Marlboro man halott
Aki azonban szégyelli a garasoskodást, ennélfogva mindeddig zavarta, hogy autóválasztását fizetési konstrukciókkal kell megindokolnia, annak mostantól lesz jobb ütőkártya is a kezében. A Lacetti összes karosszériaváltozata, valamint a nagyobb Epica 2007 tavaszától dízelmotorral is kapható. Sevrolé Lajos ettől persze nyilván forog a sírjában, hiszen amerikai autóversenyzőként ő ma is a V8-as benzinmotorokra esküdne. De talán nyugodtabban pihen a föld alatt, ha megtudja: a dízelmotoros hullám az igazi, amcsi Chevyket egyelőre nem háborgatja, csak a volt daewoos részleget tupírozgatják vele.
A Chevy (ex-Daewoo) nem tett mást, mint fogta azt az egyetlen, 1991 köbcentis, modern, közös nyomócsöves dízelmotorját, ami a Captiva SUV-ban már korábban is megjelent, és kétféle teljesítménnyel betette néhány újabb modelljébe. Az Epicában maradt a változó turbinageometria és a 150 ló, a Lacettinél kiherélték a spéci feltöltőt, és fix turbóval 122 lóerőre kurtították a ménest.
Nekem a legjobban a Lacetti (más piacokon: Nubira) kombi tetszett. Ugyan itt a leghangosabb a motor (leginkább gyorsításnál), a futómű dörömbölése pedig elég zavaró benne, de vezetési élményre, pontosságra, használhatóságra messze a legsikerültebb. Jó a motor, még az egyszerűbb turbó ellenére is. Mondjuk nem húz már alig alapjárattól, mint a Fiat, a PSA, vagy a BMW dízelei, de kifejezetten kellemes a hangja, puhán, nagyot lódít az autón. Ami inkább zavaró, az az, hogy kicsit hamar kifogy a szuflából - 3500-nál lényegében vége a játéknak. Összehasonlítás: a Ford-Mazda féle dízelek még 4500-nál is húznak. Az ötajtós Lacetti sem volt rossz, de annak a kormánya mintha kicsit jobban kenődne, az aprócska csomagtartót (275 l) pedig nem bírom megbocsátani neki. Az ég szerelmére, ezt a tipikus piacain - például nálunk is - családi járműnek veszik!
Egyébként nem rossz az Epica sem, bár az én automatás autómnál a változó turbinageometriás, erősebb dízel huszonnyolc lóerőnyi többletét szépen felzabálta a nagyobb tömeg és a váltó. Utazni tényleg jó benne, a rugózás is ügyes, de kanyarban ezt éreztem a legnehézkesebbnek - ilyen a medve, amikor cigánykereket hány a porondon. Gáztaposásra váltója is sokat gondolkodik visszakapcsolásnál, igaz, oly finoman pakolja a fokozatokat, hogy az szerelmes cirógatásnak is elmegy. Alapvetően nem rossz, együtt lehet élni vele, pláne az 5,8 millió forint alatt maradó ár szorgos kántálása mellett.
De az enyimé olyan felniken gurult, hogy uralkodnom kellett magamon, nehogy feljelentsem névtelen levélben az Erkölcsrendészetnek. Alkotói valószínűleg a fekete fényezéshez választották a súlyos ízlésficamról tanúskodó krómkerekeket. Nagy mellé. Ez már rég nem a D&W katalógusok neonlila fényezéses, plasztikmellű cicás, elfuserált Euro-miliője, sokkal inkább Bronx és Harlem kizárólag helyben fogyasztható ganxtarapper-szubkultúrája. Azon a környéken ilyenért főbe is lőnék a sofőrt - no nem irigységből, hanem azért, mert fehér létére efféle fuksszal villog valami vietkong autón.
Persze lehet, hogy a Chevrolet mostanában Ázsiából veszi az ötleteit: a kínai Geely is hasonló, erősen vásári ízű krómfelniken hurcolja körbe a show-kocsijait Európa nagy szalonjain. Csak eddig azt hittem, a Chevy előrébb jár, mint a kínai cégek. Meg úgy is tűnt, hogy az autói egyre ízlésesebbekké válnak. De néha kell egy kis visszalépés, ilyenkor a lángoló fantáziájú koreai designerek az anyaföld jelképes megcsókolásával nyilván újabb erőt merítenek. Bár állítólag a csodás felniket valami francia tervezte.
Egy szó, mint száz, a Chevynek most már háromféle autójában van dízelmotor, méghozzá korszerű, közös nyomócsöves, tizenhat szelepes, részecskeszűrős. Olyan erőről, nyomatékról, gyorsulásról és végsebességről beszélünk itt (Lacetti: 122 LE, 280 Nm, 9,8 s, 186 km/h; Epica: 150 LE, 320 Nm, 9,7 s, 200 km/h), amitől alig pár éve még egy BMW-nél is hasraestünk.
A legfontosabbat a végére hagytam: a Lacetti 5,7, a manuális Epica 6,1, ugyanez automatával 7,6 liter gázolajat borít le százasonként, mindezt átlagban. A Lacetti vérszegény 1,4-es benzineséhez képest az új dízel nagyjából negyven-, a vele erőben összemérhető, 122 lóerős, 1,8-ashoz viszonyítva pedig kis híján ötvenezer forint megtakarítást hoz tízezer kilométeren. Rövidesen meglesznek a Lacetti dízel árak, számoljanak utána. Aki eleget megy, annak akár meg is érheti.
Chevy-határozó
Mivel a márkanévváltással elég komolyan átrendeződött a korábbi Daewoo-kínálat, megpróbálok kis rendet tenni az új Chevy-modellek között. A Spark egy Matiz, új pofával és teljesen más hátsó futóművel. A Kalos maradt Kalos, de a négyajtós Kalosból Aveo lett. Astra-méretű Lacetti volt már Daewooból is, az csak keveset változott, érdekes viszont, hogy a Nubira sok piacon - például nálunk is - Lacetti négyajtósként és kombiként fut, pedig ránézésre másik autó. Az alapok azonban azonosak. Aztán létezik még a nagy (4,81 méteres) Epica limuzin, ami a korábbi Leganza, majd Evanda utódja, saabos beütésű orr-résszel. Teljesen új a Captiva SUV, ami azonos gyártósoron készül az Opel Antarával. No meg van még a Tacuma buszlimuzin, ami anno a Lanos-generációval egy időben bukkant fel, és már afféle dinoszaurusznak számít.