Majd nézzétek meg a lemezt, tanácsolta a taxis. Kombi Mondeóval vitt a reptérre, turbódízel, 270 ezer kilométer gyakorlatilag problémamentesen (3 generátorcsere). Tökéletesen meg van elégedve, egyedül a horpadási hajlamot találja aggasztónak.
Egyszer kerékcsere után fennakadt az olajos emelő, és tenyérrel a kerék feletti peremen megtámaszkodva kellett lenyomni. Nem kell egy Robert Lyons-féle halálos kung fu-töréstechnikára gondolni, egyszerűen megnyomta egy kicsit. Azóta is ott van a horpadás.
A négyajtós szedán és a kombi helyett az ötajtós álszedánt kaptuk ki a szardíniai Olbia repülőterén felállított tesztparkból. A kilencféle motor közül a 140 lóerős TDCi dízel volt benne kézi váltóval - ugyanez automatával 130 lóerős, de automatát a bemutatóra nem hozott a Ford. Mindezt nem nevezném különösebben bölcs megfontolás eredményének, egyszerűen Benji azt mondta, neki képileg világoskék kell, abból meg már csak ez az egy volt.
Viszont - hacsak valakinek nem a kombi kell - ez tűnik a legjobb új Mondeónak. 1,6-os benzines alapmotor, akkor inkább kényszermunka. A másik véglet, a 220 lovas benzines turbó egyszerűen túlzás, tök fölösleges egy ilyen méltóságteljes testet össze-vissza rángatni. Ez a dízel 140-es tempóig dinamikus, utána semmi, viszont egy tankkal elmegy Görögországig. És csak a dízelekhez jár a hatsebességes váltó, ami mondjuk kell is beléjük.
Kétezer alatt nem megy, pont elfogadható és nem fullad le, jut eszembe, az új Mondeóban van hegymeneti elindulássegéd, amit ők Hill Launch Assistnak (HLA) hívnak. Nagy áldás a kevésbé gyakorlott vezetőnek: ha fékkel rakjuk a váltót egyesbe (a gép azt gondolja, emelkedőn indulnánk), megtartja a féket, míg nem adunk gázt. Azért jutott csak eszembe a lefulladáslól a HLA, mert engem pont ez fullasztott le; emelkedőn értelemszerűen nagyobb gázt akar.
Jó ez a motor, de nem csendes. A Ford alaposan nekiveselkedett az NVH-nak. Jürgen Gangstetter főmérnök elmondta, hogy shared technologies-alapon fejlesztették a Mondeót, tehát az Smax/Galaxy párosban kipróbált technológiákat már a tervezési stádiumban felhasználták. Így az Smax első és hátsó futóműve került a Mondeóba, ami nálam már önmagában garancia a kellemes vezethetőségre. És arra, hogy 3 decibellel már csak emiatt is halkabb az új Mondeo. Valószínűleg igaz lehet, a Mondeo, mint olyan tényleg halk, csak a dízel iszonyú hangos. Előző héten vezettem egy Passat DSG-t, szintén dízellel. Teljesen más karaktere volt a hangjának, de bruttó zajban ugyanennyit adott. És ez nekem tetszik. Mármint a tanulság: valami hátulütője azért van a spórolásnak, és ha valaki szereti a csendet, vegyen egy jó nagy benzinest, vagy inkább egy száguldó hibridet.
A kifutó Mondeo a maga rusztikusságában kellemes autó volt, de marketing-kütyükben kicsit elhúzott tőle a konkurencia. Az új Mondeóban már kulcs nélkül indítunk a startgombbal, a HLA-t ugye már mondtam, lehet bele rendelni a követési távolságra is figyelő tempomatot, és végre berakták egy autóba a Ford saját szabadalmát, az Easy Fuel rendszert, amit már két éve szabadalmaztattak, erre még visszatérünk.
A fordulatszámmérő és a kilométeróra között színes, jobbára felesleges kijelző van, ami nekem kicsit a Fiat Tipo ellenőrző paneljének enyhe céltalanságát juttatja eszembe. Kapunk egy autó-alaprajzot, amin ha felkapcsoljuk a világítást, elöl megjelenik két fénycsóva. Juhé, megmenekültünk, látjuk, hogy nézünk ki éjjel felülnézetből. Viszont a ködlámpa visszajelzője hagyományos, ez pedig így zavaros, és én a rádióállomások megjelenítését is egy másik kijelzőre hagynám.
Így készül a Totalcar
A bemutatón gondoltak a tévéműsorok készítőire is. A szokásos kilencvennél ablakon kilógás helyett Benji egy professzionális fahrtkocsiból vette fel a Mondeót. Képek és videó a Belsőségen .
Nagyszerű dolog, minden gyártónak azonnali átvételre javaslom, hogy bizonyos hibaüzeneteket, például hogy nyitva az ajtó, a kormányról leokézhatunk. Oké, kösz, tudok róla, direkt van nyitva, ne bimbammolj tovább. Ugyanígy leokézhatóvá tenném a be nem kapcsolt övet is, mert például parkolóházban forgolászva ki szoktam kötni magam, akit a KRESZ se tilt, és szerintem olyankor se kéne hisztiznie. Aki hatökör, mint mondjuk Győzike, az úgyis kivágja késsel a csatot, úgy hallgattatja el. Az öngyilkosságot csak a hadsereg (öncsonkítás) és a katolikus egyház (árokba temetés) bünteti, az autóiparnak szerintem nem kéne.
A Mondeo lényege, hogy nagy, kényelmes, nem drága és jó vezetni. A kopasz angol kamerásautó-vezető kérdezte is félúton, hogy tetszik, én meg a vállamat vonogattam. Hozzátette, majd menjek vele gyorsan is, és meglátom. Addig tényleg csak 60-80-nal mentünk, vigyázva, hogy megmaradjon a kamera számára ideális szög. Aztán ahogy végeztünk a forgatással, siettünk egy kicsit, és tényleg, megláttam! Az új Mondeo kicsit szélesebb, kicsit nehezebb, kicsit csendesebb, de kicsit jobb vezetni.
A bemutatóra természetesen a szokásos /45-ös, Mondeo-viszonylatban irreálisan sportosnak is nevezhető gumikkal hozták az autókat, de ami jó, az jó. Volt, aki túlszervózottnak, volt, aki túl keménynek találta a kormányzást, szerintem pont jó. Már a kormány mérete, vastagsága és állíthatósága is tökéletes, ahogy működik, annál meg nekem nem kell jobb ebben a kategóriában. Ez a középkategória már súlya és mérete miatt is messze túl van az élményautóságon, de megoldották, hogy jó érzés legyen vele beesni a kanyarba, bevenni, aztán a kigyorsítási ponton gázt adni. Persze, sodródik, orrnehéz, satöbbi, de az érzés alapvetően jó.