Az izomagy az intellektus halála

2008.12.23. 01:36

Tudják, a modern 1,8-assal és a 2,0-sal szemben ez egy régi blokk, rajta egy csomó új csingilingivel. Közös nyomócsöves befecskendező-rendszer, tizenhat szelep, részecskeszűrő, ilyen finomságok. Papíron szép ívet rajzol ki a paletta 1,8-tól 2,2-ig. A Mondeo dízelek felépítésükben azonosak, teljesítményük és nyomatékuk lökettérfogatukkal arányosan nő. Még szebb, hogy a tesztelt Mondeo csúcskerregő csak városban fogyaszt számottevően többet a többinél, különben szinte ugyanazokat a (szerény) számokat hozza.

Sajnos a pudingpróbán megbukik. Bár a motor 400 newtonméteres nyomatéka valóban akkora, hogy egész M7-es autópálya-szakaszokat tud felszaggatni a gázpedál egyetlen legyintésére, városban pedig Porschékat alázó zöldhullámelérő képességekkel ruházza fel a kisebb butikok teljes készletét elnyelő kombit, vezetni mégsem jó. Hű, ilyet asszem rég írt autós újságíró Fordról, ebből még baj lesz.

A motor ugyanis egy légkalapács. Nincs benne semmi finomság, s ez a Titanium kivitel úrias enteriőrjében még jobban feltűnik. Nem okvetlenül a hangjáról és a vibrációiról beszélek, bár azok is olyanok, mintha valami régi, reptéri Transitot szivacsba tekertek volna, majd elrejtették volna az utastérben. De a zajcsillapítás nem rossz, a hangélmény egyáltalán nem intenzív, csak nem felemelő. Inkább a karakterisztika zavaró. Húzatni például nemhogy nem érdemes, de nem is lehet, mert valahol háromezres fordulat táján fogyni kezd a motor lelkesedése, 3500-nál érezhetően letérdel, négyezerbe forgatni pedig olyan, mint Stahl Juditot beállítani egy hollókői csikótűzhely mellé, hogy ott főzzön a tévének. Nem kéne.

Ilyenkor az ember elkezdi böngészni a műszaki táblázatot, és megdöbbentő adatra lel. A 175 lóerős maximális teljesítmény 3500-as percenkénti főtengelyfordulaton jelentkezik. Mivel az alapjárat csak kicsivel van 1000 alatt, ez 2500-nyi használható fordulatszám-tartományt ad ki, ami fele egy átlagos benzinesének, de minimum 500-zal kevesebb más dízelekénél is. Kapcsol, nyakkitör, kapcsol, nyakkitör, kapcsol, nyakkitör… ez a vezetési program a 2,2-es Mondeóban. És fokozatból összesen hatot tettek bele, hogy legyen min gépészkedni.

Elhiszem, hogy egy tíz liter alatt fogyasztó, 1600 kilós kombitól fantasztikus eredmény a kettő híján 220-as végsebesség, és a nyolcfeles sprint álló helyzetből százra, de köszönöm, így inkább nem kérek belőle. Legyen akkor valamivel kevesebb, alázzon a porba évente kétszer valami Porsche vagy Nissan 350Z, de a Mondeo 2.2 TDCi után finom nirvánának tűnik a 2.0 TDCi adta kellem.

És ebben a kivitelben, ehhez a motorhoz sportfutómű is jár, ami mániákusan gyűjtögeti a barna macikat az ellenőrzőbe. Való igaz, hogy a 2.2 TDCi kombi úttartása fenomenális, a kormányzása olyan precíz, megáll a szívverés, nehogy az erekben pumpáló vér rezdülése a szomszéd sávba térítse a nagy Ford orrát. De az biztos, hogy tervezésekor a rugózás nevű tételről megfeledkeztek. Azt hiszem, a budapesti önkormányzatok nem tudtak még kitalálni olyan apró úthibát, dilatációs betétet, Kamaz-platóról elszóródott pici kavicsdarabot, amin az ilyen autó ne dobálna. Tudják, amikor az ember úgy ül a kocsiban, hogy valamennyi belső izma folyamatosan megfeszül, mert sejti, hogy mindjárt jön egy újabb, kellemetlen lökés. Nem valami pihentető. És valahogy a vezetőülés háttámlája is nyomott, pedig sokat kerestem a megfelelő szöget, a deréktámasszal kitekerhető, éppen kellemes púpot. Nem jött össze.

Mindennek tetejébe voltam olyan szemét, és a fedélzeti számítógépet is elkezdtem piszkálni – ami egyénként mindig talált ürügyet arra, hogy feladja az átlagfogyasztás-kijelzést, és a rádióállomást vagy a tank kiürüléséig megtehető kilométereket mutassa helyette. Amikor átvettem, még 9,5 liter/100 kilométert mutatott, ami abszurd, hiszen a legmagasabb gyári katalógusadat 8,5. Nagyon finoman autóztam, országúton is törvénytisztelő állampolgárrá váltam, és fáradozásaim gyümölcseként tényleg megkaptam a 7,5-ös étvágyat. Aztán visszamentem Budapestre, és még mindig tojással a talpam alatt visszamászattam a komputert 8,1 literre, és még emelkedett, amikor továbbadtam. Takerékosabb egy hasonló benzinesnél, de nem fogunk röhögni a szomszéd Priusán.

Pár dolgon – főleg a kombis tételeken – azért tetten érhető a tömegautóság. Például egy felragasztott matricacsík formájában van ugyan fényvisszaverő, ha kinyitjuk a csomagtérajtót, de azt buborékosan, csak nagyjából nyalta fel a mester. A csomagrögzítő hálót, térelválasztó rendszert, kicsúsztatható tálcát felárért méri a Ford, az alapárba az oldalsó, fröccsöntött kampók, néhány kihajtható, de legalább krómozott fémfül, a térvilágítás és a 12 voltos stekker fért bele. A csomagtértakarónál sincs trükk, egyszerű rolós, de legalább könnyű berakni, kivenni. Nincs karakuri-trükk (hogy honnan vettem vajon a nevet?) a hátsó ülések ledöntésénél sem. Ujjainkkal begilisztázunk az ülőlap hátsó éle alá, felhajtjuk, majd egy gomb megnyomása után a támlákat osztottan leborítjuk. A Mondeo igényessége abban merül ki, hogy az övcsatok külön kivágást kaptak az ülés habjában, és hogy az első üléseket nem kell előrecsúsztatgatni, a fejtámaszokat kivenni, hogy leborulhasson a támla.

A Mondeo 2.2 Titanium S kombi tágassága szédületes. Kanyarképessége sportkocsikat megszégyenítő, pláne ezzel a sportfelfüggesztéssel. Nem zajos, városon kívül alig eszik (városban viszont nem túl takarékos). Viszont éppen az ültetett futómű miatt rettenetes a rugózása, szuperideges a kormány legkisebb mozdítására is, a motorja pedig a nemcsináloksemmit és az agyonütlek-kitörömanyakad üzemmódok között nem ismer átmenetet.

Tetszik önnek a Mondeo? Vegye bátran! Nem jár rosszul. De könyörgök, ha már mindenképpen dízelt akar, lépjen eggyel lejjebb, az a 2.0 TDCi csodás darab. Ha pedig nem bírja levetkőzni lóerő- és nyomatékmániáját, és eltántoríthatatlan a 2.2 TDCi-től, legalább olyan kivitelt válasszon, amelyben nincs sportfutómű, és úgy rugózik, mint egy rendes Mondeo. Ennyit szerettem volna, köszönöm a türelmüket.

Az oldalról ajánljuk

Ellopott egy Ferrarit, öt év börtönt és 50 milliós bírságot is kaphat
  • Hírek

Ellopott egy Ferrarit, öt év börtönt és 50 milliós bírságot is kaphat

A férfi egy olyan amerikai államban lopott autót, ahol ezért nagyon súlyos büntetés jár.

2024. december 30., 18:08
Köszi, belső égés és SUV-k: 40 éves eladási rekordot dönthet a Mazda az USA-ban
  • Hírek

Köszi, belső égés és SUV-k: 40 éves eladási rekordot dönthet a Mazda az USA-ban

A japán gyártó szinte kizárólag különböző hobbiterepjáróknak köszönheti a sikerét.

2 órája
A rendőr szeme láttára kétszer is büntetőfékezett egy pickupos Amerikában
  • Hírek

A rendőr szeme láttára kétszer is büntetőfékezett egy pickupos Amerikában

Azt nem tudni, hogy mi az agresszív fellépés előzménye.

2024. december 30., 09:48
Hordozható Supercharger állomásokkal újított a Tesla
  • Hírek

Hordozható Supercharger állomásokkal újított a Tesla

Bár költségesek, nagy segítséget nyújthatnak az ügyfeleknek.

2024. december 30., 08:41
Jelentősen emelkedhetnek jövőre a globális elektromosautó-eladások, főleg Európában és Indiában
  • Hírek

Jelentősen emelkedhetnek jövőre a globális elektromosautó-eladások, főleg Európában és Indiában

Az előrejelzések szerint globálisan emelkedni fog az elektromos autók piaci részesedése.

2024. december 30., 12:34
Új módszerrel folytatják a kutatást a 10 éve eltűnt maláj repülő után
  • Hírek

Új módszerrel folytatják a kutatást a 10 éve eltűnt maláj repülő után

A gép roncsait máig nem találták meg.

2024. december 30., 16:19
Jó oka van, hogy ez a 15 éves Porsche 911 most sokkal többet ér, mint újkorában
  • Hírek

Jó oka van, hogy ez a 15 éves Porsche 911 most sokkal többet ér, mint újkorában

Bár gyönyörű állapotnak örvend, a magas ár oka valószínűleg valami egészen már.

2024. december 30., 07:32
Kigyulladt egy autó az M0-son, egy sávon halad a forgalom
  • Hírek

Kigyulladt egy autó az M0-son, egy sávon halad a forgalom

A tűz a jármű egészére átterjedt.

2024. december 30., 13:43
A mai fiatalok is a '90-es évek klasszikus autóira vágynak és a kézi váltót sem vetik meg
  • Közélet

A mai fiatalok is a '90-es évek klasszikus autóira vágynak és a kézi váltót sem vetik meg

Készítettek egy tanulmányt arról, hogy a mai fiatalok milyen autókra vágynak.

2024. december 30., 16:55
Halálos vasúti baleset történt vasárnap este Püspökladánynál
  • Hírek

Halálos vasúti baleset történt vasárnap este Püspökladánynál

A katasztrófavédelem emberei csak feszítővágóval tudták leszedni az autóroncsot a mozdonyról.

2024. december 30., 14:52
Saját streaming platformot indított a Lamborghini
  • Hírek

Saját streaming platformot indított a Lamborghini

Nyálcsorgatásra bőven akad lehetőség.

2024. december 31., 09:08
Nem biztos, hogy ilyen Nissan Z kombira vágyunk
  • Hírek

Nem biztos, hogy ilyen Nissan Z kombira vágyunk

Egy Nissan Z, amihez egy Stageát és egy Leafet is felhasználtak.

2024. december 30., 06:05
Videón, ahogy kivágják az autóból a tűzoltók a bajbajutott utast
  • Hírek

Videón, ahogy kivágják az autóból a tűzoltók a bajbajutott utast

A baleset a III. kerületben történt.

2024. december 31., 06:09
Sok magyarhoz rengeteg pénz érkezik jövőre, feltámad az autópiac?
  • Közélet

Sok magyarhoz rengeteg pénz érkezik jövőre, feltámad az autópiac?

A járvány előtti szint messze van, uniós szinten azonban nem teljesített rosszul a magyar újautó-piac. Kérdés, mi lesz jövőre.

2024. december 31., 06:09
10 évvel a tervek előtt jár a kínai villanyautó-piac
  • Hírek

10 évvel a tervek előtt jár a kínai villanyautó-piac

Ha folytatódnak a jelenlegi trendek, a jövő tényleg a villanyautóké lesz.

2024. december 29., 07:05
A szívó benzin és az SUV mindent visz, újabb negatív csúcsot döntött a magyar flotta
  • Közélet

A szívó benzin és az SUV mindent visz, újabb negatív csúcsot döntött a magyar flotta

Folytatódott a magyar autópark elöregedése ebben az évben is. Az is kiderül, hogy mit szeretne „mindenki” egy autókereskedésben.

2024. december 30., 06:05
Egyre gyakoribb, hogy leköpik, rugdossák és fenyegetik a MÁV munkatársait
  • Hírek

Egyre gyakoribb, hogy leköpik, rugdossák és fenyegetik a MÁV munkatársait

Idén is nőtt a MÁV-csoport munkavállalóival szembeni bántalmazások száma.

2024. december 30., 06:06
Az erősebb, de nehezebb Hyundai, vagy a gyengébb, de könnyebb Tesla a gyorsabb?
  • Hírek

Az erősebb, de nehezebb Hyundai, vagy a gyengébb, de könnyebb Tesla a gyorsabb?

Egyenesben a Tesla gyorsabb, kanyarban azonban más a helyzet.

2024. december 31., 06:09
Kitört gomb miatt vált irányíthatatlanná – Segítség, átvertek!
  • Közélet

Kitört gomb miatt vált irányíthatatlanná – Segítség, átvertek!

A következő esetünkben egy Nissan X-Trail e-POWER az alany. Kitört gomb, elromlott generátor a panasz.

2024. december 29., 07:05
A Google jutott a legmesszebbre, de jön a „kenyérpirítós” konkurencia
  • Hírek

A Google jutott a legmesszebbre, de jön a „kenyérpirítós” konkurencia

Sokaknak beletört a bicskája a robotaxizásba, de vannak kivételek és kihívók is. Ami nem csoda, szép kis összeget lehet szakítani.

2024. december 29., 11:48
Ilyen állapotban van egy nagyon sokat futott nigériai Ford Transit
  • Hírek

Ilyen állapotban van egy nagyon sokat futott nigériai Ford Transit

Elvileg még az eredeti motor van benne.

2024. december 29., 16:27
A tékozló fiú hazatért - helyzetjelentés és bálnales
  • Belsőség

A tékozló fiú hazatért - helyzetjelentés és bálnalesMercedes-Benz W140 S320L

Jó, jó, a sztori azért nem ilyen egyszerű, merthogy továbbra is használhatatlan, de már látom a végét.

2024. december 29., 16:58
Durván rájár a rúd a Volkswagenre: súlyos biztonsági rést találtak, 1,4 millió autó lehet érintett
  • Hírek

Durván rájár a rúd a Volkswagenre: súlyos biztonsági rést találtak, 1,4 millió autó lehet érintett

A problémákról azonnal értesítették a Volkswagent.

2024. december 29., 18:14
Törölhették az elektromos Mini kabriót
  • Hírek

Törölhették az elektromos Mini kabriót

Az okokról csak találgatni tudunk.

2024. december 29., 10:45
Madárrajjal ütközhetett a katasztrófa előtt a dél-koreai repülő
  • Hírek

Madárrajjal ütközhetett a katasztrófa előtt a dél-koreai repülő

Több jel is erre utal.

2024. december 29., 13:55
Állítólag rosszul lett a Ferenc körúton villamosnak csapódott autó sofőrje
  • Hírek

Állítólag rosszul lett a Ferenc körúton villamosnak csapódott autó sofőrje

A Corvin negyed közelében történt az ütközés.

2024. december 29., 13:05
Az egyetlen szabály, hogy nincs szabály
  • Szerelem

Az egyetlen szabály, hogy nincs szabályAz ágyúgolyó futam filmek története 1976-tól 1989-ig

Egy csapat vakmerő autóbolond egész Amerikát átszelő száguldásra indul… Az ünnepek alatt érdemes újranézni az öt 1976 és 1989 között készült részt!

2024. december 29., 15:27
Nissan iskolai projektet
  • Hírek

Nissan iskolai projektet

2024. december 29., 11:06
2010 Porsche 911 GT3 RS aukció
  • Hírek

2010 Porsche 911 GT3 RS aukció

2024. december 29., 11:34