Az ordas külméretek között nem kunszt tágas belsőt csinálni, és a Mazda3 akkora belül, hogy aligha késztet nagyobb autó megvételére. A méltatlan szívatás jegyében megkértem Bencét, rettenthetetlen 190 centis operatőrünket, hogy üljön be a számára beállított első ülés mögé, és befért. Igaz, hogy ekkor a lábfeje az első ülés alá került, a térde pedig a háttámlába nyomódott, de bent volt, és a feje búbján még egy mosolygós piros alma is elfért volna a tetőkárpit alatt.
Mindezt az ötajtósban; a szedán lejtős teteje ront a képen, de a 190 centi itt is elfér, csak nem szabad kövérnek lenni hozzá. Az ötajtósban a csomagtartó 300 literes, azaz nem nagy. Ennek tűnődő elemzése során derült ki, hogy a hatalmas külhossz jó tizenöt centije kihasználhatatlan: felülről nézve a Mazda3 hátsója némileg V alakú, azaz középtájt kacsafarokként kitüremkedik, ami csak optikailag hasznos.
A belső szerencsére nem csak nagy, szép is. A kárpitok jók, főleg a bordás, kétszínű drágábbik, a műanyag pedig, bár nem puha, de látszólag olyan, és a felülete kellemes. A kormány, a kézifék és a váltó az alapmodellt kivéve bőrbevonatú, és hál' istennek nem valami szörnyű rikító színnel, mint a Mazda6-ban, hanem feketével. Az ülés kényelmes, a műszerfal szép, az RX8-ban megismert csőműszeres - kerek légbeömlős Alfa Romeo dizájn.
Fontos kulturális üzenetet hordoz a rádió: a japán népnek van humorérzéke. Nyomkodáskor ugyanis a gombsorok között KITT keresőfénye szaladgál jobbra-balra, ami annyira abszurdul vicces, hogy a nevetéstől szörnyülködni is elfelejtettem rajta. A sajtótájékoztatón feltárt néprajzi érdekességek közé tartozik, hogy a Mazda japánul Macudának, a zoom-zoom züm-zümnek ejtendő, ezeket igényes autókedvelők a továbbiakban törekedjenek helyesen használni.
A friss modellt még nem volt ideje az NCAP brigádjának rommá törni, de a Mazda az ismert tesztmódszerek alapján minimum 4 csillagot vár. Ezért a jó erős kasztni mellé első, oldal és függönylégzsákokat ad. Minthogy azonban a balesetet megúszni lényegesen kellemesebb, mint szerencsésen átvészelni, a jobban felszerelt 1,6-ostól felfelé széria a kipörgésgátló és a menetbiztonsági elektronika. ABS-t és vészfékezés-rásegítőt mindenki kap alapáron, és velük 37 méteres fékutat, ami kiugróan jó.
A versenytársak között jelenleg a Mazda3 az egyik legjobb autó, de nyakán az európai új generáció. Magyarországon novembertől kapható az 1,6-os és a kétezres ötajtós, jövő januárban jön az 1,4-es benzines és a 110 lóerős dízel, aztán az év második felében a 4 ajtós karosszéria és a 90 lovas dízel. Az árképzés szigorú, a gyártó szeretne hozzászoktatni minket a gondolathoz, hogy a minőséget meg kell fizetni. Az 1,4-es, 75 lovas alapmodell is négy légzsákkal, ABS-szel és légkondival érkezik 3,8 millió forintért, a legolcsóbb 1,6-os 4,5, a kétliteres pedig 5,8 millió forint, mind 3 év garanciával. A képet bonyolítja, hogy a felszereltség igen busás, elvileg a japán konkurensek azonos beltartalom mellett nagyjából ugyanennyiért vihetők haza. Ismétlés a tudás anyja: Macuda és züm-züm.