Nagy Mazda, kis Zoom-Zoom

2003.12.09. 11:04

 
  Az Itáliai Kapcsolat
 
  Vajon miért pont Pisában mutatta be Európának a Mazda az új MPV-t? Az ok talán a karakuri? Ez az elnevezés Mazdáéknál a könnyen-gyorsan variálható ülésekre vonatkozik, ezt eddig is tudtuk – de Petra Verlage kisasszony, a Mazda Motor Europe PR-managere a sajtótájékoztatón megosztotta a magyar és német újságírókkal a kifejezés eredetét is. Karakuri mítikus japán bábu, aki valahol, valamikor egyszerre csak magától kezdett mozogni. Ha erről Pinokkióra asszociálunk, máris találtunk egy olasz párhuzamot. A Mazda európai PR-csapata mindenesetre nem elégedett meg ennyivel, de látványos parabolát húzott a Pisa–Michelangelo–Puccini–Mazda MPV viszonylatban is. Ezt már ott sem értettem igazán, tehát térjünk vissza az autóhoz.

Ez a kiváló, már a Mazda 6-ban is megcsodált dízel valószínűleg igen frusztrált tehát: az autóval szembeszegülve teljes erejével azon igyekszik, hogy hozza a Zoom-Zoomot – és ami rajta múlik, azt nem is csinálja rosszul. Előzéseknél, a kanyarokból való hirtelen kigyorsításoknál, lámpás indulásoknál, tehát az észt nem kívánó nyomjadnekitökig-szituációknál nincs is gond. De mozgassuk csak meg a kormányt egy kicsit olyan 100-110-nél! A lágy csillapítástól a karosszéria hajmeresztő himbálózásba kezd, az MPV mintha egy ütemmel késve követné a kormánykerék iránymutatását. Hiába, az MPV fő piaca mindig is Amerika volt.

Valószínűleg szintén a Zoom-Zoom jegyében alakították úgy az MPV-kínálatot, hogy az autó csak ötsebességes kézi váltóval kapható, automata nincs. Aztán valahol egy mérnök mégiscsak hibázott, és győzött az MPV: ilyen hosszú váltókart személyautóban én talán még soha életemben nem láttam. Gondolom ennek ellensúlyozására húztak a botra egy sportosságot prezentáló krómgyűrűt, ami nagyon mókás odalenn.

És ha már ott tartunk, hogy mi nincs: továbbra sincs mindenütt automata ablakemelő. Nincsenek a francia nagy autókban megszokott izécskék; jobbára feleslegesek, de azért lehet velük villogni. Sem esőérzékelős ablaktörlő, sem sötétedésérzékelő világítás, sem automatikusan sötétedő belső tükör. Nem nagy dolgok ezek, de épp ezért illett volna telepakolni velük az MPV-t - ha már ezen a piacon versenyez.

Biztonság tekintetében az MPV-ben már jóval több a van, mint a nincs. Blokkolásgátló, kipörgésgátló, elektronikus fékerőelosztó menedzseli a kerekek tapadását. Ha mégis gond van, a Mazda tudatosan tervezett gyűrődéssel fogadja a sorsot, még neve is van: MAIDAS, azaz Fejlett Mazda Ütközésenergia-elosztó és Elnyelő Rendszer. Tripla H névvel illetik a merev oldal- és kereszttartókból kialakított vázszerkezetet. A karakuri-MPV minden üléséhez hárompontos öv jár.

Milyen fogadtatásra számíthat az új MPV Magyarországon? Ez, ugye, nálunk javarészt az árazáson múlik. Bár a sajtóanyag még hét és félmilliós induló árról beszél, az időközben megócsított forintból már 7699 000 darabot kell kifizetni egy 2.0 CDH jelzésű, ötüléses dízel MPV-ért. Amiben van a fent taglalt négy légzsák, ABS, ASR és EBD, van teljesen villamosított ablak- és tükörhálózat, manuális klíma, kormányról vezérelhető négyhangszórós idézem: „moduláris audio rendszer”.

Mazda MPV

A navigációs rendszerrel és hét üléssel szerelt 2.0 CDH TE Navigator 8 699 000 forint. Majdnem pont ennyiért vihetnénk haza egy 130 lovas PDTDI Ford Galaxyt - alapfelszereltséggel, hétszázezerrel többért ülhetnénk 2,2 literes 130 lovas Citroen C8 HDI-ben. Ha a Mazda ügyesen kampányol itthon, az utakat vélhetőleg hamarosan MPV-k borítják majd el, és az importőr valóban elérheti célját, azaz a 14,2%-os részesedést a nagy családi autók piacán.