General Motors - made in Korea

Daewoo Kalos nemzetközi sajtóbemutató

2002.09.16. 13:02

Az immár General Motors Daewoo Auto & Technology Company néven tovább üzemelő autógyártó Svájc hegyei között mutatta be a sajtónak az idei Genfi Autószalonon debütált, a Lanos stafétáját átvenni készülő Kalost. Bár az autó három karosszériaváltozatban és több motorral készül majd, egyelőre csak az ötajtós modell kerül piacra, 1,4 literes benzinmotorral.

o

 
   
   

A Kalóz (elnézést az ötlettelen szójátékért) újabb bizonyíték a kategóriahatárok folyamatos felfelé tolódására. Elődje, a Lanos ugye még a III-as Golfot és az F-Astrát volt hivatott szorongatni, a Kalos viszont már a gyár által is deklaráltan a "B"-szegmensben, a kisautók versenyén indul majd. A kocsit a Daewoo Design Center (nem Fábry után, tényleg így hívják) Giorgietto Giugiaro formatervező stúdiójával, az Italdesignnal közösen készítette.

Bár a Kalosban első ránézésre a Fiat Punto, a Toyota Yaris, a Seat Arosa és még jó pár autó vonalai keverednek, az összkép egy takaros, helyre kis jószág egyéniséggel, huncut szemekkel, szép részletmegoldásokkal. A manapság egy új autóra nézve kötelező átlátszó fényszóróplexi és kristályosan áttetsző hátsó lámpabura, a részletesen kidolgozott lámpatestek mellett a Kalos karakterét Giugiaro két mesteri ecsetvonása az autó oldalán és a C-oszlop mögötti kis ablak határozza meg. Divatosan szögleteske, elegáns jószág, fiataloknak, nemre való tekintet nélkül.

 
   
 

Miután a General Motors nemrég felvásárolta a Daewoo Motort, a márka stratégiai törekvései pillanatnyilag nem látszhatnak kristálytisztán. Ami a sajtótájékoztatón kiderült: a GM nem szándékozik Európában gyártani az autót, a Kalos egyelőre kizárólag Koreában, Bupyongban készül majd. A vezető koreai márkák immár jó minőségét alapul véve ez a leendő tulajdonosok számára bizonnyal örömteli körülmény.

 
   
   

A kocsit Németországban már forgalmazzák, ottani alapára 10.000 euro alatt maradt (azaz természetesen 9990), ha ezt az árat Magyarországon is tartani tudják az autó különösebb lebutítása nélkül, a Kalos nálunk kimondottan vonzó ajánlat lehet. Ami pedig kis piacunkon sajnos biztos: irdatlan lebutítás (se légzsák, se ABS, se semmi) és sokkal alacsonyabb ár mellet az autócska biztos sikerre számíthatna.

 
   
 

Pesszimizmusunkat erősíti a sajtóanyag, miszerint "A belépő modellként szereplő SE Közép-Kelet Európában a piac erős árérzékenysége folytán csak néhány alapfelszereltségi elemmel jön ki. Ugyanakkor komfort- és funkcionális kiegészítők széles választéka rendelhető majd meg opcióként, köztük az állítható magasságú kormányoszlop, szervokormány, elektromos első ablakok, színezett szélvédő, hátsó ablaktörlő és RDS-magnó négy hangszóróval.

 
   
   

Aki a biztonsági szempontokat részesíti előnyben, megrendelheti az autót vezető- és utasoldali légzsákkal, oldallégzsákokkal és négycsatornás ABS-szel." Hát, nem valami biztató. Hogy pontosan mikortól lesz kapható nálunk a Kalos, azt még nem tudni: bízzunk abban, hogy az új tulajdonos hamar kialakítja új, vagy megtartja a Daewoo jelenlegi hazai disztribúciós hálózatát.

 
   
 

A legolcsóbb kint kapható "SE" jelzésű modell alapfelszereltsége a német honlap tanúsága szerint kimondottan gazdag: négycsatornás ABS, négy légzsák, szervokormány, nagyon logikusan elektromos jobboldali és manuálisan, belülről állítható baloldali külső tükör, elektromos ablakok elöl, centrálzár, indításgátló, színre fújt lökhárítók és tükrök, és számtalan apróság a pohártartótól a rádiómagnón át a három hátsó automata, hárompontos övig.

 
   
   

Ehhez a német konfigurator-oldalon egyelőre még csak manuális klímát tehetünk hozzá, 990 euróért. Ami az általunk tesztelt jószágot illeti: az SX felszereltségben a krómkeretes hűtőnyíláson túl már benne volt a klíma, a CD-játszós rádió, a ködlámpa és a négy villanyablak. A Totalcar képviselőjeként nagy örömmel háborodhattam fel: egyik ablakemelő sem automata.

 
   
 

A Kalos pofás és igényes külseje után a beltér képe már nem ad okot ovációra: olcsó anyagok az ajtókon és a műszerfalon, vékony, könnyű, törékenynek tűnő kezelőszervek, a gyártási költséget kímélő, ám a felhasználói komfortérzetet rontó megoldások mindenfelé. A jelenség csimborasszója az elektromos ablakemelők elhelyezése az ajtókon: csak egy utólag komfortosított Skoda Fabián láttam eddig ilyet, a kapcsolókat hordó és a motort takaró kerek műanyagtest házi barkácsnak tűnik.