Kemény dió a Cobra 11-nek

2006.10.17. 08:26

Adatlap Mazda 3 Mps - 2006

  • 2261 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 260 LE @ 5500 rpm
  • 380 Nm @ 3000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    6.1 másodperc
  • Végsebesség:
    250 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    9.7 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    13.5 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    7.5 l/100km

A 3-asból készült meglepetésautó szolid külseje ne tévesszen meg senkit, én például még sohasem mentem olyan gyorsan autóval, mint most. A virslijéről, kék-fehér emblémás autómárkájáról, söréről és számos egyebéről híres német tartományban, Bajorországban próbáltuk ki a Mazda Performance Series második darabját.

Leszálltunk Münchenben, 55 perc Ferihegytől (nekem több idő hazaérnem kocsival), lelifteztünk a reptéri garázsba, és ott álltak. 10-20 autó, pirosak, szürkék, feketék, Mazda 3-asok. Külsejük alig árulkodik arról, hogy nem 1,4-es motor van bennük, első blikkre csak a nagy kerék (215/45R18), az öblös kipufogóvég (102 mm) gyanús, meg valami bizonytalan érzés, hogy a sima 3-asok nem ilyen masszívak.

És ez így hogy? Európában a hot hatch nem így néz ki, még emlékszem Focus ST tesztautónk gyönyörű színére, a Mégane RS középre rendezett dupla kipufogójára, a Golf GTI általános gétéiségére. Na jó, ott volt a 200 lovas Astra, ami szintén elég semmilyen, de hát a Mazdának nem is ezzel kéne versengenie, hanem a 240 lovas OPC-vel, ami meg már megint eléggé valamilyen. És ez az új kis japán, ami annyira sportos, hogy még háromajtós sincs belőle, a fent felsorolt impozáns csapat legerősebbikénél is nyolc egész egyharmad százalékkal erősebb!

Nagyon-nagyon közel kell hajolni az MPS-hez, hogy az előbb említett két trivialitáson felül észrevegyük, ami más, mint a sima 3-asokon. Ott a kis spoiler például az ötödik ajtón, bár ez a kétliteresre is rákerült.

Az MPS xenon fényszórót kapott. Kis légterelő fityfenék vannak a kocsi alján, a kerekek előtt. Különleges a ködlámpa, hát persze. Állítólag domborítottabbak a kerékjáratok; biztos úgy van. Picit más az arca, nagyobbak a légbeömlők.

Ja, tényleg: az intercooler hűtőlevegőjének áramoltatását a Mazda ügyesen eldugta a motorháztető fonákján. Minden normális gyártó öles likat vágna a lemezbe, ha 260 lóerős turbómotor lenne alatta, mert az kúl, de a Mazda nem. És a színek, eszem megáll. Fekete. Ezüst. Piros. És egy kék, a Cosmic Blue. Semmi vad Turbómetálbrutál-sárga, vakító Fénysebesség-fehér, tüzes Macsócsávó-mélyvörös. Hol élnek ezek?!

Odabent sem vártak túl nagy dizájncsodák. Navigációtól kulcsnélküli nyitáson-indításon át a csudahifiig minden van benne, amit egy mai kompakt extralistája tartalmazhat (kivéve a kétzónás klímát), de az egész nagyon nem feltűnő. A mélygarázs minimális kivilágításában alig-alig vettem észre a piros varrásokat a szép formájú sportülések szegélyén és a kormányon, elsiklottam a támla pirossal hímzett MPS felirata felett, nem tűntek fel az alumíniummal burkolt pedálok, a sebességmérő 280-as skálázását pedig simán letudtam egy elnéző mosollyal. A csalódottság egészen a csigavonalas felhajtó első kanyarjáig tartott: ez tényleg nagyon erős és nagyon stabil autó. Hogy mennyire, eleinte még titokban maradt.

A 260 lóerős, 2,3 literes DISI Turbo fantázianevű (nem kell díájeszájozni, nyugodtan ejtsük csak dizinek, a japán gyári emberek is ezt tették) motor ugyanaz, mint a Mazda 6 MPS-ben, csak húsz lóerővel gyengébb. Azonban még így is ez az autó a leggyorsabb Mazda, és talán az egész turbós hot hatch mezőny legerősebb szériakompaktja. 0-100 6,1 másodperc alatt, végsebesség elektronikusan korlátozva 250-re. Nem 7-es BMW, nem S Merci, csak egy kis Mazda.

A fotók - pardon

Úgy tűnik, a Mazda Performance Series meg van átkozva. Vagy mi. Vagy én. Akárhogy is, ahogy a 6-osról, erről sem sikerült igazán jó képeket csinálni a remek időjárás és a gyönyörű alpesi tájak ellenére sem. A beltérről készült képek pedig valamiért egészen katasztrofálisan sültek el, a galériához kölcsön is vettem két gyári sajtófotót. Amik szintén nem túl szépek. Na mindegy, ha törik, ha szakad, a Mazda 2, 5, RX vagy MX MPS-hez profi fotóst szerzünk majd.

Szállodánk felé sajnos nagyon nagy volt a forgalom. Az autópályákon útjavítások, 120-as, 100-as, néhol 60-as sebességkorlátozások is akadályozták a teljesen legális végsebességtesztet. A németek sem voltak túl előzékenyek a tükörben hirtelen feltűnő kis piros semmiséggel, volt, hogy Smartot követtünk körömrágva 130-cal percekig, máskor tuningolt T4-es Transporter után cammogtunk 180-nal kilométerhosszan, az Audik, BMW-k pilótáinak pedig meg sem fordult a fejükben, hogy egy kis Mazda miatt le kéne húzódniuk 200-nál a legbelső sávból. Az se kis tempó, de mi ugye mégiscsak mást szerettünk volna látni az órán. Az mindenesetre bebizonyosodott, hogy 3000 felett a motor minden fokozatban rettentő könnyedén indítja meg a tömör, másfél tonnás kasztnit.

A pályáról letérve sem tudtuk maradéktalanul kiélvezni a 260 lovat a sperrdifis első tengelyen, részint a szintén erős forgalom miatt, részint balesetek, útlezárások, visszafordítások tették próbára idegeinket. Végül szomorúan gurultunk be a hotel elé: nagyon jó autóval nagyon rosszat autóztunk, csak a hang vigasztalt. A finom munkával zumm-zummogósra hangolt kipufogórendszer szépen szól, különösen odabent.

Az esti sajtótájékoztatón előbb rövid virtuális idegenvezetést kaptunk Bajorországról, majd a Mazda prominensei további részletekkel szolgáltak az új modellről.

Bajor anziksz

Itt született, innen vándorolt ki Amerikába Levi (Löw) Strauss. Bajorország három pápát adott a katolicizmusnak, köztük a jelenlegit. Ide kell jönni az Oktoberfestre, ahol a sör egyetlen mértékegysége a literes korsó. Tessenek itt fehér kolbászt enni, bajor mustárral. II. Lajos király három csudaszép kastélyt is épített ide, köztük a lélegzetelállító neuschwansteinit. Bajor eredetű a világ első élelmiszertörvénye, a sörtörvény 1516-ból. És persze Bayern München, BMW.

Totalcar értékelés - Mazda 3 Mps - 2006

9
TC

Remek kompromisszum, utazóautónak éppoly jó mint sportkocsinak. Középszerû külsõ, sportos belsõ, brutális motor és fékek, zseniális futómû. A váltója lehetne pontosabb és a motorhang élénkebb.

Az oldalról ajánljuk

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

1 órája
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53