Ha van autóipari sikersztori a 2000-es év környékén, a Skoda gyár rendszerváltás utáni mutatványa biztosan az: töretlenül, meredeken emelkedő eladások világszerte, vadiúj modellek háromévenként, "Az év autógyártója" cím elnyerése 2000-ben (a brit Autocar magazin szakírói szavazata alapján).
Utazzunk vissza az időben. 1976, Merkur-iroda, Kovács elvtárs kezében megremeg a köteg ötszázas: a Skoda gyár legfrissebb modelljére, bizonyos 120L-re fizetnek be (a VW bogaras az Kovács úr). A farmotoros családi kocsira előreláthatólag néhány évet várni kell, színt persze nem lehet választani.
Lépjünk oda Kovács elvtárshoz, és mondjuk azt neki komoly képpel, hogy 25 év múlva turbódízel-motoros, minden létező extrával felszerelt autók fognak kikerülni a Skoda gyárból, ráadásul a Nyugat-Európában is bombasikernek számító modellt nálunk is néhány hét várakozás után át lehet venni. Kovács elvtárs várhatóan gúnyos kacajban tör ki. Pedig ha tudná...
A Skoda oda jutott, hogy immár rétegmodelleket is kínál. Hamarosan a magyar piacon is megjelenik az Octavia sportos változata RS típusjellel, és egy ideje már kapható a négykerékhajtású kombi is. Az RS vásárlóközönségét el bírjuk képzelni (180 lóerő, 7.9 másodperc 100-ig) , de ez a négykerekes változat kételyeket ébreszt: van ember Magyarországon, akinek pont ilyen gép kell?
Az Octavia 4x4 Kombi ugyanis nem terepjáró: igazi terepre építése, túlnyúlásai miatt nem érdemes kimerészkedni vele, mert még egy hobbiterepjáró (pl. Honda HR-V) is megeszi reggelire.
Ráadásul a Skoda (pontosabban: a VW-konszern) 4x4-e nem is igazi összkerékhajtás: a Haldex-kuplung (lásd keretes anyagunkat) alapértelmezésben csak az első kerekekre ad nyomatékot, a hátsók csak a két tengely közötti fordulatkülönbségre aktivizálódnak. Ez hóban-sárban gyakran előfordul, de a februári tavaszban egy négyzetcenti havat sem találtunk, így a hójáró képesség próbája elmaradt.
A sportos menetet viszont teszteltük, amikor rekordkísérletbe fogtunk a Budakeszi-Nagykovácsi útvonalon. A tempó megvolt, a kanyarok megvoltak, mégsem éreztük a négykerékhajtást bekapcsolni.
Szóval van egy kunszt, amit gyakorlatilag nem lehet Magyarországon kihasználni, viszont kisebb lesz tőle a csomagtartó, rosszabb az autó dinamikája, jelentősen növeli a fogyasztást és még drága is (lásd összehasonlító táblázatunkat). Nem az a kifejezett nyerő kombináció.
Nem hódította meg szívünket az autó motorja sem. Volkswagentől származó turbódízel, de még nem a PD TDI, csak a legmezeibb 90 lovas. Másfél tonnás kombiba, pláne egy 4x4-be, egy kissé zselé. Ráadásul a váltó áttételezése is hajmeresztő: kevés dízelautó fulladozik hatvannál ötösben, de tesztautónkkal megesett. Ötösbe kapcsolni igazából csak 100-110 körül volt értelme, ott viszont már kellemesen virgoncan mozgott az autó és a gyári értéknél messze nagyobb sebességre tudott felgyorsulni, legalábbis óra szerint.
A relatíve erőtlen motor és a hosszú áttételek eredménye, hogy az autó dinamikája - turbó ide vagy oda - a farmocis Skodrikéra emlékeztet. Ráadásul a fogyasztástól sem voltunk elájulva: autópályás (új sebességhatár + 10%, bocs) és városi vegyes használatban 6.9-et mutatott a fedélzeti kompjúter.
Más tekintetben viszont tetszett az autó. A futóműve óriási piros pontot érdemel: még a "lufi" téli gumikon is stabilan hordozta a kocsit, ugyanakkor komfortjára sem lehet panasz. Rossz út etalonnak a Gábor Áron utcát használom (Pasarét), és az Octavia meggyőzően teljesített: ha lett volna bólógatókutya a kalaptartón, csak joviálisan ingatta volna a fejét, headbangelésre nem került volna sor.
A kuplung és a váltó jó eséllyel egy-az-egyben jönnek a Volkswagentől: kicsit hosszú a pedál útja és kicsit akadozik a váltó, pont mint egy Golfban, de ha nem a szlalombajnokságra nevezünk, akkor igen harmonikusan vezethető a kocsi. Az apró biszbaszok, például a világításkapcsoló is ismerősek innen-onnan, de ez nem baj: ami beválik egy Poloban vagy egy Toledoban, az az Octaviában is a helyén van. Az összeszerelés minősége is volkswagenesen meggyőző, bár ténykérdés, hogy a belső világítás kapcsolója a kezemben maradt.
Az Octavia Kombi adu ásza azonban a csomagtartó. Bár a négykerékhajtás elemei 100 litert elvesznek a csomagtérből, a maradék 448 liter még így is tekintélyes. Ha hátul nem utazik senki, 1412 liter marad a cuccnak. A számoknál többet mond a látvány: ezzel szemre már költözködni is lehet.
Adott tehát egy jól vezethető, kellemes autó. Ha köszönjük, de nem kérjük bele a négykerékhajtást, viszont cserébe ápgrédeljük a motort a 2 literes benzinesre, vagy a 20V 1.8 turbóra, ugyanolyan felszereltség mellett százezreket spórolunk és egész dögös menetteljesítményeket kapunk.
Olyan autót kell venni!
Mijaza Haldex izé?
A rendszer lelke a hátramenő kardántengelyhez, a hátsó kiegyenlítőmű elé épített Haldex-tengelykapcsoló. Ez a szerkezet egy többlamellás, olajban futó, elektronikus vezérlésű tengelykapcsoló. Vezérlő elektronikája folyamatosan érzékeli a motor fordulatszámát, az első hátsó kerekek fordulatszám-eltérését. A rendszer az eltérés mértékében beavatkozik, és rendkívül gyorsan létrehozza a hátsó kerekeken a hajtónyomatékot. Ez azt jelenti, hogy az autó lehet csak elsőkerék-hajtású, de szükség esetén a teljes hajtónyomatékot a hátsó kerekekre tudja irányítani. Mindezt a vezető beavatkozása nélkül, teljesen automatikusan, az útviszonyoknak megfelelően.
Forrás: www.skoda.hu
Modernizálás
Tesztautónk még a kifutó modell volt: a csúcs felszereltséget jelentő SLX változat újabban az ?Elegance? nevet viseli. Az autó nem sokat változott: az új modellekben szebb az első fényszóró és a hátsó lámpatest, némileg megváltozott az első és hátsó lökhárító formája, valamint a hűtőrács. A belső világítás már nem zöld, hanem piros.
Octavia Kombi adatok | |||
4x4 TDi Elegance | 2.0 Elegance | 1.8T 20V Elegance | |
Teljesítmény | 90LE(66kW)/4000 | 115LE(85kW)/5200 | 150LE(115kW)/5700 |
Forgatónyomaték | 210Nm/1900 | 170Nm/2400 | 210Nm/1750-4600 |
Végsebesség | 173 km/h | 198 km/h | 211 km/h |
Gyorsulás, 0-100 | 15.2s | 10.8s | 8.5s |
Fogyasztás (város/országút/vegyes) | 7.3/4.9/5.8 | 11.0/6.2/8.0 | 10.9/6.2/7.9 |
Ár (2001. február) | 5 902 000 | 5 257 000 | 5 643 000 |
4x4 vagy sima?
4x4 TDi Elegance | TDi Elegance | |
Végsebesség | 173 km/h | 181 km/h |
Gyorsulás, 0-100 | 15.2s | 13.5s |
Fogyasztás (város/országút/vegyes) | 7.3/4.9/5.8 | 6.7/4.2/5.1 |
Csomagtér térfogata | 448/1412 liter | 548/1512 liter |
Önsúly | 1585 kg | 1505 kg |
Terhelhetőség | 550kg | 590kg |
Ár (2001. február) | 5 902 000 | 5 173 000 |