No, nem a dizájn vett le a lábamról. Ha a sima Loganra rá is foghatjuk, hogy bizonyos szögekből már-már kívánatos, a kombi formáján túl erősen látszik a célszerűség. 27 centivel, 2905 mm-re ( E-Merci: 2854!) nyújtották a szedán tengelytávját, a hátfalat meredeken leejtették, hogy több legyen bent a hely - a Logan MCV nem arányos autó. De nem is kellemetlen jelenség, ha mondjuk minden taxi ilyen lenne Budapesten, nem feltétlenül romlana a városkép.
És lehetne minden taxi ilyen. A beltér kialakítása ugyanis elképesztően, zseniálisan jól sikerült. A Logan MCV tényleg hétszemélyes. Persze aki a második sor közepére kerül, szív egy kicsit, mint minden személyautóban, de a leghátsó sorban nem szükségülések, hanem kényelmes, igazi felnőttekre tervezett igazi ülőhelyek vannak. Hihetetlen, de több a lábtér, mint a középső sorban. És a fejtér is elegendő, a sajtóanyag szerint 190 centiig is akár. Ezt nem tudom, de 181 centinek valóban. És még hét személy mellett is van majd' 200 liternyi csomagtér, elképesztő.
Még beszállni sem nehéz hátra, a második sori támla 2/3-a vagy 1/3-a egy ujjal, egy kar meghúzásával lebillenthető, majd, normális méretű sofőrhöz, utashoz állított első székek esetében fejtámlaleszedés, első ülés-előrehúzás nélkül az ülőlappal együtt előrebillenthető. Gyorsabban, mint ahogy ezt most Ön elolvasta. A manőver után tágas résen át pattanhatunk be a kocsi farába. Klausztrofóbia ellen kissé kiemelték az üléseket, simán ellátni a többiek feje felett, és a hátsó ablakokat kibillenthetőre tervezték.
150 ezer forint körül lesz majd a hátsó két extraülés, de sajnos el kell rontsam az ügyes kezű magyar barkácsolók kedvét: a felár nem spórolható meg utólagos kókányolással. Az öt- és hétüléses kasztni több lényeges pontban eltér, a többszemélyes szellőztetőrendszere például nagyobb kapacitású, hogy a több tüdő több levegőhöz jusson. Ugyanezen okból a hátsó ablakok a buszváltozatban kibillenthetőek. Az ötüléses karosszériában pedig nem alakították ki az övek bekötési, az extraülések felfogatási pontjait sem.
Ha nem ül hátra senki, a hátsó székek gyors, egyszerű, könnyű kipattintásával (mindössze 17 kilót kell kiemelni), a középső sor előrehajtásával 2,35 köbméter raktér szabadítható fel. Az 2350 liter, 16 kiadós fürdéshez elegendő víz.
Hogy tehát hamarosan minden taxi Logan MCV lesz-e, csak a taxisok önmagukkal szembeni igényességén múlik. A vezetői környezet ugyanis ugyanaz, mint a sima Logané; sivár műszerfal, kevés, rosszul elhelyezett gomb, kapcsoló, tömény unalom. Ha tehát egy személyszállító kisiparos inkább egy Espace-ban töltené munkaidejét, megértem. De anyagilag biztos nem jár jól.
Egyelőre a Renault dízelei közül csak az 1,5 literes dCi 68 lóerős változata kapható az MCV-hez. Ami a sima Logan 1140 kilójához teljesen elég volt, itt egy kicsit kevéske, pedig csak egy mázsával kellene többet mozgatnia. Hát, végülis közlekedni lehet vele, néha még előzni is, a végsebesség majdnem 160 km/h, a fogyasztás meg még a hajtós tesztúton is megállt 6,6 literből. Akinek ez kevés, várjon, állítólag ősszel lesz erősebb dízel.
A bemutató második napján homlokegyenest ellenkező irányból közelítettük meg az MCV-t: egy ötüléses kasztniban kipróbáltuk minden Loganok eddigi legerősebb motorját, a 105 lóerős, 16 szelepes 1,6-os benzinest. Szépen ment, a dízelénél jóval rövidebb váltóval remekül gyorsult, 3000 felett jól is húzott, bár furamód kifejezetten hangosabbnak tűnt, mint a dízel. A végsebességet meg sem mertük közelíteni, a katalógus mindenesetre 174 km/h-ról beszél. A nyúzáshoz képest a számítógép szerinti fogyasztás meglepően szolid maradt: 7,9 liter benzin száz kilométerre.
Ezzel a motorral már jobban lehetett próbálgatni az autó stabilitását is. Örömmel tapasztaltam, hogy a mezei Logan nagy erénye, a kényelmes, a rossz utakat nagyon jól viselő, ugyanakkor meglehetősen pontos, kiszámítható futómű az MCV-ben is megmaradt. Persze a jóval nagyobb tengelytáv követel némi áldozatot, a fordulókör érezhetően megnőtt.
Érdekes szociológiai kísérlet elé nézünk tehát. Az MCV, akár korábban a Logan, új helyzet elé állítja a nem nyugati bérekből élő, nem nyugati utakon közlekedő autópiacokat. Van ez a nagyon olcsó, tágas, kényelmes, valóban hétszemélyes, tartós, masszív valami, ami tökéletesen alkalmas arra, hogy értékelhető komfortszinten, elfogadható biztonság mellett hurcolássza az embert ide-oda. Meg vannak a nyugati piacoknak szóló, nyugati keresetekhez szabott, kényelmesebb, emocionálisan többet nyújtó alternatívák. Február végén indul a teszt: lássuk, mennyire vagyunk sznobok, lássuk, mennyire lepik el a Logan MCV-k a magyar utakat!
Döntsön: ész vagy szív? Ráció vagy emóciók?