Jó valamire?

Egzotikum: Alternatív városi járművek

2001.06.20. 10:05

Megvenne egy Gizmo nevű járművet? Vagy ha jobban szereti a magyaros elnevezést: bízna Ön egy Mütyür nevű autóban? Az észak-amerikai kontinensen újfajta járművekkel próbálják enyhíteni a zsúfolt nagyvárosok közlekedési gondjait. A tömegközlekedés megkedveltetése, mint lehetőség nem vált be, mindenki ragaszkodik saját, személyes közlekedési eszközéhez. Így születtek meg a "Neighborhood Vehicle"-k (azaz Szomszédság Jármű). Ezek egyik legcsúnyább képviselője a Gizmo.

 
   
   Gizmo

Egyszemélyes, csukott, háromkerekű motorkerékpárnak hat. Tápegysége 8 órán keresztül bírja, a reklámvideó szerint kettő simán elfér egymás mellett egy sávban. Dugó esetén mégsem fér el két normál méretű autó között, a szerencsétlen sofőr ott szívhatja a benzingőzt. Úgy tűnik, ez a legnagyobb gond a törpeautókkal ; hiába csökkentik a károsanyag-kibocsátást és a járműoszlop hosszát saját kényelmük rovására , ebből szinte semmilyen előny nem származik.

 
   
 Hotzenblitz

A másik jellemző példa a Bombardier cég röviden NV-nek keresztelt elektromobilja. Készítői szerint mivel a legtöbb végcél (bevásárlás, munka, szórakozás) 50 mérföldes távon belül van, ez a szintén elektromotoros kisautó ideális: kis fogyasztású, olcsó és még stílusa is van.

Ilyesmit az európaiak is tudnak: az olaszok és franciák évtizedek óta készítenek bevásárlóautókat, sőt a magyar Puli is valami ilyesminek indult. A végeredmény erősen kétséges: hiába pici az autó, annyira nem pici, hogy a közlekedési anomáliákból sikeresen kikeveredjen.

 
   
   Th!nk

Ugyanez a probléma napjaink sztárjával, a Swatch konszern és az akkor még Mercedes-Benz által közösen kifejlesztett Smart-tal. Zsugorítottnak zsugorított, de a pizzaszállító kisrobogók simán elhúznak mellette. A Ford is környezetvédő-szerepben próbálkozik a norvég eredetű Th!nk járműcsaláddal. Itt legalább a karosszéria kialakítása előrelépés: a 100 százalékban újrafelhasználható polimer nem igényel felületi kiképzést, azaz nem kell alapozni, festeni, lakkozni.

 
   
 Honda Gyro Canopy

A másik csapásirány jelenleg a motorkerékpár és az autó összegyúrása. Ennek talán legismertebb példája a BMW C1, amely már van annyira biztonságos, hogy több országban bukósisak nélkül is lehet használni. Viszont nem teljesen zárt, ára miatt pedig inkább számít divateszköznek, mint komoly alternatívának.

Tetővel ellátott motorkerékpárból több is akad a piacon, ezek között a legkiforrottabb modellel a Honda jelentkezett ideáig. A Canopy a '80-as években került piacra. Méreteiben egy átlagos robogóhoz közelít, 50 köbcentiméteres motorja a két hátsó kereket hajtja. Még elegendő csomagteret is sikerült kialakítani. Viszont az eső-szél továbbra is negatívan befolyásolja a vezető kedélyállapotát.

 
   
   GM Lean Machine

1982-ben a General Motors bemutatott egy kerekeken guruló repülőgépkabint. Az ötvenes évek törpeautóinak forradalmian új generációját akarták megteremteni a Lean Machine nevű szerkezettel. Az első kerék kormányozható, és kanyarban be is dől, mint ahogy az egy rendes motorkerékpárhoz illik. Hátul viszont két kerék gondoskodik a biztonságról. Más területeken viszont a fejlesztés kevésbé sikerült, hiszen az utasok alig fértek el, ráadásul az arányokkal is akadtak problémák.

Magyarországon az utóbbi időben több, eddig megvalósulatlan kísérletről is szóltak a híradások. Pedig mi híresek vagyunk innovatív képességeinkről. Ki tudja, hátha egyszer mégis nálunk találnak rá az ideális megoldásra.