Az 1.5-ös, nyolcszelepes motorral tök jól megy a Daewoo.
Maga a motor, istenuccse, kellemes darab. Van nyomatéka, egész
alacsony fordulatszám tartományban is, ugyanakkor könnyű a kasztni
(mondjuk az NCAP töréstesztek nem sok jóval kecsegtettek volna, ha
a Nexia idejében már lettek volna), és rövidek a sebességváltó alsó
fokozatai. Aki mindebből visszafogott városi terminátorra
következtet, nem sokat téved.
A terminátorkodás elleni fő érvet a futómű szolgáltatja.
Alacsony sebességnél ugyan pontosan irányítható, könnyen
manőverezhető a Nexia - a beparkolás tiszta szórakozás-, de
hetven-nyolcvan felett az autó elkezd lebegni. A fene se tudja, mi
okozza, de tény, hogy országúton az ember csak akkor érzi jól
magát, ha a szokásos oldaltávolságoknál nagyobb tér veszi körül.
Minden útszűkület kaland. Lehet, hogy a nyárias tavaszban a virsli
Debica téligumik jelentették a gyenge láncszemet, lehet a lágy
felfüggesztést okolni, de az sem kizárható, hogy a kormánymű
túlzott szervo-effektusa felelős a bizonytalan érzetért.
Az agyonszervózott kormány egyébként a koreaiak azon törekvésére
utal, hogy
kifejezetten könnyen vezethető autót csináljanak. A kuplung
például puhán és rövid úton működik. A korabeli tesztek
megállapításaival szemben a sebességváltó sem okoz sok bosszúságot.
A fék ellenben nem a Nexia erőssége, ezt még a leglelkesebb
Daewoo Fan sem állíthatja.
A kéthetes tesztautózás alatt mindig sikerült vele éppen idejében
megállni, de több pozitívumot nehéz lenne felsorakoztatni.
A használt Daewoo Nexia azoknak kitűnő
választás, akiknek
az ideális autó a Wartburg vagy a Kockalada volna, ha lenne
még belőlük fiatal darab. A Nexiát ugyanúgy lehet jellemezni, mint
azokat: puritán funkcionalitás ("Presztízsérték? Az mi az?"), a
kisebb műszaki hiányosságok ellenére is megbízható működés, az
élményautózás teljes hiánya ellenére is komfortos vezethetőség, és
elegendő térfogat a pereputty fuvarozásához.
Piaci áttekintés
|
A Nexiák ára
700 ezer és 1.1 millió forint
között alakul. Az alsóbb
árkategóriában vannak a Nexia első
szériái (1995), általában 3
ajtósan, legfőbb extrájuk a hátsó
ablaktörlő. Az árlétra felső fokán
a legfiatalabb (1998), lépcsős
hátú, 16 szelepes motorral szerelt
Nexiák állnak, gyakran full
extrásan: nem kevés a klímás,
légzsákos, elektromos csomaggal
szerelt autó.
Ennyi pénzért 3-5 évvel
idősebb német vagy japán,
Golf-kategóriás autót lehet
venni. Vagy 1-2 évvel öregebb
Suzukit. A német és japán autók
ellen szól a jelentősen idősebb
kor, valamint a bizonytalan
előélet, hiszen ezek tipikusan
külföldről kerültek
Magyarországra. Használtan, ki
tudja mennyi kilométerrel, ki
tudja milyen balesetek után
(hja kérem, nyugaton is a
törött és/vagy széthajtott autó
az olcsó autó). A Suzukik ugyan
általánosságban megbízhatóbb
állapotúak, de lényegesen
"kisautósabbak".
|
|
|
A román Nexia
|
Lépcsőshátú
Nexiákat a mai napig gyártanak
Romániában, Craiovában, a legendás
Oltcit-ek helyén. A román Nexiát
Cielonak hívják - 16 szelepes
motorral, alapkivitelben 7990 euró
az új ára (1,96M ft), a fullos
"Executive" változat pedig 9390
euróba kerül (2,3M ft). Van akciós,
fapadosított modell is, 6210
euróért (1,52M ft). Hát igen, azon
a piacon a Dacia az etalon.
Magyarországra
nem került román gyártású
Nexia, a nálunk forgalmazott
autókat mind Dél-Koreában
gyártották.
|
|
|
Motorpaletta
|
|
15 8V |
1,5 16V |
Max. teljesítmény |
57 kW, 79 LE/5400 |
66 kW, 90 LE/4800 |
Max.
forgatónyomaték |
123 Nm/3200 |
137 Nm/3400 |
Gyorsulás, 0-100
km/h |
12,5s |
12,2s |
Végsebesség |
163 km/h |
163 km/h |
Fogyasztás
90 km/h |
5,3 l |
5,4 l |
120 km/h |
6,5 l |
6,9 l |
város |
8,8 l |
9,6 l |
Önsúly |
3/5
ajtós: 927-1006 kg; 4
ajtós: 969-1036
kg
|
Csomagtér
térfogata |
3/5
ajtós: 390/720 liter; 4
ajtós: 530 liter
|
|
|
|