Miata a jobb közérzetért

Hogyan vegyünk MX 5-ös Mazdát?

2001.05.14. 11:05

Az autóra teljesen igaz a mondás: meglátni és megszeretni. Ha mi is beleestünk a csapdába, szerelkezzünk fel egy zseblámpával és egy pokróccal (no meg egy nagy zsák zöldhasúval), és máris indulhatunk a beszerző körútra. Vegyük szemügyre kívülről, ellenőrizzük, hogy a karosszériahézagok rendben vannak-e. Baleset jeleit könnyen felfedezhetjuk az első lámpák kinyitásakor, ezeknek együtt és zökkenőmentesen kell előbújniuk.

 
   
   

Ha már elhoztuk a nagymama régi, leselejtezett pokrócát, akkor vegyük is hasznát és heveredjünk le a gépjármű alá. A szintén elcipelt zseblámpával vizslassuk körbe a lökhárítók környékét. Mindenféle elhajlott lemezek, festésnyomok, hiányzó alkatrészek gyanúsak. Mivel már úgy is ott vagyunk, érdemes felderíteni az esetleges olajfolyásokat a motor környékén és a gátlókon.

Első és egyik legnehezebb meglelni a megfelelő karosszériát. Különleges élményhez különleges jellemzők kellenek, a lendületes autózáshoz pedig elengedhetetlenek a sportos vonások. Ha kijutottunk a város oxigénmentes övezetéből, nem árt, ha a jó levegőt be is tudjuk engedni, sőt, még feelingesebb, ha a szél belekap a hajunkba. Így taglalva a feltételeket előbb utóbb ráébredünk, a britek tudnak valamit: egy vagány roadsterre van szükségünk!

 
   
 

Némi keresgélés után tapasztaljuk, az elmúlt 10-15 év autógyártása nem kedvez a magunkfajta fittipaldipalantáknak; majdnem teljesen kihalt ez a géposztály. Szerencsére akadt egy gyártó, amely felismerte a piaci rést és - mint már többször az autózás történetében - valami különlegesen izgalmasat alkotott. Ez az egyszerű ember által is megfizethető kétüléses a Mazda MX-5 vagy amerikásabban a Miata.

A könnyű sportkocsi története 1979-ig vezet vissza. Ekkor vitték papírra az első terveket, akkor még P729 LWS fedőnéven. Több mint 10 év kellett, hogy a skiccekből valóság legyen. Az MX-5 1989-ben mutatkozott be a Chicago-i autókiállításon, kirobbanó sikerrel. 1998-ig majdnem változatlanul gyártották, ekkor mutatkozott be második változata, melyen a legszembetűnőbb változtatás, hogy megszabadultak a sokaknak oly kedves pislogó lámpáktól, viszont végre kemény hátsó szélvédőt kapott.

 
   
   

Miután sikeresen kikászálódtunk a földhöz igen közeli padlólemez alól, nyissuk fel a csomagtartót és nézzünk körbe. A műanyag hátlapot tartó kis mütyűröket könnyen kivehetjük a körmünkkel, e mögött is érdemes szemrevételezni Lakatos Pistabácsi lehetséges munkásságának eredményét. Vegyük szemre az akkumulátort és környékét rozsdásodás szempontjából. Eredetileg egy Panasonic márkájú zárt akksi található itt. Ezt jobb, ha nem savasra cserélték. Lecsukva a nem túl nagy csomagtartófedelet, vegyük be magunkat a lényegesen méretesebb motorháztető alá. Persze csak miután felnyitottuk.

Itt az esetek elsöprő többségében egy keménypalackos kólásüvegnél alig nagyobb űrtartlmú, 1.6 literes, 110 lóerős erőforrást találhatunk. Ez könnyedén mozgatja a kasztnit, de ne számítsunk arra, hogy a gyorsulás elviselésére G ruhát kellene beszereznünk. Sajnos az 1.8-as, 131 lóerős motorral szerelt változatok nálunk igen ritkák.

Ha a szóban forgó Miatának van klímája, figyeljünk, nem hallunk-e kopogó hangot, amikor bekapcsoljuk. Ha igen, a kompresszor valószínűleg cserére szorul. Egyik-másik 5-ös légkondija hajlamos halk sípoló hangot adni, ettől nem kell megijedni, ez része a normális működésnek.

Tegyük szabaddá a kilátást a motortér bezárásával, majd huppanjunk bele a nem túl nagy ülésekbe. A legtöbb MX-5 kuplungja elég zajos, mely jelentősen elhalkul, ha a pedált ütközésig préseljük a padlólemezhez. Ez ugyancsak típusjellemző, nem feltétlen jelez hibát. A korai példányok (90-es évek eleje) váltómechanikája viszonylag nehezen veszi az 1-est és a 2-est. Ez a szinkrongyűrűk konstrukciós természetű gondja, melyen sokat segíthetünk, ha a későbbiek során szintetikus olajat teszünk a váltóba.

 
   
 

A későbbi változatok már mentesek ettől a betegségtől. Minthogy vászontetős autóval állunk szemben, vizsgálódásunknak is ez az egyik legkényesebb pontja. Próbáljuk ki, a tető becsukáskor könnyen, és egyetlen laza mozdulattal a helyére kapcsolódik-e. Az 1998 előtti modellek hajlékony műanyag hátsóablakkal készültek, melyek - nem megfelelő karbantartás esetén - hajlamosak a karcolódásra és a megbarnulásra.

Fontos, hogy minden lecsukás előtt, de már a kicsatolás után zippzárazzuk ki a hátsó ablakot, így nem törik meg középen. A hátsó szélvédő cseréje drága mulatság, így ha lehet, kerüljük az olyan példányokat, ahol ez sérült. Későbbiekben a karbantartás során ne hasznájunk vegyszereket a vászon tisztítására. Egyszerű szappanos víz és némi bicepsz csodákra képes.

 
   
   

Ha már úgy érezzük, hogy felkészültünk az eufórikus érzésre, indítsuk be a motort és tegyünk néhány tesztkört. Természetesen lenyitott tetővel, úgy sokkal macsóbb. Miután nyugtáztuk az utánunk forduló járókelők irigy pillantásait, irányítsuk kritikánk éles lencséjének fókuszát a motorhangra és egyéb zörejekre. Ne lepődjünk meg, hogy a karosszéria némileg csavarodik, illetve kicsit zajos a rázós úton. Ez cabriós sajátosság. Ekkor már becsukhatjuk a tetőt, miután akár hallhatunk is valamit a menetszéltől. Ha a motor lassan pörög fel, avagy padlógáznál bizonyos fordulatszámon megtorpan, feltétlenül nézessük meg szakemberrel.

Mivel minden valószínűség szerint ekkorra a tulajdonos már nagyon utál minket, adjuk vissza a volánt és vonjuk le a konzekvenciákat. Feltétlenül érdemes több 5-öst is kipróbálni, mielőtt konkrét vásárlásra határozzuk el magunkat. Így jobban megszokhatjuk, mi a természetes és mi a tás. Tartsuk szem előtt, hogy a legtöbb esetben nagyon sok kellemes autósélményhez juthatunk egy ilyen fantasztikus kis sportkocsi nyergében. És ahogy azt már az első nyitott tetős menetpróba során megállapíthattuk, az ellenkező nem képviselői is élénk érdeklődést mutatnak a fennmaradó ülés kényelmi fokának megállapítása iránt.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper
  • Tesztek

Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper

Ez most végre kész van.

3 órája
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
10 millióért cuki fapad
  • Tesztek

10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)

A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.

március 27., 05:55
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

március 26., 17:34
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
  • Hírek

Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra

Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.

március 26., 15:59
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
  • Hírek

Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!

A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.

március 26., 15:03
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58