12 év, malacorr
A 123-as Mercik mellett ez az az autó, amiről nem tudok elfogulatlanul írni. Kezdő autóbuzzancsként, épp csak serkenő jogosítványommal zsebemben a Yugo-Zastava, Lada 2107 és Skoda Favorit-éra után egy ugyanilyen Passat volt az első normális autó, amibe - igaz nagyon rövid időre - beleülhettem. Később kipróbáltam egy kétliteres, Amerikából visszahozott, tehát minden jóval felszerelt malacorrút is.
Láttam VR6-ost, szörnyülködtem a randa utódon, amely már
visszakapta hűtőrácsát, később sokat jártam a kék műszerfalú,
tojáshéjjal fedett immár presztízs-passzáttal, de hiába. A
Passat-klánból a malacorrú kis tádénál nekem egyik sem imponálhat
jobban.
A '88-tól kezdve
hat éven át gyártott Passat-kasztni megosztotta a
közvéleményt: vagy nagyon tetszik az embernek, vagy nagyon
gusztustalannak találják. A hűtőrács hiánya ("Nasenbaer" alias
"Malacorr", alias "Harcsaszáj") mindenesetre kellemesen bumfordivá
varázsolja az autó frontját, így elkenve a tényt, hogy 4573
milliméternyi hosszról és 1,7 méternyi szélességről van itt szó. A
méretek érdekes módon alig 1200 kilogrammnyi acélt rejtenek, sőt,
az 1.6-os benzines csak 1,1 tonna - ennyit ma már egy Astra is
nyom. Hiába, a biztonsági és környezetvédelmi ketyerék ekkoriban
még nem kaptak akkora hang
súlyt, mint manapság.
Az intercooleres, Garrett-turbós kis dízel 59 kw-ot, azaz 80
lóerőt képes leadni 4500-as percenkénti fordulatszámon, és 155 Nm-t
bocsát rendelkezésünkre 2500 1/min-nél. Ez a szekrényem mélyéről
előásott katalógusok szerint 170 km/h eléréséhez, és 15,6
másodperces nulláról százra gyorsuláshoz elég. Ezeket a
paramétereket azonban - a forgatónyomaték kivételével - nem
javaslom ellenőrizni egy tizenkét esztendős dízel Passatnál, mert
ha sikerélményre tennénk is szert, azért még nem adnak a szervizben
új hengerfejet.
Bizony, a hengerfej a dízel-Passat Achilles-sarka, a
tesztelt autónkban is a második szolgál már. A váltó sem eredeti,
de ez nem a valaha forradalmi bowdenes mechanika hibája, sokkal
inkább azé az olasz tulajé, aki a dolce vita élvezetében
megfeledkezett arról, hogy a sebességváltóba olaj is dukál. Pedig
jó a váltó: a fokozatok kiosztása igazodik a pörgős kis dízel
karakteréhez, a kapcsolgatás pedig a hosszú kulisszák dacára is
élvezetes a rövid váltókarral, városi forgalomban az ember
óhatatlanul középre dől és csuklóból váltogat, HMCS módjára.
Az autó szerencsére felgyógyult az olasz bánásmód okozta kórból, jelenleg, tizenkét év után - hála az előző magyar tulaj lelkiismeretességének - immár kifogástalanul üzemel, nyoma sincs még apró elektromos hibáknak, kárpitfelfesléseknek, megnövekedett holtjátékoknak sem. Ami viszont súlyos tízezrek várható elköltését vetíti előre a tulajdonos számára: a turbónál enyhe, de permanens olajfolyás tapasztalható, ami nem sok jót jelent.
Akárcsak a forma,
az enteriőr is két csoportra osztja az emberiséget. Akinek
ínyére van a hatalmas beltér, a germanoid szögletek és a
funkcionalitás diadala a játékos formavilág és a szivárvány színei
felett, a szürke ülésben jól fogja érezni magát a fekete műszerfal
előtt. A mediterrán stílus kedvelői ellenben tíz percen belül
légszomjjal küzdenek, számukra mindig legyen az autóban papír és
színes ceruza!
Praktikusabb, mint a legtöbb korabeli német limuzin: a hátsó ülés - igaz nem osztottan - dönthető, így az alapban 495 literes csomagtér az első ülésekig kibővíthető. Számtalan tárolórekesz, hatalmas kesztyűtartó és ötletes ruhaakasztók állnak rendelkezésünkre a kabinban, az autó antik jellegére csak a csillapítatlanul visszavágódó kapaszkodók utalnak.
A Passat vezethetősége elfogadható, a kocsi viselkedését
talán a "jóindulatú nagy barom" kifejezés írhatja le szemléletesen.
A 80 dízel-paci öregurasnál kissé fürgébben, de semmiképp nem
gokartos érzet mellett noszogatja a nagy vasat, elindulni csak
kuplunggal nem gond, de érdekes módon magasabb fokozatokban -
fordulatszámmérő hiányában fülre - 2000 alatt nem húz a gép. Az
autót csak kipróbálni állt módomban, tönkretenni nem, így csak
annyit mondhatok: 100-120-as tempóig érzésre nem rosszabb a gép még
egy mai, 1.5-ös-1.7-es direktbefecskendezős turbódízelnél sem.
Zajban sem, rezonanciában sem, erőben sem.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.