Az új MX-5-öt nem konkrét célcsoportnak tervezték. Úgy alakították a külsejét, hogy a lehető legtöbb embernek tessen, kamasz fiúkától öregedő családanyáig. A mérnökök a vezetési élményt is tudományos módszerekkel tökéletesítették: a tesztpilóták pulzusát, szívverését, izommunkáját műszerekkel mérték a test 42 pontján. Ja, és persze dzsinbaittai!
Az MX-5 '89-ben született. Ekkor még kevesen bíztak benne a Mazdánál, de hamar kiderült, hogy a kis kétüléses úgy vonzza a vásárlókat, mint vattacukor a kisgyermeket, és idővel a világ legkelendőbb roadsterévé vált.
Az alapkoncepció annyira jónak bizonyult, hogy az első generáció kilenc évet vészelt át gyakorlatilag változatlan formában. '98-ban jelent meg a II. változat. Ezt 2000-ben egy kicsit átszabták, majd idén, a III. generáció megjelenésével nyugdíjba küldték. A 2005-ös MX-5 európai bemutatóját Portugáliában rendezték.
A sajtótájékoztatóval egy napon nyerte el az MX-5 Japánban a 2005-2006-os év autója címet. A bejelentés időpontjában mi már tudtuk, miért, hiszen mögöttünk volt már egy tesztút, de erről később. Előbb olvassák el, hogyan kell megtervezni a roadsterek gyöngyének utódját! Fontos, hogy az autó mindenkinek tessen. Nem úgy alakították ki a külsejét, hogy a 35-60 éves tehetős férfiak, vagy a 20-40 éves középosztálybéli nők szívét hódítsa meg, nem: a célcsoportba minden ember beletartozik.
Egy ideális kétüléses a Mazda szerint sportos, de a mindennapokban is használható: könnyedén ki-be lehet vele parkolni, dugóban, autópályán, szerpentinen egyaránt megállja a helyét. A fent említett szempontokhoz hozzáadunk még egy kevés dzsinbaittai-t, és kész is van az új MX-5.
Képzeljen el egy amolyan szamurájforma japánt, aki bő ingben, gatyában vágtat éjfekete paripáján, hosszú haja lobog a szélben, tekintete szigorú, fegyelmezett, kezében feszül a felajzott íj. A lovas minden idegszálával a célzásra összpontosít. A lövés csak akkor lesz pontos, ha a ló ismeri az ember lelkének minden rezdülését, és lélegzetének ritmusából, szívének dobbanásából tudja, mit kell tennie. Ha az összhang tökéletes, a két lélek eggyé válik, és a lövés célba talál. Ez a dzsinbaittai.
Persze ahhoz, hogy a filozófia valósággá váljon, nem árt, ha a ló nagyobb fékeket kap, nő a tengelytávja, és új, erősebb motor kerül az orrába, még mindig hosszában illesztve, de egy picivel hátrébb. A Bilstein lengéscsillapítókról és a hét hangszórós Bose audiorendszerről már nem is beszélve.
A 2005-ös MX-5 tengelytávja és ezzel egyetemben a lábtér is nőtt. Most már egy 186 centis ember is belefér, aki magasabb, annak most is úgy kell. Az utastér széltében is nagyobb lett, most így kicsi. Ne várjunk csodát, aki válltérre gyúr, vásároljon limuzint! Egy roadsterben meg annyi a hely, amennyi. Pont elég.
Először fordult elő a történelemben, hogy egy sajtóanyag negatív hazugságot tartalmazott. A gyárak - érthető, ennek ellenére elítélhető módon - fényezik termékeiket, amik mindig szebbek, jobbak, modernebbek, gyorsabbak, gazdaságosabbak, mint a valóságban. Az MX-5 sajtóanyaga szerint 6 másodperc alatt nyithatjuk le a vászontetőt, de nekem első próbálkozásra is körülbelül 3 alatt sikerült. Becsukni valamivel tovább tart, de ez sem okozott különösebb gondot.