Jó kis dzsentrinapot szervezett nekünk a Mazda. Kikocsiztunk a 260 lóerős, kényelmes, összkerékhajtású limuzinnal, 200 fölött tologattuk a többieket az autópályán. Visszamentünk a kastélyszállóba, megebédeltünk, aztán levezetésképp csaptunk egy kört a kanyargós hegyi utakon a világ sok szempontból legelismertebb roadsterével.
Itt a tavasz, jön a kabriószezon. Épp ideje, hogy bemutassuk a magyar sajtónak is az új MX5-öt, gondolta a Mazda. Aztán, mivel a kis roadsterről úgyis mindenki tudja, hogy alighanem a világ legjobbja kategóriájában, tegyük mellé minden idők legerősebb Mazda személyautóját is, hogy legyen tétje a dolognak. Szervezzük ezt az egészet Tatára, hogy az autók a sztrádán is és a Gerecse kanyargós útjain is megmutathassák, mit tudnak.
És így is lett. Két MPS és öt MX5 várta az újságírókat a Diana Golf Hotel felhajtóján. Aranyos kis sportautók az egyik zugolyban, hétköznapi, de sokat sejtető kis szárnykezdeménnyel és rettenetes kipufogóvégekkel gyanússá tett limuzinok a másikban.
A tesztfutamok előtti prezentáción Együd Tibor, a Mazda Motor Hungary ügyvezetője és Pörczi Péter, a Hyundaitól nemrégiben a Mazdához igazolt PR- és marketingvezető celebrálta a zoom-zoom korszak eljövetele óta minden mazdás rendezvény kötelező elemévé vált büszke eredményelemzést. Tehát: a Mazda fogy, mint a cukor, az idei első negyedévben a cég értékesítési rekordokat produkált Magyarországon is, Európában is. Csak a nemzeti öntudat rombolása végett: nálunk 777, tágabb pátriánkban 38 800 autó kelt el március végéig. Nem mi vagyunk hát a fő piac.
Az MX5-re és az MPS-re egyaránt száz-száz darabos éves értékesítést terveztek a magyar mazdászok. Nem azért, mert többet nem tudnának eladni, hanem mert a sikermodellekből rendszerint nem kapunk annyit, amennyit a hazai piac felvenne. Mindkét sportos modellből már most, látatlanban (hiszen ez volt a hivatalos magyar bemutató) tucatnyi megrendelésük van. Dübörög a mazdaság.
MPS (Mazda Performance Series)
A fene ezt a Mazdát, hogy így tönkretett egy legendát. Az MPS már lassan-lassan olyanná vált számomra, sőt az egész TotalCar számára, mint a jeti, Nessie vagy az ufók: számos jelét észleltük a létezésének, de sosem sikerült átélnünk a személyes találkozást. Most végre igen, meglovagoltam, megvannak a fotók. Az eredmény az, amit minden túl hosszú várakozás után érez az ember a találkozáskor. Enyhe csalódás. Jó, szép, erős, persze, de igazából semmi különös. Messzebbről nagyobbnak tűnt.
A Loch Ness-i szörny
A Nessie néven emlegetett állat(?) az 56,4 négyzetkilométeren elterülő skóciai tóban él(?). A VII. században íródott róla az első jelentés, állítólag 565-ben Szent Kolumba megmentett egy helyi lakost, akit Nessie épp üldözött. Az első újkori híradás a szörnyről 1933-ból származik, egy házaspár vélte látni. A mellékelt, híres fotót 1934 április elsején készítette egy sebész, a kép hitelességén máig vitatkoznak.
Ahogy a többi bizonyítékén is. Mindenesetre ha Nessie egyáltalán létezik, valószínűleg egy eddig ismeretlen ősi állatfaj képviselője. Akik értenek hozzá, azt mondják, a néhai pleszioszauruszhoz hasonlít, de a szkeptikusok szerint ha az lenne, sokkal gyakrabban kéne látnunk, mert sűrűn járna a felszínre levegőzni. És persze azt is mondják, hogy egy példány nem élhet tízezer évek óta, viszont komplex populáció sem lakhat a Loch Nessben, mert ilyen sok nagy állat nem juthatna itt elegendő élelemhez.
Négy évvel ezelőtt jártam a (legmélyebb pontján 226 méter mély) tónál, de nem találkoztunk, hiába bámultam a felszínt. Azóta az internet térhódításával lényegesen költségtakarékosabban kémlelhetik a Loch Ness tőzegtől sötét vizét a magyarok, íme a nonstop webkamera linkje. Csipszet, sört bekészíteni, és hajrá, hátha Ön látja meg legközelebb!
Az MPS-t a Mazda marketingesei két jól elkülönített konkurens csoport ellen küldték harcba Európában. Az egyik a 250 lóerő körüli teljesítményű, benzines, összkerékhajtású prémium középkategória. BMW 330ix, Audi A4 3.2 V6 Quattro, Alfa 159 Q4. Itt azt kell észrevenni, hogy ugyanazt a tudást, teljesítményt mennyivel olcsóbban megkapjuk a Mazdától. Az MPS ára 9,4 millió forint, a BMW 12,5, az Audi 12,9, az Alfa 11,6 millióba kerül. Hogy a több henger vagy a turbó jobb, az csupán ízlés kérdése.
A másik banda a szintén ilyesmi erős, rendszerint V6-os blokkal szerelt kommersz európai középkategóriások csoportja. Például a 250 lovas Opel Vectra OPC, ami 8,6 milló, de nem összkerékhajtású. Ezeket felszereltségével és kifinomult technikájával akarja lenyomni a Mazda.
Nahát, gondoltam magamban, én eddig azt hittem, a természetes ellenség inkább a két japán rém, a szintén tízmillió körül kapható Lancer EVO és az Impreza WRX. A menetpróba szerint azonban tényleg a Mazdának van igaza. Az MPS nem sportkocsi négy ajtóval, hanem vérbeli GranTurismo, stílusában is, viselkedésében is. Egyértelműen alulkormányzott. A BMW X-Drive-jával szemben a Mazda mindig inkább az első tengelyre ad nyomatékot, hátra legfeljebb 50% juthat. A futómű meg kifejezetten kényelmes. Kétszázas tempóig egészen nagy csend van bent, élvezhető a héthangszórós Bose hifi.
Próbáltam kínozni, egy helyben megfordítani, körforgalomban erőszakoskodni vele, de nem élveztem. Csak néha, pillanatokra, hosszú kanyarokban mutatott némi hajlamot egy kis fenékrázásra. Hiába a részleges önzáró hátsó diffizár, erre a mulatságra tényleg inkább a két japán raliautó-alap vagy a BMW a megfelelő partner. Az ülések minimális oldaltartása is zavaró a zúzós kanyarokban.