Tudják, a modern 1,8-assal és a 2,0-sal szemben ez egy régi blokk, rajta egy csomó új csingilingivel. Közös nyomócsöves befecskendező-rendszer, tizenhat szelep, részecskeszűrő, ilyen finomságok. Papíron szép ívet rajzol ki a paletta 1,8-tól 2,2-ig. A Mondeo dízelek felépítésükben azonosak, teljesítményük és nyomatékuk lökettérfogatukkal arányosan nő. Még szebb, hogy a tesztelt Mondeo csúcskerregő csak városban fogyaszt számottevően többet a többinél, különben szinte ugyanazokat a (szerény) számokat hozza.
Sajnos a pudingpróbán megbukik. Bár a motor 400 newtonméteres nyomatéka valóban akkora, hogy egész M7-es autópálya-szakaszokat tud felszaggatni a gázpedál egyetlen legyintésére, városban pedig Porschékat alázó zöldhullámelérő képességekkel ruházza fel a kisebb butikok teljes készletét elnyelő kombit, vezetni mégsem jó. Hű, ilyet asszem rég írt autós újságíró Fordról, ebből még baj lesz.
A motor ugyanis egy légkalapács. Nincs benne semmi finomság, s ez a Titanium kivitel úrias enteriőrjében még jobban feltűnik. Nem okvetlenül a hangjáról és a vibrációiról beszélek, bár azok is olyanok, mintha valami régi, reptéri Transitot szivacsba tekertek volna, majd elrejtették volna az utastérben. De a zajcsillapítás nem rossz, a hangélmény egyáltalán nem intenzív, csak nem felemelő. Inkább a karakterisztika zavaró. Húzatni például nemhogy nem érdemes, de nem is lehet, mert valahol háromezres fordulat táján fogyni kezd a motor lelkesedése, 3500-nál érezhetően letérdel, négyezerbe forgatni pedig olyan, mint Stahl Juditot beállítani egy hollókői csikótűzhely mellé, hogy ott főzzön a tévének. Nem kéne.
Ilyenkor az ember elkezdi böngészni a műszaki táblázatot, és megdöbbentő adatra lel. A 175 lóerős maximális teljesítmény 3500-as percenkénti főtengelyfordulaton jelentkezik. Mivel az alapjárat csak kicsivel van 1000 alatt, ez 2500-nyi használható fordulatszám-tartományt ad ki, ami fele egy átlagos benzinesének, de minimum 500-zal kevesebb más dízelekénél is. Kapcsol, nyakkitör, kapcsol, nyakkitör, kapcsol, nyakkitör… ez a vezetési program a 2,2-es Mondeóban. És fokozatból összesen hatot tettek bele, hogy legyen min gépészkedni.
Elhiszem, hogy egy tíz liter alatt fogyasztó, 1600 kilós kombitól fantasztikus eredmény a kettő híján 220-as végsebesség, és a nyolcfeles sprint álló helyzetből százra, de köszönöm, így inkább nem kérek belőle. Legyen akkor valamivel kevesebb, alázzon a porba évente kétszer valami Porsche vagy Nissan 350Z, de a Mondeo 2.2 TDCi után finom nirvánának tűnik a 2.0 TDCi adta kellem.
És ebben a kivitelben, ehhez a motorhoz sportfutómű is jár, ami mániákusan gyűjtögeti a barna macikat az ellenőrzőbe. Való igaz, hogy a 2.2 TDCi kombi úttartása fenomenális, a kormányzása olyan precíz, megáll a szívverés, nehogy az erekben pumpáló vér rezdülése a szomszéd sávba térítse a nagy Ford orrát. De az biztos, hogy tervezésekor a rugózás nevű tételről megfeledkeztek. Azt hiszem, a budapesti önkormányzatok nem tudtak még kitalálni olyan apró úthibát, dilatációs betétet, Kamaz-platóról elszóródott pici kavicsdarabot, amin az ilyen autó ne dobálna. Tudják, amikor az ember úgy ül a kocsiban, hogy valamennyi belső izma folyamatosan megfeszül, mert sejti, hogy mindjárt jön egy újabb, kellemetlen lökés. Nem valami pihentető. És valahogy a vezetőülés háttámlája is nyomott, pedig sokat kerestem a megfelelő szöget, a deréktámasszal kitekerhető, éppen kellemes púpot. Nem jött össze.
Mindennek tetejébe voltam olyan szemét, és a fedélzeti számítógépet is elkezdtem piszkálni – ami egyénként mindig talált ürügyet arra, hogy feladja az átlagfogyasztás-kijelzést, és a rádióállomást vagy a tank kiürüléséig megtehető kilométereket mutassa helyette. Amikor átvettem, még 9,5 liter/100 kilométert mutatott, ami abszurd, hiszen a legmagasabb gyári katalógusadat 8,5. Nagyon finoman autóztam, országúton is törvénytisztelő állampolgárrá váltam, és fáradozásaim gyümölcseként tényleg megkaptam a 7,5-ös étvágyat. Aztán visszamentem Budapestre, és még mindig tojással a talpam alatt visszamászattam a komputert 8,1 literre, és még emelkedett, amikor továbbadtam. Takerékosabb egy hasonló benzinesnél, de nem fogunk röhögni a szomszéd Priusán.
Pár dolgon – főleg a kombis tételeken – azért tetten érhető a tömegautóság. Például egy felragasztott matricacsík formájában van ugyan fényvisszaverő, ha kinyitjuk a csomagtérajtót, de azt buborékosan, csak nagyjából nyalta fel a mester. A csomagrögzítő hálót, térelválasztó rendszert, kicsúsztatható tálcát felárért méri a Ford, az alapárba az oldalsó, fröccsöntött kampók, néhány kihajtható, de legalább krómozott fémfül, a térvilágítás és a 12 voltos stekker fért bele. A csomagtértakarónál sincs trükk, egyszerű rolós, de legalább könnyű berakni, kivenni. Nincs karakuri-trükk (hogy honnan vettem vajon a nevet?) a hátsó ülések ledöntésénél sem. Ujjainkkal begilisztázunk az ülőlap hátsó éle alá, felhajtjuk, majd egy gomb megnyomása után a támlákat osztottan leborítjuk. A Mondeo igényessége abban merül ki, hogy az övcsatok külön kivágást kaptak az ülés habjában, és hogy az első üléseket nem kell előrecsúsztatgatni, a fejtámaszokat kivenni, hogy leborulhasson a támla.
A Mondeo 2.2 Titanium S kombi tágassága szédületes. Kanyarképessége sportkocsikat megszégyenítő, pláne ezzel a sportfelfüggesztéssel. Nem zajos, városon kívül alig eszik (városban viszont nem túl takarékos). Viszont éppen az ültetett futómű miatt rettenetes a rugózása, szuperideges a kormány legkisebb mozdítására is, a motorja pedig a nemcsináloksemmit és az agyonütlek-kitörömanyakad üzemmódok között nem ismer átmenetet.
Tetszik önnek a Mondeo? Vegye bátran! Nem jár rosszul. De könyörgök, ha már mindenképpen dízelt akar, lépjen eggyel lejjebb, az a 2.0 TDCi csodás darab. Ha pedig nem bírja levetkőzni lóerő- és nyomatékmániáját, és eltántoríthatatlan a 2.2 TDCi-től, legalább olyan kivitelt válasszon, amelyben nincs sportfutómű, és úgy rugózik, mint egy rendes Mondeo. Ennyit szerettem volna, köszönöm a türelmüket.
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ellopott egy Ferrarit, öt év börtönt és 50 milliós bírságot is kaphat
A férfi egy olyan amerikai államban lopott autót, ahol ezért nagyon súlyos büntetés jár.
- Hírek
Köszi, belső égés és SUV-k: 40 éves eladási rekordot dönthet a Mazda az USA-ban
A japán gyártó szinte kizárólag különböző hobbiterepjáróknak köszönheti a sikerét.
- Hírek
A rendőr szeme láttára kétszer is büntetőfékezett egy pickupos Amerikában
Azt nem tudni, hogy mi az agresszív fellépés előzménye.
- Hírek
Hordozható Supercharger állomásokkal újított a Tesla
Bár költségesek, nagy segítséget nyújthatnak az ügyfeleknek.
- Hírek
Jelentősen emelkedhetnek jövőre a globális elektromosautó-eladások, főleg Európában és Indiában
Az előrejelzések szerint globálisan emelkedni fog az elektromos autók piaci részesedése.
- Hírek
Új módszerrel folytatják a kutatást a 10 éve eltűnt maláj repülő után
A gép roncsait máig nem találták meg.
- Hírek
Jó oka van, hogy ez a 15 éves Porsche 911 most sokkal többet ér, mint újkorában
Bár gyönyörű állapotnak örvend, a magas ár oka valószínűleg valami egészen már.
- Hírek
Kigyulladt egy autó az M0-son, egy sávon halad a forgalom
A tűz a jármű egészére átterjedt.
- Közélet
A mai fiatalok is a '90-es évek klasszikus autóira vágynak és a kézi váltót sem vetik meg
Készítettek egy tanulmányt arról, hogy a mai fiatalok milyen autókra vágynak.
- Hírek
Halálos vasúti baleset történt vasárnap este Püspökladánynál
A katasztrófavédelem emberei csak feszítővágóval tudták leszedni az autóroncsot a mozdonyról.
- Hírek
Saját streaming platformot indított a Lamborghini
Nyálcsorgatásra bőven akad lehetőség.
- Hírek
Nem biztos, hogy ilyen Nissan Z kombira vágyunk
Egy Nissan Z, amihez egy Stageát és egy Leafet is felhasználtak.
- Hírek
Videón, ahogy kivágják az autóból a tűzoltók a bajbajutott utast
A baleset a III. kerületben történt.
- Közélet
Sok magyarhoz rengeteg pénz érkezik jövőre, feltámad az autópiac?
A járvány előtti szint messze van, uniós szinten azonban nem teljesített rosszul a magyar újautó-piac. Kérdés, mi lesz jövőre.
- Hírek
10 évvel a tervek előtt jár a kínai villanyautó-piac
Ha folytatódnak a jelenlegi trendek, a jövő tényleg a villanyautóké lesz.
- Közélet
A szívó benzin és az SUV mindent visz, újabb negatív csúcsot döntött a magyar flotta
Folytatódott a magyar autópark elöregedése ebben az évben is. Az is kiderül, hogy mit szeretne „mindenki” egy autókereskedésben.
- Hírek
Egyre gyakoribb, hogy leköpik, rugdossák és fenyegetik a MÁV munkatársait
Idén is nőtt a MÁV-csoport munkavállalóival szembeni bántalmazások száma.
- Hírek
Az erősebb, de nehezebb Hyundai, vagy a gyengébb, de könnyebb Tesla a gyorsabb?
Egyenesben a Tesla gyorsabb, kanyarban azonban más a helyzet.
- Közélet
Kitört gomb miatt vált irányíthatatlanná – Segítség, átvertek!
A következő esetünkben egy Nissan X-Trail e-POWER az alany. Kitört gomb, elromlott generátor a panasz.
- Hírek
Túlfutott egy meghibásodott Boeing 737-800-as Dél-Koreában, eddig csak két túlélőt találtak
A repülőn 181-en utaztak.
- Hírek
A Google jutott a legmesszebbre, de jön a „kenyérpirítós” konkurencia
Sokaknak beletört a bicskája a robotaxizásba, de vannak kivételek és kihívók is. Ami nem csoda, szép kis összeget lehet szakítani.
- Hírek
Ilyen állapotban van egy nagyon sokat futott nigériai Ford Transit
Elvileg még az eredeti motor van benne.
- Belsőség
A tékozló fiú hazatért - helyzetjelentés és bálnalesMercedes-Benz W140 S320L
Jó, jó, a sztori azért nem ilyen egyszerű, merthogy továbbra is használhatatlan, de már látom a végét.
- Hírek
Durván rájár a rúd a Volkswagenre: súlyos biztonsági rést találtak, 1,4 millió autó lehet érintett
A problémákról azonnal értesítették a Volkswagent.
- Hírek
Törölhették az elektromos Mini kabriót
Az okokról csak találgatni tudunk.
- Hírek
Madárrajjal ütközhetett a katasztrófa előtt a dél-koreai repülő
Több jel is erre utal.
- Hírek
Állítólag rosszul lett a Ferenc körúton villamosnak csapódott autó sofőrje
A Corvin negyed közelében történt az ütközés.
- Szerelem
Az egyetlen szabály, hogy nincs szabályAz ágyúgolyó futam filmek története 1976-tól 1989-ig
Egy csapat vakmerő autóbolond egész Amerikát átszelő száguldásra indul… Az ünnepek alatt érdemes újranézni az öt 1976 és 1989 között készült részt!