Már megint egy...

2003.12.10. 11:02

A Mazda nem akar rosszat hallani, ezért inkább jó autókat ad a kezeink közé. A 17-es kerekekre állított, 150 lovas, 3-as szedán igazi metálszürke farkas: négy-öt emberrel is teljesen kényelmes, és jobban megy, mint egy 1,6-os MX-5-ös, még ha nem is az az összehasonlítási alap.

csik.jpg

Az orra — az első sötétített burájú, xenonizzókat rejtő fényszórótestek által — egy kis RX-8-as hangulatot csempész a kicsinyített 6-os jellegbe. A fenekét is nagyon eltalálták, szó sincs thaliás kufferről, a 3-as háromszáz liternyi csomagterét csinosan fedi el az önhordó acélszoknya. Teljesen egyértelmű a Mazda-ötszögarc, nem kell sokat gondolkodni milyen autóval állunk szemben. Oldalnézetben szép gömbölyű ívű a motorháztető, kissé nagyautós hangulatot kelt.

A hátrafelé tartó tetőív látványosan szélesedik ki a C-oszlop aljánál, és robusztusabbá teszi a fenekét, a leheletnyit felkunkorodó csomagtérajtók alatt elhelyezett elég nagyméretű lámpák — szintén az RX-8-ason látotthoz hasonló kivitelben — szinte már agresszívvá teszik a hátsót. A végeredmény egy nagyon sportos külsejű négyajtós, ezt a lendületes formát erősen támogatják a kerékjáratokat ebben a kategóriában szokatlan mértékben betöltő felnik.

A Mazda3 az első olyan négy- és ötajtós változatban is kapható kompakt, amelyikből inkább a négyajtóst választanám. Lehetséges, hogy egy háromajtós modell belépésével megváltozna a helyzet, de a hármasból egyelőre a négyes az igazi. A tesztautó típusjelzésében található GT betűkombináció jelzi, itt a kétliteres, 150 lovas benzinmotorral szerelt modellről van szó. A könnyűfémből készített 16 szelepes, soros DOHC-motorban igyekeztek a lehető legalacsonyabbra csökkenteni az egyes elemek közötti súrlódást, és ezzel áldozni a takarékosság oltárán. A feladat sikerült is, meg nem is: a kétliteres MZR hajtómű inkább erős, mint takarékos, bár a megtapasztalt dinamika tükrében nem olyan vészes a 10,9 literes átlagfogyasztás (80% város, 15% kanyargós országút, 5% autópálya).

A motor hangját nagyon mélyre rejtették, erősebb kigyorsításkor is inkább csak érzékeljük, mint halljuk, de azért kiderül, milyen jó is lenne rendesen hallani. Alul csöndes, de ahogy a fordulatszámmérő elhagyja a 3500—4000-es osztást, ha nem is öblös, de szép érces hanggal tudatja, itt kérem pillanatokon belül 150 LE hagyja el a főtengelyt.

Alacsony fordulaton is használható, ekkor a pillanatnyi fogyasztásmérő sem bombáz horrorisztikus számokkal, de annyira lelkesen és könnyedén pörög fel, hogy az embernek nincs szíve kiaknázatlanul hagyni a lehetőségeket. Egy laza nyomás a gázpedálon, az autó olyan 3000 1/min környékén megindul, és elkezd húzni. 4500-as fordulatnál eléri a 187 Nm-es csúcsnyomatékot: innen már úgy érezzük magunkat, mint egy alapkivitelű Celica volánjánál, és ez egy alapvetően családi használatra termett autóban sokkal jobb érzés, mint egy sportautónak látszó tárgyban. 5000 fölött egyre erőszakosabban kezd menni, a teljesítménygörbe 6000-nél tetőzik, de ezután sem lankad, simán érdemes kiforgatni a 7500 körüli leszabályozásig.

Kettesben 95 km/h-nál, hármasban 140 környékén, négyesben valahol 185-nél kell a következőt kapcsolni, nem próbáltam ki, de szerintem a gyárilag megadott 200-as végsebességnél többre képes. 0-ról 100 km/h-ra 9 másodperc szükséges, ezzel nyugodtan odaállhatunk mondjuk egy tizenegy éves Astra GSI mellé a piros lámpánál, a különbség hajszálnyi, és a mi autónk mégiscsak sokkal szebb, ráadásul kilométerenként csak 196 g CO 2-t eregetünk a szabadba, azaz a motor az EURO-IV-et is teljesíti.

A kétliteres motorhoz nagyobb féktárcsákat passzít a Mazda, mint a gyengébb kivitelekhez, elöl 300, hátul 280 mm átmérőjűek, és ezeket a méreteket meg is érezzük. Akár gyengéden, akár nagy erővel lépünk a pedálra, az eredmény ugyanaz, az autó határozott lassításba kezd. 100 km/h-ról 37 méter alatt áll meg, és ez az egyik legjobb érték a kategóriában.

A huzalos működtetésű ötsebességes kézi váltó remek szerkezet, finoman, puhán működik, de ez a puhaság nem megy a gyors kapcsolások rovására. A váltóutak rövidek, a fokozatok ott vannak, ahol kellenek, a váltókarral könnyedén találjuk meg az utat a megfelelő résbe. Az első és a második fokozatot kúpos szinkronberendezéssel szerelték föl, így kapcsolásuk még simább. A váltóművön lefuttatták ugyanazt a súrlódáscsökkentő programot, mint a motornál, a kapcsolás inkább sima, mint sportos, de pont így van jól.

Az oldalról ajánljuk

Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper
  • Tesztek

Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper

Ez most végre kész van.

3 órája
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
10 millióért cuki fapad
  • Tesztek

10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)

A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.

március 27., 05:55
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
  • Hírek

Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!

A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.

március 26., 15:03
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
  • Hírek

Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra

Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.

március 26., 15:59
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

március 26., 17:34
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58