Zongorázni lehet a különbséget
Egyéniesedik a világ. Mindenki teljesen egyedi, önálló személyiséget szeretne. A konszernmárkák a közös platformok ellenére egyre inkább saját értékeiket keresik és mindent megtesznek azért, hogy valami igazán az általuk képviselt emblémára jellemző termékkel álljanak a nagyközönség elé.
A Golf rokonsága egy modellnek sem válhat szégyenévé, a Volkswagen család több hasonló kategóriájú autójánál mostanában mégis lemondanak a közös szülők emlegetéséről. Ahogy a múlt héten az Audi A3 Sportback rázta le magáról a presztízsgolf megnevezés bilincseit, úgy most a Skoda Octavia tör ki ebből a számára szűknek bizonyuló kategóriából.
Bár a bemutató, amivel hivatalosan is beindították az új Octavia magyarországi forgalmazását, inkább az autó körüli showra, mintsem a valódi értékek objektív bemutatására koncentrált, aki jól figyelt, sok mindent megtudhatott a legújabb cseh büszkeségről. Már megérkezésünkkor is több fehér-feketére festett Octaviát fedezhettünk fel. Ezen színösszeállításnak célja inkább csak a titkolt vágykeltés, a bemutatás előtti álszemérem volt, valódi funkciót nemigen látott el, nem sokat takart a megújult, hívogató formákból.
Úgy két óra múlva, az egységes színűre festett Octáviák leleplezése után bebizonyosodott, hogy nincs is mit szégyellni. Az Octavia előnyére változott. Leghangsúlyosabb pontja az orra lett, ahol a teljesen új lámpatestek közé szorítva krómkeretes hűtőmaszk áll a középpontban. Ennek nevezetesebb pontjaiból mintegy kondenzcsíkként indul ki az extravagáns motorháztetőn végigfutó négy törésvonal.
A motorháztető formájának és hajlításainak tagadhatatlanul lenyűgöző eredménye a sárvédőlemez szokásostól eltérő alakja. Az ugyanis nem a megszokott helyen ér véget, hanem felhajlik egészen a lámpatestek belső sarkáig, amivel értékes négyzetcentimétereket vesz el a trapéz alakúvá vált motortérből, valamint sérülés esetén a javítása sem lesz gyerekjáték, cserébe viszont igazán egyedi, semmivel össze nem téveszthető megjelenést kölcsönöz viselőjének.
Az áttörő formai változások oldalról már nem ilyen egyértelműek. Míg az ajtók környéke, főleg a hátsó ajtó megőrizte korábbi megszokott formáját, addig az orr- és a farrész oldalnézete Passatot idéző ívekkel, óriási, egységbe olvadó lökhárítókkal keretezi a minden irányba megnövekedett karosszériát.
A növekedés cseppet sem meglepő, mivel az alapot képező ötödik generációs Golf is megnyúlt kissé. Ami azonban a Volkswagen modelljének nem jelentett különösebb előnyt, az a Skodánál lenyűgöző változásokat hozott. A 6,5 cm-es hossznövekedés, a tengelyek - a nyomtávok növelésével is járó - 6,6 cm-es távolodása és a tető 3,1 cm-es emelkedése mind-mind a komfortérzet szolgálatában állnak.
Most már a hátsó sorban utazók kényelméről is hiánytalanul gondoskodik az Octavia, nem beszélve a csomagok elhelyezésének bővülő lehetőségeiről. A hátsó lámpák C-alakú szárai közt, az üveggel együtt nyíló csomagtér ajtó mögött, az eddigi 528 helyett 560 literes tér várja, hogy táskáinkat viszonylag sík falai közé emeljük. Ebben ráadásul a korábbihoz képest 22 mm-rel alacsonyabbra került rakodóperem is segítségünkre van.
További konszernörökség, hogy mára az Octavián is megjelent a visszapillantótükörbe integrált irányjelző. A tükörház alján megbúvó átlátszó műanyag búra rejti a beszállást segítő talajmegvilágító funkció apró lámpácskáit is, amivel újholdkor is halvány derengésbe vonhatjuk autónkat, így kerülve el a cipőnkre alattomosan leselkedő pocsolyákat. A sikeres manőver után beülve ismerős formák igazi kavalkádja fogad.
Skodásan szögletes formavilágú kormány, kissé átformált, multifunkciós kijelzővel elátott műszeregység és a megszokott, praktikus légbeömlők segítenek leküzdeni a ránk törő érzést, amit a jól ismert Volkswagenes középkonzol kelt. Szerencsére a klímaszabályzó alatt, ahogy az ív vízszintesbe fordul, a Skoda mérnökei újra átvehették az irányítást, így elmaradhatott a testvérmárkákban nem nagyon szeretett, térd mellé helyezett, funkció nélküli kapaszkodó és megalkothatták a konszern egyik legszebb váltógombját is, amihez sajnos csak Ambiente felszereltségi szinttől juthatunk.
De akkor aztán a krómozott gombbal és a hozzá tartozó karral - mint a nagyokban- motortól függően akár négyféle váltót is vezérelhetünk. Az öt- és hatsebességes kézikapcsolású mellett benzinmotorokhoz hagyományos tiptronic, míg dízelekhez DSG rendszerű automata is rendelkezésünkre áll. Minden Octavia-rajongó nagy örömére mostantól a kétliteres TDI motor is rendelhető kedvenc autójukba, igaz a háromféle 1,9-es helyett, immár csak a 105 lóerős alternatívájaként. Szerencsére a benzinüzem híveinek sem kell szomorkodniuk. A megszokott 1,4-es és 1,6-os MPI-nél többre vágyók a 116 lóerős 1,6 FSI-re is gondolhatnak. Rossz hírem csak a sportolók számára van. A zöldek legnagyobb örömére az 1,8-as turbómotort felváltotta a 2,0-es FSI jelzésű, hazánkban készülő szívó benzines, amely kedvezőbb fogyasztás és károsanyag-kibocsátás mellett azonos teljesítmény leadására képes.
Az új Octavia felszereltségi szintjeit is a már jól megszokott nevekkel jelölik. A sor a Classictól az Ambiente-en keresztül az Elegance-ig tart, amely az ABS-en, négy légzsákon, rádiósmagnón és fedélzeti számítógépen kívül tartalmaz még automata klímaberendezést, négy elektromos ablakot, hűthető, az első ülések közé szerelt nagyméretű tárolódobozt, első és hátsó kartámaszt, ködfényszórót valamint 15"-os könnyűfém keréktárcsákat is. Ha pedig a legolcsóbb Elegance 4 504 000 forintos vételárában foglalt eszközök nem elégítenék ki igényeinket, akkor felár ellenében Xenon fényszórót, tolatóradart vagy akár keréknyomás-ellenőrzőt is kérhetünk az új Octaviához.
Sajnos az Octavia alapára - a méretekkel együtt - szintén nem elhanyagolható mértékben nőtt. A 700 000 forintos plusz hallatán kezdeti lelkesedésem gyorsan alábbhagyott. Talán ez az a pont, ahol a legjobban megmaradt a Golf rokonság, a presztízs, amit nem véletlenül kapunk az autóhoz, hanem ténylegesen ki is kell fizetnünk. A dolog furcsasága, hogy a Skodánál eddig ehhez nem voltunk szokva, de úgy látszik, új idők jönnek. Várjunk és figyeljünk Csehországra, ott még nagy dolgok történhetnek. Addig is kiszálláshoz használjuk a jól ismert krómozott L betűket és ne csapjuk be az ajtót. Itt érték született.
|