Sokkal jobban tetszett másnap a dízel. Pedig gyengébb lett. A korábban 143 lóerősre kalibrált motort kicsit meghökkentő módon 140 lóerősre fejlesztették gondos mérnöki munkával. Az optimalizált vezérlés, a visszavezetett kipufogógáz (EGR) jobb hűtése, a fel- és leömlősor átalakítása a szabványos vegyes ciklusban 6,7%-kal kisebb fogyasztást eredményezett. És hogy közben picit gyengébb lett a motor? Na bumm, így is megy vele a Hatos rendesen. Már csak azért is, mert valamelyest könnyebb is lett, mint elődje.
A precíz, zsírosan klattyanó hatfokozatú váltóval, a direkt kormányzással 140 lóerővel is játékos, gyors, agilis versenyző. A kombi karosszériája 25%-kal merevebb elődjénél, a futómű (kettős keresztlengőkar elöl, multilink hátul) is pontosabb lett, és ami a nagy csoda, úgy, hogy kifejezetten komfortos tud lenni rossz utakon. Autópályán 100-as, 80-as korlátozások után a gázra lépve ugyan néha elcsodálkoztam, mennyire nem indul meg a kocsi, de miután lenéztem az ilyenkor hatodikban jóval 2000 alatt kalimpáló fordulatszámmérőre, inkább azon kezdtem csodálkozni, hogy nem fulladt meg eddig. Tehát ilyenkor vissza kettő, padló, és megy rendesen.
Felteszem a Mazdának nem okozna gondot ugyanannak a 170 lóerő feletti teljesítménynek a kicsalogatása két literből, amit a Renault, a BMW, a Saab, és mások kiszednek a saját, ugyanekkora blokkjaikból. De ha inkább azt mondja, az emissziós elvárások ellenére, illetve a számháború kedvéért nem hegyezi túl a gépet, hiszen jó az úgy is, ahogy van – tiszteletre méltó álláspont.
Aki esetleg igazán különleges új Mazda 6-ra várna, ne tegye. MPS nem lesz, összkerekes sem: a CO 2-mumus nem engedi, hogy ilyenekkel rontsa le a gyártó az emissziós átlagokat. (És persze úgysem ezek a modellek adják az igazi volument.) Lesz viszont valami érdekesebb dízel – erről mást még nem árultak el nekünk.
Mit húztam ki japán mérnökökből?
Nagyot változott a világ az utóbbi egy-két évben. Két
japán fejlesztőmérnökkel egy asztalnál vacsoráztunk első este,
másnap egy asztalnál ebédeltünk velük, és beszélgettünk
erről-arról. Kiderült, hogy sajnálják, hogy Hiroshimából nem
látszik a Fuji, meg hogy nem voltak még Magyarországon,
hogy akárcsak mi,
ők is brr-brr-nek mondják gyerekkorukban az Amerikából jött
zumm-zummot Matchbox-tologatás közben.
Meg hogy az új műszaki fejlesztések fókusza egyértelműen
az alacsony fogyasztás, a szén-dioxid-emisszió
csökkentése.
Megkérdeztem tőlük például, hogy ha az új kombi Mazda 6 légellenállási alaktényezője 0,28, a régié meg 0,32 volt, és a javulást elsősorban a kocsi aljának részbeni burkolása hozta, miért nem csavaroztak fel egy kétdolláros plasztiklapot a régi modell aljára is? Ezen nagyon jót nevettek, és elmondták, kicsit bonyolultabb a kérdés, és hogy az új modell kifejlesztésénél sokkal-sokkal több pénzt öltek drága áramlástani mérésekbe, mint a réginél. Vagyis 2002-ben, amikor az első 6-os kijött, pár deci többletfogyasztás még közel nem számított annyit a gyártóknak, mint most. Akkor csak zoom-zoom kellett, most már takarékos zoom-zoom kell.
Pár kollégával vállvetve megpróbáltuk megtörni a mérnökök ellenállását, és kiszedni belőlük, mi lesz majd az a rejtélyes új motor, ami készül ugyan, de ennek a kocsinak a modellciklusában még nem kerül sorozatgyártásba. És mi lesz az a másik rejtélyes dízelmotor, ami még ebbe a Hatosba is beugrik. A Mazda katonái állták a sarat becsületesen, még amikor izzó cigaretta illette a nyers húsukat, akkor is csak sejttették egy picit, hogy valami erősebb, nagyobb dízel érkezik a Hatosba. De nem automatával.
Az új Mazda drágább lett, mint elődje volt, de felszereltsége is gazdagodott. Kifejtem: az alapmodell, az 1,8 literes, benzines, ferde hátú CE tavaly májusban akciósan 5,45 millió forint volt, idén 5,8 millió forintba kerül az új. De az új változat listaáron 355 ezer forintnyi extrát ad alapáron az elődhöz képest (16 colos alufelni, menetstabilizáló, kipörgésgátló, színre fújt tükrök), vagyis gyakorlatilag ötezer forintot még kapunk is az újhoz. Hát így.
A legnépszerűbb, már nem fapados, de még nem nagyon drága, TE felszereltségű új Mazda 6 kombi dízel 7,12 millió forint, navigációval 550 ezerrel több. (Összehasonlításul: egy 143 lóerős, kétezres dízel, GHIA felszereltségű Mondeo kombi listaára 7,553 millió forint.) A Mazda 2004-ben zárta eddigi legjobb évét a 6-ossal, ekkor 1186 kocsit adtak el Magyarországon. Az idei terv az új modellből ezer autó, ezzel nagyjából tíz százalék piaci részesedésre számítanak. 140 dízel lóval fog-e menni? Meglátjuk.