A Mazda nem akar rosszat hallani, ezért inkább jó autókat ad a kezeink közé. A 17-es kerekekre állított, 150 lovas, 3-as szedán igazi metálszürke farkas: négy-öt emberrel is teljesen kényelmes, és jobban megy, mint egy 1,6-os MX-5-ös, még ha nem is az az összehasonlítási alap.

Az orra — az első sötétített burájú, xenonizzókat rejtő fényszórótestek által — egy kis RX-8-as hangulatot csempész a kicsinyített 6-os jellegbe. A fenekét is nagyon eltalálták, szó sincs thaliás kufferről, a 3-as háromszáz liternyi csomagterét csinosan fedi el az önhordó acélszoknya. Teljesen egyértelmű a Mazda-ötszögarc, nem kell sokat gondolkodni milyen autóval állunk szemben. Oldalnézetben szép gömbölyű ívű a motorháztető, kissé nagyautós hangulatot kelt.
A hátrafelé tartó tetőív látványosan szélesedik ki a C-oszlop aljánál, és robusztusabbá teszi a fenekét, a leheletnyit felkunkorodó csomagtérajtók alatt elhelyezett elég nagyméretű lámpák — szintén az RX-8-ason látotthoz hasonló kivitelben — szinte már agresszívvá teszik a hátsót. A végeredmény egy nagyon sportos külsejű négyajtós, ezt a lendületes formát erősen támogatják a kerékjáratokat ebben a kategóriában szokatlan mértékben betöltő felnik.
A Mazda3 az első olyan négy- és ötajtós változatban is kapható kompakt, amelyikből inkább a négyajtóst választanám. Lehetséges, hogy egy háromajtós modell belépésével megváltozna a helyzet, de a hármasból egyelőre a négyes az igazi. A tesztautó típusjelzésében található GT betűkombináció jelzi, itt a kétliteres, 150 lovas benzinmotorral szerelt modellről van szó. A könnyűfémből készített 16 szelepes, soros DOHC-motorban igyekeztek a lehető legalacsonyabbra csökkenteni az egyes elemek közötti súrlódást, és ezzel áldozni a takarékosság oltárán. A feladat sikerült is, meg nem is: a kétliteres MZR hajtómű inkább erős, mint takarékos, bár a megtapasztalt dinamika tükrében nem olyan vészes a 10,9 literes átlagfogyasztás (80% város, 15% kanyargós országút, 5% autópálya).
A motor hangját nagyon mélyre rejtették, erősebb kigyorsításkor is inkább csak érzékeljük, mint halljuk, de azért kiderül, milyen jó is lenne rendesen hallani. Alul csöndes, de ahogy a fordulatszámmérő elhagyja a 3500—4000-es osztást, ha nem is öblös, de szép érces hanggal tudatja, itt kérem pillanatokon belül 150 LE hagyja el a főtengelyt.
Alacsony fordulaton is használható, ekkor a pillanatnyi fogyasztásmérő sem bombáz horrorisztikus számokkal, de annyira lelkesen és könnyedén pörög fel, hogy az embernek nincs szíve kiaknázatlanul hagyni a lehetőségeket. Egy laza nyomás a gázpedálon, az autó olyan 3000 1/min környékén megindul, és elkezd húzni. 4500-as fordulatnál eléri a 187 Nm-es csúcsnyomatékot: innen már úgy érezzük magunkat, mint egy alapkivitelű Celica volánjánál, és ez egy alapvetően családi használatra termett autóban sokkal jobb érzés, mint egy sportautónak látszó tárgyban. 5000 fölött egyre erőszakosabban kezd menni, a teljesítménygörbe 6000-nél tetőzik, de ezután sem lankad, simán érdemes kiforgatni a 7500 körüli leszabályozásig.
Kettesben 95 km/h-nál, hármasban 140 környékén, négyesben valahol 185-nél kell a következőt kapcsolni, nem próbáltam ki, de szerintem a gyárilag megadott 200-as végsebességnél többre képes. 0-ról 100 km/h-ra 9 másodperc szükséges, ezzel nyugodtan odaállhatunk mondjuk egy tizenegy éves Astra GSI mellé a piros lámpánál, a különbség hajszálnyi, és a mi autónk mégiscsak sokkal szebb, ráadásul kilométerenként csak 196 g CO 2-t eregetünk a szabadba, azaz a motor az EURO-IV-et is teljesíti.
A kétliteres motorhoz nagyobb féktárcsákat passzít a Mazda, mint a gyengébb kivitelekhez, elöl 300, hátul 280 mm átmérőjűek, és ezeket a méreteket meg is érezzük. Akár gyengéden, akár nagy erővel lépünk a pedálra, az eredmény ugyanaz, az autó határozott lassításba kezd. 100 km/h-ról 37 méter alatt áll meg, és ez az egyik legjobb érték a kategóriában.
A huzalos működtetésű ötsebességes kézi váltó remek szerkezet, finoman, puhán működik, de ez a puhaság nem megy a gyors kapcsolások rovására. A váltóutak rövidek, a fokozatok ott vannak, ahol kellenek, a váltókarral könnyedén találjuk meg az utat a megfelelő résbe. Az első és a második fokozatot kúpos szinkronberendezéssel szerelték föl, így kapcsolásuk még simább. A váltóművön lefuttatták ugyanazt a súrlódáscsökkentő programot, mint a motornál, a kapcsolás inkább sima, mint sportos, de pont így van jól.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
