A BMW Mini júliustól kapható Nagy Britanniában, nemrég Olaszországban megvolt az első tesztvezetési lehetőség is a nemzetközi újságíróelitnek - a fejlesztési szakasz lezárult. A legszebb prototípus-változatot eltüntették, a korszerű egyterű maradt.
Az ős-Mini egy példánya 1964-ből. |
Sir Alec Issigonis, a Brisith Motors
Corporations görög származású designere az ötvenes években a
nyersanyaghiány és takarékosság jegyében fogant törpeautókat
elnézve kitalálta, milyen jó is lenne egy négyszemélyes kisautót
készíteni, amelyet
a lehető legkisebb méretű kocsitestbe kéne begyömöszölni. És
megcsinálta. Elsőkerékhajtás, elöl keresztben elhelyezett 848
köbcentiméteres 33 lóerős motor, 10"-es keréktárcsák, független
kerékfelfüggesztés gumielemmekel. Mindez egy 3.1 méter hosszú
autóban.
Az 1959-ben bemutatott Miniről már egyszer írtunk , így most a történeti visszatekintésre nem sok szót vesztegetnék. Öt évvel ezelőtt a BMW ötlete hatalmas vihart kavart, hogy Anglia egyik jelképét, a Minit XXI. századi köntösbe öltöztessék. Az elhatározást minden kételkedő hang dacára rögvest tett is követte.
Felpumpált Mini, az ACV30. Ez volt az első látható jele a XXI. századi Mini-nek |
1997. január, Monte Carlo Rally. Harminc év telt el azóta,
hogy a Mini megnyerte a híres nemzetközi raliversenyt, és ez remek
alkalom volt a BMW-Rover számára, hogy megjelenjenek egy ACV30 nevű
prototípussal. Azt állították, ez az egyik elképzelésük az új
Miniről. A tanulmányautó leginkább úgy festett, mint egy túlfújt
futball-labda, egy body-builder Mini. El is tűnt a süllyesztőben.
Ugyanezen év márciusában a Genfi Autókiállítás sajtóbemutatói között szerepelt a "Spiritual" és a "Spiritual Too" Mini koncepciók premierje is. Egyes beszámolók arról is szót ejtenek, hogy magán a kiállításon is látható volt a két modell. Ott voltam, a közönségnapokra átrendezték a standot és eltüntették a prototípusokat.
A Mini szellemiségének logikus továbbgondolása az 1997-es Spiritual |
A Spiritual-lal ugyanis sikerült keresztülvinni
a lehetetlent:
valódi szellemi örököst teremteni a Mininek. Karosszériája
hasonlóan bohókás, mint az eredeti Minié, hosszra szintén azonosak.
Mivel az egész újraalkotási láz onnan indult, hogy a Mini már nem
felel meg a környezetvédelmi és biztonsági előírásoknak, a motort
áttették a hátsó ülés alá. A sajtóanyagban háromhengeres, 45 kW
teljesítményű motor szerepel, 700 kg önsúly és kb. 3 literes
fogyasztás 100-n. És szó esik még a legendás Hydragas felfüggesztés
megtartásáról is.
Alec Issigonis stílusában fogant vázlat a Spiritualról |
A Spiritual Too kevésbé festett szerencsésen: a
négyajtós formatanulmány az egyterű Miniről akart szólni.
Mint már említettem, sem a kiállításon, sem azóta nem esett több
szó erről a párosról. A BMW újságírók számára fenntartott
honlapjain sűrűfésűvel sem bukkantam a nyomukra.
Már lehetett sejteni, hogy itt trendi autó lesz
kreálva: "Angol tervezés és a német mérnöki munka találkozása",
ahogy a hivatalos website hirdeti. És lőn.
És végül ezt fogják gyártani. A tesztautók MI-NI rendszámot kaptak |
1997-ben Frankfurtban megjelent a New Mini.
Megindult a gőzhenger, de a bemutatás dátuma egyre tolódott. Egy
legenda folytatását nem lehetett elkapkodni. Végül múlt ősszel
Párizsban megvolt a sorozatgyártású modell világpremierje, majd
végső finomítások és idén
július 7-én az első Mini One kulcsát átadják a szerencsés
reménykedők egyikének. Már most is óriási tolongás folyik, sorra
fizetik be az előlegeket szerte Európában.
Mit is kapnak, akik befizetik a 10300 fontos alapárat? Mindenekelőtt egy formát, amely arányaiban, vonalvezetésében valóban hasonlít a nagy elődre. Viszont jóval nagyobb: 3.6 méter hosszú, 1.4 méter magas - teljesen más kategória. Motorja is 1.6 literes, 90 lóerős, a Chrysler brazíliai üzeméből szállítják Oxfordba. Az eredeti, jóval kisebb méret hívei szerint az új Mini a VW Beetle és a Ford Ka filozófiáját követi. Ellenben tagadhatatlanul csinos, és ha nem is lesz kortalan kultuszautó apuka nyomdokán, azért sokak ínyét jólesően csiklandozza majd.