A bajor BMW felvásárolta az egyik legangolabb angol ikont, és kíméletlenül újrateremtette a kultuszautót. Csikoroghatnak az összeszorított brit fogsorok a nemzeti büszkeségen esett csorba láttán, de nincs mit tenni: az új Mini előtt térdre kell esni.
Kicsit
mintha a bolyhos kalapú királyi gárdistákból gyúrtak volna
terminátor kettőt a németek: szégyen, hogy pont nekik sikerült,
de legalább így is a Buckingham Palace előtt fényképezik majd a
turisták az őrségváltást.
A VW már ügyesen leporolta a Bogarat. Bár a kitin alatt hétköznapi Golf mechanika lapul, ráadásul az utód sok szempontból célszerűtlen, meg még jó drága is, mégis vitték, mint a cukrot, főleg Amerikában.
A VW-nek azonban csak saját magát kellett
überelnie, miközben a BMW mérnökei a rajzasztalra görnyedve végig a
tarkójukon érezhették egész Nagy Britannia szúrós tekintetét.
A brit szaksajtó évekig készült a gyilkos élcekre,
amelyekkel porba alázhatja a patinás legendát kiszidolozni vágyó
BMW-t. Aztán megjelent a Mini, és az újságírók elhajigálták régi
jegyzettömbjeiket, szaladtak gyorsan alsóneműt cserélni.
Tegnap végre a magyar szaksajtó is megláthatta
testközelből Mini One-t és Coopert, és szem nem maradt szárazon. A
ceremónián a forgalmazó illetékesei szép sorban mindnyájan
szerelmet vallottak a kisautónak. A bemutatón nem a tánckar és nem
is a polírozott előadói retorika volt hivatott lenyűgözni - a Mini
önerőből hódít. Bőven elég lett volna betenni a három autót
egy üres terembe, a hisztéria kitört volna magától.
A forgalmazó azt szeretné, ha a Mini nevét
csupa nagybetűvel írnánk, így: MINI. Ezt nem tesszük, mert
az itt a neten udvariatlan kiabálásnak minősülne. Hagyományos
írásmóddal viszont leírjuk, mégpedig így: a Mini gyönyörű.
A Mini továbbá valódi BMW. Vezetni még nem
tudtuk, de amit egy álló autó simogatása, kopogtatása, nyomkodása
elárul, abból nyilvánvaló, hogy a Mini
felülről érkezett. A hatalmas, ablakkeret nélküli ajtók
hihetetlen masszivitásától a belső tér gusztusosságáig minden az
anyacéget idézi.
A One és a Cooper egyaránt észbontóan jól
néznek ki kívül-belül.
A Cooper kicsit dögösebb, erősebb motorral (115 lóerő a
90-nel szemben), sportosabb futóművel és kétszínű fényezéssel (a
tető és a tükör színe eltérhet az autó alapszínétől). Kívülről még
a hűtőrács árulkodik: a Cooperé króm, a One-é fekete. Az erősebb
motorral a Cooper 9,2 másodperc alatt ér százra, és még egyszer
ugyanennyit tud tovább gyorsulni. Lesz még majdan továbbá egy
Cooper S, kompresszoros feltöltött motorral, 160 lóerő körül, már
majd' megőrülünk érte, úgy várjuk.
Az előd Mini DNS-e a formán kívül még két
helyen bukkan elő: az ajtók most is szinte tökéletes derékszögig
nyílnak, és a hátsó ülésre most sem lehet normálisan bejutni. Kár
is nagyon igyekezni, mert hátul amúgy se nagyon van a lábat hova
tenni. De mindezt abban a pillanatban elfelejti az ember,
amikor meghúzza a kilincset, és az ablak apró surranással
lejjebb csusszan, hogy aztán az ajtó becsukása után szépen
visszaemelkedjen. Ennek eredeti célja az, hogy keret nélkül is
tökéletesen zárjon, de másodlagos eredményként a kegyelemdöfést is
megadja a szegény elgyöngült csodálóknak.
A zseniális külső alatt
tartalmas a technika is. Az első felfüggesztés McPherson, a
hátsó igényes multi-link. Széria a négycsatornás ABS, a
kanyarstabilitást az egyes kerekeket külön-külön fékezve fokozó CBC
(Cornering Brake Control) és az elektronikus fékerő-elosztó. Igény
esetén ASC + T okos kipörgésgátló és a menetstabilitást tovább őrző
DSC elektronika is rendelhető. Ez utóbbi kütyük a BMW hagyományinak
megfelelően kikapcsolhatók, ilyenkor nem marad más, csak a sofőr,
az autó és az út. És ez így van nagyon jól.
A fékek minden sarokban tárcsák,
a keréknyomást szenzorok figyelik, plusz jár négy légzsák
alapáron, és rendelhető extraként még két függönylégzsák is. És
akkor még nem esett szó a szintén rendelhető gigantikus 17 collos
felnikről, az ülésfűtésről és a hatalmas dupla üvegtetőről.
És akkor a rossz hír: a Mini One induló ára 4.832.000 forint, pont mint az 1.6-os Bogáré, a Cooper pedig 5.097.000 Ft. A koncepció hirtelen több naprendszernyire távolodott az eredetitől. A technika és a minőség mellett az árcédula is a magasabb kategóriákat idézi. Az új Mini után a legtöbben csak szomorúan ácsingózhatnak, mindenki kedvence kevesek státusszimbóluma lesz. Ez nagy-nagy kár. De mi azért nem féltjük. Aki csak teheti, megveszi majd. A szerelem ugyanis, mint ismeretes, néha furcsa dolgokra készteti az embert. És nagyon jó érzés.