Igen nagy, marha nagy és a hatalmas
Adatlap Volkswagen Passat Highline - 2005
Adatlap Ford Mondeo Ghia Executive - 2007
Adatlap Toyota Avensis 2,0 D-4d Executive - 2006
Hiszékeny Úr: Szuhay Balázs
Unalmas Úr: Toyota Avensis
De milyen szerepet játszik mellettük az új Mondeo és a Passat?
Egyszer már megállapítottam , milyen jó benyomást kelt az új Mondeo. Mármint autóként - a formáján inkább csak jóízűen mókázni tudtam. Az új Mondeo külseje megbocsáthatatlanul kispolgárinak tűnt, az ötajtós hátulja egy az egyben Renault Laguna, stb., legkevésbé az orra tetszett ezekkel a reménytelenül elszabott lámpákkal. Viszont jó, az egyértelmű. De most, hogy Magyarországra is megérkeztek a hivatalos tesztautók, a legérdekesebb kérdés, mennyire jó a konkurensekhez képest.
Nincs szebb, mint egy autósszaklap szerkesztősége, amikor el kell dönteni, mivel hasonlítsunk össze egy új Mondeót. Régi barátságok porladnak el, szakíró szakíró szemét vájja ki, hiszen számtalan értelmes és érdekes szempont van. A többit nem részletezem: Passat kell, ebben nem volt vita. A Vectrát hamarosan lecserélik. Az Accord érdekes, de a vezetésiélmény-kapudrogelmélet azt mondja, az Accord okvetlenül a 3-as BMW-hez vezet, a Peugeot 407-es se hülyeség, de ha már három autó lesz, ne legyen eurokanmuri, úgyhogy japán kell. Az Avensis se mai gyerek, de az még évekig marad a kínálatban, úgyhogy a mellett maradtunk.
Ha egymás mellé állítjuk a három versenyzőt, szemre a Mondeo lényegesen nagyobb, mint az Avensis, és észrevehetően nagyobb, mint a Passat. Dizájnra meg... lehet, hogy lekispolgáriztam, de ebben a környezetben valahogy frissnek, modernnek és elegánsnak hat, csillogását még az sem csorbítja, hogy a hűtőrács gyakorlatilag csirkehálót imitál. Mindhárom autóban van valami megnyugtatóan középosztálybeli megállapodott jellegtelenség, de ezt teljesen más eszközökkel érik el.
Az Avensis dizájnjáról 2007-ben már nem sokat lehet mondani: igazi vevőmágnes megtollasodott suzukisok számára. Én az orr kiképzésében még valami perverz, rolls-royce-os, gömbölyűvé torzított szögletességet is látni vélek - az Avensis azoké, akiknek nincs szükségük semmilyen figyelemfelhívásra. Rengeteg ilyen mesterség van az adóellenőrtől az államigazgatási középvezetőig. Ritka találó volt az Avensis tévéreklámja: ebben még a szörnyeteg anyós is bekussol, mert egyszerűen semmi sem jut róla eszébe.
A Passat kicsit elszürkül a Mondeo mellett, de elég markáns látvány. Viszonylagos szürkesége inkább finom elegancia: a legszebb részletmegoldások lényege épp az, hogy alig látszanak: a fényszórómosó a lökhárítóba simul, az első indexek a homlokfalba, oldalindexek látszólag nincsenek is; ízlésesen belegyógyították őket a külső tükrökbe. Ideológiailag is ötös: a német cult design, a neominimál a tuningműhelyekből végre beköltözött a nagyiparba, dizájnra az én autóm egyértelműen a Passat.
Az Avensis ergonómiája természetesen tetszik, de mivel fél éve magam is toyotás vagyok, elfogultságot jelentek be. Az ülés elsőre tökéletes. Nem sportos, de jól tart, egyetlen árnyoldala, hogy nem a klasszikus japános, hátbavágós a támlaállítás, hanem egy örökkévalóságig kell tekerni. Nekem tehát jó volt, viszont akik hosszabb utakat tettek meg a tesztautóval, hátfájásra panaszkodtak. Érdekes, mennyire nem ment ki a divatból az Avensis belseje. Lehet, hogy annyira konzervatív formatervet csináltak, ami szinte nem is tud elavulni, hihetetlen, de ez frissnek hat, szép, elegáns, kellemes. Főleg a külsejéhez képest.
A Passat és az új Mondeo mellett az Avensis vezetési élménye olyan, mintha a mérnökök azt a konkrét feladatot kapták volna, hogy csináljanak egy autót. Semmi követhetetlen instrukció célcsoportról, üzenetről és piaci szegmensről, ilyen-olyan élményekről. Az Avensis a kályha, amitől el lehet indulni a középkategóriában, de komolyan; ezt tanítani kéne a szakoktatási intézményekben. Az Avensishez képest lehet egy közepes szedán sportos vagy kényelmes, elegáns vagy slampos, kicsit kupésabb vagy egyterűsebb - a méterrúd se különösebben izgalmas tárgy, mégis ő az etalon.
A váltónak például nincs lelkesítő váltási érzete, mint a Mondeóban, egyszerűen csak működik, ebben csak van egy váltó, nevetségesen hosszú karral. Igazi karaktermentes autó, annak a nem csekély halmaznak, akik nem akarnak különösebb érzelmi viszonyt kiépíteni az autójukkal, csak használni. Nincs rajta mit szeretni, de utálni se, egyik legszeretetreméltóbb tulajdonsága nincs is benne az autóban: a megbízhatósági statisztika.
Fontos tanulság, hogy ez a régebbi, 116 lóerős D-4D, és jó dolog a 140 lovas dízel, de igazából tökéletesen elég a 116 (a frissítés óta 126 LE). Országúton könnyedén előzhetünk vele, még 100-ról is szépen gyorsul, akkor meg minek több? Ráadásul nagyjából egy literrel kevesebbet fogyasztott, mint az erősebb Mondeo és Passat. Pedig hiába kisebb, nem könnyebb, majdnem megvan neki is a másfél tonna (1454 kg), azért is lehet nehéz, mert különleges zajcsillapítást kapott, ezért aztán legendásan csendes. Az Avensisek elég jól tartják az árukat, de még így is azt mondom, egy használt Avensis dízel még 4,5 millió forint körül is jó vétel.
A Passatnak bezzeg van karaktere. A kilométerórára is szépen ráírták krómozott, háromdimenziós betűkkel, hogy Passat, egyébként meg érezni, hogy ezt a belteret évtizedek óta nyírják és fejik, vagy mit is csinálnak az angolok a pázsittal. Karakteres, kulturált, ízléses, stílusos. Kizárt, hogy itt egy gyors körülnézéssel olyan gagyikra bukkanjunk, mint a Mondeo Junoszty-jellegű sminktükör-világítása.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
