Nem találtam fogást rajta
Az elődök
A Volkswagen legújabb Passátját otthon Wolfsburgban csak B6-nak szólítják: B platform, hatodik generáció.
A B1 1973-ban született, egy évvel az első Golf előtt. A hivatalos álláspont szerint ez volt a Volkswagen első új generációs autója, azaz a gyártó első fronthajtásos, orrmotoros, vízhűtéses modellje. Az 1970-es VW-NSU K70-ről valamiért megfeledkeznek a történészek - mindegy, mi szóltunk. 1980 novemberében jött a második generáció. Az autó nagyot nőtt, elegánsabb és tágasabb lett - de akiknek ez sem volt elég, a csapotthátú Passattal egyidejűleg megjelent kombit, a Variantot is választhatták. '82-ben mutatkozott be az első turbódízel Passat, az első öthengeres és az első szedán, a Santana.
1988 tavaszán debütált a B3, a Malacorrú Passat , szintén azonnal két karosszériaváltozatban - szedán és kombi. Ferdehátú Passat már nem létezett többé. A legerősebb Malacorrú a '91-ben bemutatott 174 lóerős VR6-os volt, 224 (négyajtós), illetve 218 km/h (Variant) végsebességgel.
1993: a rövid életű negyedik generáció. A malacorrot széthasogatták, visszatért a klasszikus vízszintes csíkozású hűtőrács. Ebben a kasztniban találkozott a világ az első TDI motorral, a VW első direktbefecskendezéses turbódízelével. 90 lóerő, 178 km/h végsebesség! A modellciklus végére az 1,9 TDI már 110 lovas változatban is létezett.
És jött 1996, és jött a B5, melynek 2000-ben megújított változata adja át most helyét a B6-nak. Ebben a Passatban már minden volt, amit egy rendes mai középkategóriástól elvárhat az ember: szerintem ha a VW most nem váltja le a típust, senki sem vette volna észre, hogy mekkora korhátrányban is van a Passat fő versenytársaihoz, mondjuk, a Mondeóhoz vagy a Vectrához képest.
Eddig tizenhárommillió Passat kelt el világszerte.
De ez már egy másik Passattal volt. Az 1,6-os, 115 lóerős FSI-vel. Amire én azt gondoltam, biztos kevés lesz. Nos, nem az, éppen elég a motor a kasztnihoz. Lejtmenetben dörzsölgettem lelki tenyerem, hogy persze, lefelé még mész is valamennyire, de majd felfelé hogy szenvedsz, hehe - és nem. A hatezres fordulaton jelentkező csúcsteljesítmény minden egyes lovának erejét érezni véltem, rég volt ilyen pozitív élményem két liter alatti korszerű szívó benzinmotornál. Egy baja van a motornak: már picivel alapjárat felett is rettentő zajos. Nem tudom miért, sem a kétezres benzines, sem a dízelek nem voltak ilyen zavaróan hangosak.
Aztán jött a déja vu: a 105 lovas 1,9-es PDTDI-től is borzasztó erőtlenséget és tohonyaságot vártam - aztán szintén nem azt kaptam. Az autónak semmi baja, kissé neheztelően dörmögve, de tisztességesen teszi a dolgát. A katalógusértékeket nem tudtam lemérni, de a 12,1 másodperces 0-100 és a 188 km/h végsebesség teljesen reálisnak tűnt. Nem egy vadbarom, hanem jószándékú, takarékos középkategóriás. Ez is vállalható autó.
Árak, felszereltség
Az új Passat árazása (nekem legalábbis így tűnt) meglepően józanra sikeredett. A legolcsóbb autó az 1,6-os, 102 lóerős technikai relikviával mozgatott, ötsebességes, Trendline felszereltségű modell: 5 199 000. Ezt sajnos nem próbáltam ki, de a motor már az A3-as Audiban sem volt valami meggyőző, szeretettel ajánlom inkább a 115 lóerős FSI Trendline-t, 5 867 000-ért. Vagy talán akkor már inkább a 105 lóerős 1,9-es PDTDI-t, ami 5 972 000 forinttól indul. A 150 lovas FSI 6 976 000, a 140 lóerős PDTDI 6 416 000 forint.A Trendline kivitel érdemleges jellemzői: ESP (ABS, EDS, ASR), CD-s rádió, alapvető villanyos dolgok, elektronikus kézifék, hat légzsák, félautomata klíma, meg még egy s más, de ami a lényeg: semmi fapadérzés, legfeljebb egy-két kisebb VW-ből ismerős dolog. Már a belépőmodell is elfogadható középkategóriás autó, vállalható Passat.
A legdrágább Passat a 150 lóerős Highline FSI 7 814 000 forintért, a legdrágább dízel Passat a 140 lovas, részecskeszűrős Highline 7 410 000-ért. Ha ügyesen válogatunk össze további extrákat (navigáció 423 000, 17 colos Westwood felni 251 000, multikormány 108 000), akkor sem egyszerű összerakni egy tízmilliós Passatot. Egyelőre. De lesz majd 170 lóerős 2,0 TDI, meg 2,0 TFSI is, hamarosan.
A negyedik Passatban, amit próbáltam, kétliteres, 150 lóerős FSI dolgozott. Végsebesség 213, gyorsulás százra 9,4 másodperc - 150-es tempónál 4200-as percenkénti fordulat. Csendes, nyugodt, erős - fogyasztását egyelőre nem sikerült lemérnünk.
A sok új motor mellé sok új apróságot zsúfoltak a Passatba folkszvágenék - java része persze feláras extra. Van például követőradaros tempomat, kanyarfényszóró, gombbal működő, vész esetén pánikfékként funkcionáló elektromos kézifék. LED-ek égnek a hátsó lámpákban, villanymotoros naproló óvja a hátul ülők tarkóját, a csomagtérfedél elegánsan a kabinból nyitható. És a kedvencem: a hátsó ülés elé lehet 230 voltos konnektort kérni, amely tartósan 150 watt leadására képes, időszakosan akár egy 300 wattos fogyasztót is elbír. Egy kolléga szerint ez akkor hasznos, ha lemerül az autó akkumulátora, mert csak bedugjuk az akkutöltőt, és már tölthetjük is újra.
Azt kérdik, van-e egyáltalán hibája a Passatnak? Hát - ezt majd a tesztautók nyúzásakor tudjuk meg igazán, de én most úgy látom, simán össze tudok válogatni egy olyan autókonfigurációt, aminek nincs. Sőt, többet is.