Észreveszem, ha észreveszik

2006.09.19. 08:50

Kellemes futómű

Minden Mazda 3 2,0 típusú autó visszatérő fordulata a 205/50 R17-es abroncsokra való rácsodálkozás. Tény, hogy emel a megjelenésen, csakhogy én utálom a peres gumit, mert sokat vezetek, és ezért alternatív (értsd: nem feltétlenül frissen felújított, 2x3 sávos) útvonalakra kényszerülök. Ahol ráz, pattog, leverem a felnit, felütöm a futóművet. Nem így a tesztautónkkal. Semmi hasonló jelenség, legyen egymás mögött tucatnyi sín, mint a Göncöl utca végén, a vasúti átjárónál. Van hangja, észleljük a gumi és a talaj kapcsolatát, de eközben nem jelenik meg lelki szemeink előtt kedvenc futóművesünk képe.

Jó, de mi lesz majd a kanyarban? Kérem szépen, beveszi. Nem lassan, óvatosan, hanem lendülettel és megtorpanás nélkül. Nem tudom jobban összefoglalni a remekül hangolt futómű leírását: határozott biztonságérzetet ad, és nem informál félre alattomosan, váratlanul elveszítve a tapadást.

Minőségérzet

A benti miliőben jól éreztem magam. Jók a formák, megfelel az ergonómia, divatosan technós, de nem öncélúan összehánytak a színek. Az anyagok azonban szerény költségvetésre utalnak. Sehová nem jutott puha plasztik, ami kellemetlen meglepetés ebben az (ár)kategóriában. Így inkább láttatja, mint kézzelfoghatóan érezteti a minőséget.

A hely bőven elég. Nem csoda, ma már egy ekkorácska, 442 centis autó tengelytávolsága simán lehet 2,64 méter. Alaposan átgondolt, csak a szükségesre korlátozott csomag-politikával még egy négyfős, egyhetes nyaralást is el tudnék képzelni vele. Az viszont hamar kiderül, hogy a Mazda nem törekszik ezzel a modelljével a Legpraktikusabb Jármű értékes címére. Az osztottan dönthető támlák ferdén az üléspadra hanyatlanak, jókora lépcsőt emelve a nagyobb tárgyak elé.

Árazás, vagyis a sün és a sikárkefe

A Mazda 3 2,0 Sport gyengébb felszereltségű, metálfénnyel kiegészített modelljének közel 6,2 millió forint a jelenlegi, akciós vételára. Automata, de egyzónás klíma, négy elektromos ablak, jó hifi van, de például ennél okosabb (nem lenne nehéz) fedélzeti adatközlő, külső hőmérő vagy tempomat már nem fér bele. Bőrüléssel már majd' hétmilliónál járunk.

Borzalmas tévedés, merem állítani. Belső konkurenciának a Mazda Hármas az erősebb (110 LE) dízellel 5,5 millió. Az Opel Astra jóval vadorzóbb (2,0 Turbo, 200 LE) változata olcsóbb. Világéletében drága Alfa Romeo 147 2,0 TS , ugyanezzel a teljesítménnyel szintén. A vadonatúj Honda Civic 1,8 Executive 5,5; kisebb csomaggal, de 2,2 D motorral 5,9. Padlólemez-társa, a Ford Focus 2,0 Titanium 5 221 000. Drágábbat hosszas kereséssel találhatunk, így a Golf 2,0 FSI félmillióval (ezt magyarázza meg valaki), a presztízsben sokszorosát érő BMW 120i egymillióval.

Mazda 3 2,0 MZR - 2006

A szerző értékelése ertekeles

Csinos és jó autó, kellemes meglepetés a kissé unalomba fulladó szívóbenzines kategóriában. Futóművét külön ki kell emelnem. 4 millióért 4,5 csillag járna, a kopogós műanyagok miatt (persze a szerény 1,4-es kerül annyiba...). Ötnél már csak négy, 5,5-nél 3,5. De több mint hatmillió: 3 csillag.