Mindhalálig vízszint

Teszt: Subaru Legacy Outback 3.0 - 2014.

2004.11.26. 08:51

Mégse démonizálnám annyira a Subaru menezsmentjét, hogy feltételezzem, direkt csináltattak béna belsőt, ami egyébként nekem jobban tetszett, mint ez a tökéletes mostani. Amit már a Távol-Keletre igazolt olasz sztárdizájner, Andreas Zapatinas és csapatának műve. Nincs rajta semmi meglepő, illetve egy Audiban vagy Volvóban nem hökkennék meg rajta, de ilyet Subaruban eddig nem láthattunk. Hibátlan, ízléses, nem igazán japános, inkább afféle EU-prémiumkonform.

Az apró, érthetetlen spórolások listáján közvetlenül a hidraulikus motorháztető-kitámasztó hiányát követi, hogy csak a vezető villanyablaka működik egyetlen gombnyomással. Minden kárpit, műanyag, gomb és kapcsoló szép és jó, a navigáció-szellőzés-hifi kijelzője érintőképernyős, egyszerűen kezelhető. Igaz, én annak a kördiagramnak, amelyik azt illusztrálja, a gázpedált hány százalékban nyomom le, nem sok értelmét látom.

A kormány nagyon szép, még otthon is szívesen játszanék vele, így meg, hogy valóságos mechanikai orgiában folytatódik, csak azt mondhatom, méltó mód fejezi ki a vezetési élményt. Szép a hifi konzol, egyedül a szellőzéssel vesződtem sokat, valahogy nem értettük meg egymást, nem mindig tudta, mit akarok tőle. A zene a kormányról is vezérelhető, a tempomat kéznél, a sok, jónak talált ergonómiai apróságot inkább nem sorolom. A lényeg, hogy a műmárványosra vett fabetét annyira kevés, hogy szinte tetszik.

A külső bezzeg már nem euró, ez bizony Subaru, maga a másság, hiszen nem csak az európai vetélytársaktól különbözik gyökeresen, de Mazdával, Hondával, Toyotával se lehet összekeverni. Szerencsés hagyomány a Subarunál, hogy tudnak egyéni autókat tervezni, bár ezt néha túlzásba is viszik, mint az SVXvagy a még ufóbb XT-nél.

Andreas Zapatinas görög formatervező (Alfa 145, Fiat Barchetta) és olasz csapata két éve vette át a Subaru dizájnrészlegét. Már akkor erősen tartottunk tőle, mi lesz, ha a Subaruk még szépek is lesznek, mert ugye az ember tartson mértéket. De sajnos hiába, a folyamat megállíthatatlanul halad. Az új Outback úgy őrzi a klasszikus Subaru-ufóságot, hogy közben az is kedvét lelheti a formájában, aki nem egészen perverz.

A hűtőrács mestermű. Hasonlít a Peugeot 407 orrára, csak itt valahogy eltalálták a mértéket. Érdekes a motorháztetőn futó két kis gerinc - ilyen domborítást még nem láttam. A fényszórók az általános ufóságban egész európaiasan hatnak, de ez tényleg csak viszonylagos. Nagyon Subaru viszont a mamutléptékű ködlámpa.

Oldalról az Outback szép, mondhatni normálisan szép SUV, emelt has, domborított kerékívek és küszöb, külső tükörbe integrált index és a tetősínek közt ordas nagy nyitható üvegtető. A hátulja viszont igazi unikum, ilyen színtelen alapba foglalt piros LED-es ködlámpával, a tolatólámpával és a két kipufogóval. Mmmmm!

A vetélytársak nem kimondottan tülekednek. A Legacy az autók periódudos rendszerének "E" főcsoportjában található, Alfa 166, Peugeot 607, Skoda Superb, Toyota Camry és még sokan mások. A Legacy Outback változata viszont már nagyon leszűkíti a kört: emelt hasmagassággal és összkerékhajtással csak két vetélytárs, az Audi Allroad Quattro és a Volvo XC70 rendelkezik.

A Volvót egyből bronzérmesnek hirdetném - a Volvónak sokkal jobban állnak a sima kombik. Az XC 70 és 90 nekem túl mesterkéltek, mintha a gyár túl sokat bízna a az elektronikai trükkökre és a szemfényvesztésre. Az Audi ellenében már nehéz mit mondani, hiszen egyrészt személyes kedvencem, másrészt minőségben és terepjáró képességben is nehéz beleköni. Ráadásul az Allroad Quattro a hasmagasságát is változtatni tudja, tehát elvileg országúton stabilabb, terepen meg lazábban szedi a csülkeit. És mégsem. Az Outback-et terepen nem volt szívem kínozni, amúgy is inkább a kanyarodására voltam kíváncsi.

Subaru Legacy Outback 3.0

A Legacy Outback ebben a kategóriában ugyanolyan rejtőzködő megoldás, mint a Saab, csak míg a Saab évek óta veszít különlegességéből, a Subaru utolsó gyenge pontját, a luxust is megerősítette. Ha valaki 10-15 millió között szeretne autóra költeni, de saját anyagi helyzetével kapcsolatban nem akar üzengetni a világnak, manapság Legacy Outback-et vehet, mást nem nagyon.

Adatok

motor: 6 hengeres boxer, 3000 ccm
teljesítmény: 243 LE@6600
nyomaték: 297@4200
gyorsulás: 8.4
végsebesség: 237 km/h
hosszúság: 4720 mm
szélesség: 1730 mm
magasság: 1470 mm
tengelytáv: 2670 mm
saját tömeg: 1520 kg
fordulókör átmérő: 11.6
csomagtér (VDA): 459/1628 l

< >