Van viszont végre a Fordnak is közvetlen befecskendezésű benzinmotorja. Úgy hívják, Duratec SCi, mint Smart Charge injection, okos töltő befecskendezés, ami annyit tesz, hogy a négy injektort a common rail-turbódízelekhez hasonló cső köti össze, amiben a nyomás akár 120 bar is lehet, ennyivel akkorát lehet porlasztani az injektorral,amilyet hengerfej még nem látott.
A közvetlen befecskendezéses technológiával a Ford
nem ért el olyan látványos teljesítménynövekedést, mint az Alfa
Romeo, a fejlesztésért felelős mérnök szerint azonban nem is
akartak. A jelenlegi, 125 lóerős 1.8-as Duratec HE-hez képest plusz
öt lóerő és plusz öt Newtonméter nyomaték - ez így édeskevés,
mondjuk ki bátran.
Az SCi három évnyi fejlesztés eredménye. Az Mondeo 1.8-asa új hengerfejet és új Bosch injektorrendszert kapott. Az Alfa közvetlen befecskendezéses benzinmotorjához hasonlóan az alumínium blokkban a különlegesen (aszimmetrikusan) kiképzett dugattyúfedél gyűjti össze a gyertya közelébe a benzin-levegő keveréket. A gazdaságosság érdekében úgy programozták az elektronikus gázpedál vezérlését, hogy a pedál kis elmozdulása a normálisnál nagyobb nyomatéktöbbletet eredményezzen - a gyújtáson kívül a hengerek szívócsövéhez tartozó, folyamatosan változó állású örvényszeleppel is lehet játszani.
A fogyasztás a Ford szerint 6-8 %-kal csökkent, ami akár
igaz is lehet, mert a belgiumi tesztúton országúton és sztrádán 7-8
literrel könnyedén elketyegtünk. Ebben természetesen annak is része
van, hogy az új hatsebességes váltó hatodik fokozata kifejezetten
az effajta takarékos, gyors, de alacsony fordulatszámú sztrádai
csettegésre szolgál.
4-esben 130-nál 5000-et forog, ilyenkor lehet az autót sportosan kínozni, megy becsülettel, bár csukott szemmel senki se mondaná kétezres turbónak, még 6000-ig forgatva sem. Viszont olyan érzete sincs, mint egy takarékos motornak, ami épp a végét járja, ez pedig bravúros teljesítmény, hiszen ez egy takarékos motor, melyben a tartalékok épp ekkorra merültek ki. 5-ösben 3800 körül, 6-osban 3000 a percenkénti fordulatszám.
Élvezeti érték szempontjából nem mellékes, hogy bár - naná!
- messze nem szól olyan szépen, mint az Alfa JTS-e, sokkal
élvezetesebb a VW konszern FSI-jénél. 4000 felett elég szépen
dalol, halkan, de azért kellemesen. Megnyugtató, hogy az új
fejlesztési trend a Fordnál is így működik, és a kellemes hangú
motorok takarékosak is lehetnek.
Hivatalos gyorsulási adat még nincs, csak tervezett: 10.5 másodperc, ami ezzel a tömeggel, a takarékos mezőnyben elég jó. Ami a harmadik legjobb dolog a közvetlen befecskendezéses benzinmotorokban (1: jobban megy, 2: kevesebbet fogyaszt, 3: szebben szól), illetve bocsánat, a negyedik legjobb, hogy alacsony fordulaton se csörög, és hirtelen gázadásra nem kezd látványosan haldokolni.
Négyesben 40-nel, 1500-as fordulatszámnál odalépünk neki, ezt a
hagyományos motorok nem szeretik, de ez szépen, dülledő szemekkel
bár, de kidolgozza magát.
Na jó, kínozzuk tovább, 25 km/h, négyesben, ezres fordulat:
indul csörgés nélkül! Hogy a Ford nagyobb motorjainál is
megjelenik-e az SCi-rendszer, még nem tudják, mint ahogy azt sem,
ezt az SCi-t berakják-e más Fordokba.
|