2003.04.15. 09:53

 
   
    Koreai fejlesztés

Az 1.5-ös, nyolcszelepes motorral tök jól megy a Daewoo. Maga a motor, istenuccse, kellemes darab. Van nyomatéka, egész alacsony fordulatszám tartományban is, ugyanakkor könnyű a kasztni (mondjuk az NCAP töréstesztek nem sok jóval kecsegtettek volna, ha a Nexia idejében már lettek volna), és rövidek a sebességváltó alsó fokozatai. Aki mindebből visszafogott városi terminátorra következtet, nem sokat téved.

A terminátorkodás elleni fő érvet a futómű szolgáltatja. Alacsony sebességnél ugyan pontosan irányítható, könnyen manőverezhető a Nexia - a beparkolás tiszta szórakozás-, de hetven-nyolcvan felett az autó elkezd lebegni. A fene se tudja, mi okozza, de tény, hogy országúton az ember csak akkor érzi jól magát, ha a szokásos oldaltávolságoknál nagyobb tér veszi körül. Minden útszűkület kaland. Lehet, hogy a nyárias tavaszban a virsli Debica téligumik jelentették a gyenge láncszemet, lehet a lágy felfüggesztést okolni, de az sem kizárható, hogy a kormánymű túlzott szervo-effektusa felelős a bizonytalan érzetért.

 
   
 

Az agyonszervózott kormány egyébként a koreaiak azon törekvésére utal, hogy kifejezetten könnyen vezethető autót csináljanak. A kuplung például puhán és rövid úton működik. A korabeli tesztek megállapításaival szemben a sebességváltó sem okoz sok bosszúságot. A fék ellenben nem a Nexia erőssége, ezt még a leglelkesebb Daewoo Fan sem állíthatja. A kéthetes tesztautózás alatt mindig sikerült vele éppen idejében megállni, de több pozitívumot nehéz lenne felsorakoztatni.

A használt Daewoo Nexia azoknak kitűnő választás, akiknek az ideális autó a Wartburg vagy a Kockalada volna, ha lenne még belőlük fiatal darab. A Nexiát ugyanúgy lehet jellemezni, mint azokat: puritán funkcionalitás ("Presztízsérték? Az mi az?"), a kisebb műszaki hiányosságok ellenére is megbízható működés, az élményautózás teljes hiánya ellenére is komfortos vezethetőség, és elegendő térfogat a pereputty fuvarozásához.

 
  Piaci áttekintés
 
  A Nexiák ára 700 ezer és 1.1 millió forint között alakul. Az alsóbb árkategóriában vannak a Nexia első szériái (1995), általában 3 ajtósan, legfőbb extrájuk a hátsó ablaktörlő. Az árlétra felső fokán a legfiatalabb (1998), lépcsős hátú, 16 szelepes motorral szerelt Nexiák állnak, gyakran full extrásan: nem kevés a klímás, légzsákos, elektromos csomaggal szerelt autó.

Ennyi pénzért 3-5 évvel idősebb német vagy japán, Golf-kategóriás autót lehet venni. Vagy 1-2 évvel öregebb Suzukit. A német és japán autók ellen szól a jelentősen idősebb kor, valamint a bizonytalan előélet, hiszen ezek tipikusan külföldről kerültek Magyarországra. Használtan, ki tudja mennyi kilométerrel, ki tudja milyen balesetek után (hja kérem, nyugaton is a törött és/vagy széthajtott autó az olcsó autó). A Suzukik ugyan általánosságban megbízhatóbb állapotúak, de lényegesen "kisautósabbak".
 
  A román Nexia
 
  Lépcsőshátú Nexiákat a mai napig gyártanak Romániában, Craiovában, a legendás Oltcit-ek helyén. A román Nexiát Cielonak hívják - 16 szelepes motorral, alapkivitelben 7990 euró az új ára (1,96M ft), a fullos "Executive" változat pedig 9390 euróba kerül (2,3M ft). Van akciós, fapadosított modell is, 6210 euróért (1,52M ft). Hát igen, azon a piacon a Dacia az etalon.

Magyarországra nem került román gyártású Nexia, a nálunk forgalmazott autókat mind Dél-Koreában gyártották.
 
  Motorpaletta
 
   
  15 8V 1,5 16V
Max. teljesítmény 57 kW, 79 LE/5400 66 kW, 90 LE/4800
Max. forgatónyomaték 123 Nm/3200 137 Nm/3400
Gyorsulás, 0-100 km/h 12,5s 12,2s
Végsebesség 163 km/h 163 km/h
Fogyasztás
90 km/h
5,3 l 5,4 l
120 km/h 6,5 l 6,9 l
város 8,8 l 9,6 l
Önsúly  
3/5 ajtós: 927-1006 kg; 4 ajtós: 969-1036 kg
Csomagtér térfogata  
3/5 ajtós: 390/720 liter; 4 ajtós: 530 liter
 
 

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.