W123 'Zöldséges'

Mercedes-Benz kódok

2001.08.22. 10:00

1926-ban az ősi riválisok, a német Daimler és Benz szövetségre lépett és megszületett a Daimler-Benz autógyár. Ettől kezdve a Mercedes-Benz márkanevű járművek típusjelzése letisztult, hiszen ki akart volna megvenni egy 24/100/140 LE jelzésű túrakocsit? A típusok mellett megjelentek az egyedi azonosítók, kódszámok autóra és motorjaira. A rendszer azóta is működik.

Olyan extrém esetektől eltekintve, mint a W25, W125 nevű versenyautók, a kódokat - akárcsak a BMW esetében - inkább belső használatra tartják fenn. Egyetlen kivételtől eltekintve eddig sikerült elkerülni a kódismétlést. A kivétel a W168, ugyanis ez nemcsak a jelenlegi A-osztály "hivatalos" neve, hanem egy 1943-ban készített dízelmotoros prototípusé is. Ennyi előkészület után következzék egy kivonatos időrendi sorrendben összeállított lista, amely zömében a második világháború után készített típusok jellemzőit tartalmazza.

 
   
   

W06: A Mercedes-Benz sportlegendájának elindítója volt a Sport, azaz röviden S modell. Ennek végső alakja az SSKL (Super-Sport kurz leicht, azaz rövid könnyű szupersportos) változat Rudolf Caracciola kezei között a húszas évek végén, harmincas évek elején Európa hegyi versenyeit nyerte.

 
   
 

W136: A második világháború előtt bemutatott "nép-Mercedes", a 170V a háború után is gyártásban maradt. 1949-től dízelmotorral is kínálták.







 
   
   

W186: Az első világháború utáni luxus-Merci, amelyet az I. Frankfurti Automobilkiállításon mutattak be 1951. áprilisában. Erősebb motorral és hosszított tengelytávval ellátott változatát becézik "Adenauer-Mercinek" - legismertebb vásárlója után.

 
   
 

W187: A 300-as mellett egy kisebb Merci is debütált Frankfurtban. A 170-es továbbfejlesztett alvázát és karosszériáját kapta, de motorja friss fejlesztésű.




 
   
   

R198: Eredetileg W198 néven versenyautó, majd a Föld első nagyobb sorozatban "sirályszárnyas" ajtónyitású sportkocsija. Első szériája, amelyet 1954-1957 között gyártottak kapta a különleges megoldást, a második eresztést már konvencionálisabb ajtókkal szerelték. Ekkor tűnt fel először az R, mint Roadster kódjel.

 
   
 

W120: A magyarországi oldtimeresek körében is népszerű "ponton-Merci", típusjelzését tekintve 180 illetve 190 * (W121) amelyet 1953-tól gyártottak.





 
   
   

R121: Sportos, elegáns kétüléses roadster a 190-es típus alvázán. Éppen ezért keresztelték 190 SL-re.







 
   
 

W110: Az állatvilágból vett újabb hasonlattal "fecskefarkúnak" becézett Merci sorozat első tagja az 1959-ben bemutatott 190. Bár csupán négyhengeres, 1.9 literes motorral szerelték, mégis remek ötvözete volt a megfelelő teljesítménynek és kényelemnek. Nagyobb, hathengeres társai tartoznak a W111 szériába.

 
   
   

R113: A 190SL utódja, 1963-1971 között készült háromféle motorral: 2.3, 2.5 és 2.8 literesekkel.








 
   
 

W100: A Rolls-Royce méltó vetélytársa, pápák és filmsztárok kedvelt autója a 600-as. Alig több mint 2000 darabot gyártottak belőle közel 20 éves pályafutása során. Erőtől duzzadó 6.3 literes V8-as motor, hidraulikus szervórásegítés a kormányon és kényelmi felszerelések egész sora tette a 600-ast még különlegesebbé.

 
   
   

W108/W109: 1966-1972 között épített S-osztály. Hathengeres motor, "fecske futómű".









 
   
   

W114/W115: 1968-1976 közötti középosztályos Merci, ez az úgynevezett "állólámpás" típus. Hathengeres DOHC motor, amelynek már létezett befecskendezős változata is.







 
   
 

R107: Az új S-osztály előfutára a 350SL sportkocsi 1971. áprilisában került a kereskedőkhöz. Ezt az SL sorozatot 1988-ig gyártották.







 
   
   

W116: Az első S-osztálynak nevezett luxus-Merci. Ide tartozott a hetvenes évek egyik legismertebb csillagos autója is: a 450 SEL 6,9 amely az amerikai cirkálók méretét és a német funkcionalitást ötvözte.

 
   
 

W123: Zöldséges-Merci, taxi-Merci - sokféle becenév létezik erre a középkategóriás típusra.







 
   
   

W460: A Mercedes G, amelyet először kizárólag hadimegrendelésre készítettek, később beengedték a civilek közé. Land Rover és Lada Niva rivális.






 
   
 

W126: 1979-1991 között készült S-osztály.






 
   
   

R129: A végső SL, amelynek utolsó példánya nemrég gördült le a gyártósorról. Utódja ősszel Frankfurtban lesz látható.







 
   
 

W201: A 190-es "Baby"-Benz, a C-osztály elődje.











 
   
   

W124: Az E-osztály elődje, 1984-1995 között készült.









 
   
 

W140: A bálna-Merci, a drabális S-osztály.









 
   
   

W202: 1993-2000. között készült az első C-osztály







 
   
 

W210: 1995-ben debütált az E-osztály, melynek ismertetőjegye az első lencse alakú fényszóró-páros.






 
   
   

W168: Az első mini-Merci, az A-osztály.







 
   
 

W163: Az Amerikában gyártott terepjáró, az M-Class ML.









 
   
   

C208: Az R mellett újabb betűjelzés: C, mint coupé. A CLK-sorozaton alkalmazták először.








 
   
 

W638: A Vito van és Viano egyterű.









 
   
   

W220: A jelenleg is gyártott S-osztály.









 
   
 

C215: Az S-osztály kupéváltozata.











 
   
   

W240: A jövő zenéje, a 2002-től gyártandó Maybach luxuslimuzin.



Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.