Átröppentem Palermóba, hogy Szicília részben lenyűgözően mocskos, poros és szemetes, részben felháborítóan citromligetes, pálmafás és tengerparti tájain próbáljam ki a tolóajtós kompakt egyterűt. Ami a modellfrissítés után olyan lett, mint volt, vagyis kicsit szűk, de nagyon jó.
Habzsoló, rohanó, dübörgő, és így tovább világunkban szűk három évvel egy típus bemutatója után már szinte kötelező a modellfrissítés, a vonalak finomítása, új szórakoztató kütyük beépítése, a motorok, a futómű áthangolása. Nem is elsősorban azért, hogy az autó jobb legyen, mint volt, hanem a relaunch miatt. A relaunch újraindítást jelent marketingesül, vagyis amikor a piacnak megint újként adnak el valamit, amit már megszokott, amire ráunt.
De a Mazda legalább becsületesen csinálja. Még a hivatalos sajtóanyagokban is csak Mazda 5 Faceliftnek hívja a 2008-as modellt, semmi forradalom, semmi generációváltás, semmi Az Új Modell, csak egy ráncfelvarrás, mi kérünk elnézést. Őszinte, lényegre koncentráló látásmód, és ez a mentalitás jól tükröződik a kocsiban is.
Kezdjük kívül? Kezdjük. Az eredeti 5-ös kedves, kissé bamba arcának jót tett a finom gyári morcosítás, a markánsabb hűtőmaszk, a karakteresebb lámpatestek. Az új modell arca-segge jobban passzol a dinamikus, lendületes sziluetthez, mint az elődé. Ha egymás mellé teszem a régi és az új változat fotóját. Ha viszont csak úgy szembejön velem egy Mazda 5 holnap az utcán, fogalmam sem lesz róla, a régi, vagy az új verziót látom. A Sport csomagost, azt talán felismerném. Ez a gyári optikai tuningszett LED-es hátsó lámpákat, agresszívebb lökhárítókat tartalmaz – a Sport-os 5-ös hat centivel hosszabb az alapváltozatnál.
És persze vannak új színek, új felnik, ahogy ilyenkor szokás. (Az megint olyan japános, mazdás, hogy az új felniknél nem a dizájnt emelték ki a bemutatón, hanem hogy a merevebb szerkezetű keréktárcsával sikerült vagy egy decibelt lenyírni a gördülési zajból. Kaizen.)
Odabent is csak finoman változtattak a kocsin, megmaradt a 45 tárolórekesz, a félelmetesen könnyen kiemelhető (emlékszünk, karakuri a fogalom neve) hátsó két ülés, az ergonomikus vezetői környezet. És megmaradt a mindent átható masszivitás. Ahogy a gombok, kapcsolók működnek, amilyen mereven, kattanósan, precízen működik minden: talán nem véletlen, hogy a TÜV aktuális megbízhatósági statisztikájában két Mazda végzett az élen.
Kicsit szebb lett a műszeregység, új műszerfal-betéteket készítettek a Mazda divattervezői, és ami a legszembetűnőbb: a gyári navigáció leköltözött a középkonzolba, az eddigi kibillenő képernyő helyett egy fix érintőképernyőn nézhetik a mozit az egerek. Ami nem is annyira fix, mert gombnyomásra elegánsan lehúzódik, hogy bedugdoshassuk mögé a cédéket, dévédéket.
Hány a Facelift?
- 5 szögletű Mazda-hűtőmaszk
- 16 és 17 colos új alufelnik
- 10 milliméterrel hosszabb kasztni Sport optikai
csomaggal
- 7 új szín
- 11 g/km-rel kevesebb CO
2-t produkáló kétezres benzines
- 30%-kal növelt kerékösszetartás a hátsó futóműben
- 4 másodperc alatt nyíló, 5 alatt záródó
elektromos tolóajtók
- 1 decibellel alacsonyabb gördülési zaj a merevebb
felnik miatt
- 250 Hz feletti zajokat elnyelő Thisulate szigetelés
a tetőkárpitban
- 5 fokozatú új automata váltó a kétliteres
benzinmotorhoz
- 6 fokozatú kézi váltó a kétliteres benzineshez
- 146 lóerő az átdolgozott kétezres benzinmotorból
- 3 százalékkal takarékosabb dízelmotorok
- 7 hüvelykes érintőképernyő
- 12 LED-es hátsó lámpa a Sport optikai csomagban