval összetéveszthetetlen.

A Ford menetdinamikával foglalkozó mérnökeinek erőfeszítései révén az új jármű igazi Fordként mozog az úton, s ugyanaz a gokartos érzés jellemzi, mint az első generációt. Valamennyi kis Fordhoz hasonlóan a Ka kényelmes, biztonságos, praktikus, és olcsó a fenntartása. Ha ehhez hozzávesszük még a Ka különleges szellemiségét, biztosak lehetünk benne, hogy az új Ka a kisautó-vásárlók következő generációjának kedvence lesz.

Különösen a retróút szándékos kerüléséről szóló rész tetszik: milyen retróról lehetne szó egy ’96-ban bemutatott típus esetében??? Én magamnak valahogy így fordítom ezt le: Kedves emberek: kellett valami kisautó, hogy ebből a piacból se maradjunk ki. Viszont se ötletünk, se pénzünk nem volt egy rendes fejlesztéshez. Így hát jobb híján betársultunk az olaszokhoz, átrajzoltuk az 500-ast, mókoltunk valamit a futóművel, és most reméljük, hogy – bár semmi különöset nem kínálunk a Kával – néhányan pont ezt választják a szebbnél szebb, jobbnál jobb mai városi minik közül.

Nemrég voltam a Fiesta nemzetközi bemutatóján is. Ég és föld volt a különbség a két rendezvény hangulata között. Pedig az is egy koprodukció, és a Mazda éppúgy hamarabb dobta piacra a saját változatát (Mazda2), mint a Fiat, de a Fiesta valahogy sokkal meggyőzőbbre sikerült új, izgalmas, érdekes, hangulatos autó, amire sokkal inkább büszke Ford, mint a Ka-ra.

Az oldalról ajánljuk

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper
  • Tesztek

Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper

Ez most végre kész van.

4 órája
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
10 millióért cuki fapad
  • Tesztek

10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)

A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.

március 27., 05:55
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
  • Hírek

Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra

Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.

március 26., 15:59
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
  • Hírek

Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!

A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.

március 26., 15:03
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

március 26., 17:34
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58