2004.05.28. 13:28

Tesztautónk VW-mércével nézve dúskált extrafelszerelésekben, mint a meglepő módon feláras ABS, a már-nem-is-mondok-semmit hátsó fejtámlák, félautomata klíma, Gamma rádiómagnó (amelynek biztonsági rendszere semmivel sem jobb az Axa kolléga által már megmosolygott Betáénál ). A néhány apróság összértéke 310 000 forint, amivel a tesztautó ára csaknem négy és egynegyed millióra kúszik fel. Huh. Ugyanakkor széria a négy légzsák, az elektrohidraulikus kormánymű, a négy villanyablak, a centrálzár, a fűthető elektromos tükrök és a ködlámpák.

A Polo Fun mindennapi körülmények között, városban ráérős stílusban nagyon jól vezethető - hisz erre tervezték. A kormány könnyű és pontos, a fékhatás precízen adagolható, a fék mégis működik már kis pedálerőre is. Kuplungolni nagyon könnyű, a Polo tengelykapcsolójának fogáspontja azonban határozottabb, mint az ötös Golfé. Kitűnő a váltó - egyszerre hátrány és előny, hogy gyakran kell hozzányúlni.

Mert a motor az igen harmatos. El sem merem képzelni, mit csinálna a Polo egy 1,2-es háromhengeressel, amikor még ezzel a 75 lóerőt és 126 Nm-t leadni képes, 1390 köbcentis tizenhat szelepessel is megáll a tudomány, ha egy kis dinamika kéne. Városban autózva is gyakran kell négy-ötezres percenkénti fordulatig űzni a motort egy-két sávváltáshoz vagy előzéshez, ha kiérünk az országútra, akkor pedig már angyali türelemre van szükségünk, ha a nagy nehezen megszerzett, 100-120-as haladáshoz szükséges lendületünket elrabolja egy kiforduló teherautó vagy egy tétova nyugdíjas. Hogy nulláról százra mennyi kell az autónak, annak sajnos elmulasztottam utánamérni, de hogy kettesben már nyolcvannál vége van a világnak, az igen érdekes. Egyszer autópályán nagy békességben csaknem sikerült elérnem a 160-at. Katalógusadatokat nem tudok mondani, a Fun annyira új, hogy még a németországi VW-honlapon sincs róla semmi. Az állandó padlógázhoz képest a 7,9 literes tesztfogyasztás már nem is rossz érték.

A Polo Fun legnagyobb baja mégsem ez a sokat szidott motor. Komikusan impozáns látvány a Polón a négy irdatlan, tizenhét hüvelykes felni, a rajtuk feszülő 215/40-es gumik és a messze magasan ezeken trónoló kasztni - attitűdtől függően röhöghetünk rajtuk, vagy gondolhatjuk, de menő ez a VW! (Azért ha kiderül, milyen kevés és milyen szégyenlős ló búvik szerényen a motorházban, már inkább csak az előbbi marad.) A négy malomkerék a Polo Funnál sajnos inkább hátrány, mint előny; akárcsak az emelt hasmagasság, ami valószínűleg egyszerűen nagyobb rugók alkalmazásában, valamint az ezekhez állított kerékdőlésben és -összetartásban merül ki. Egy kerékkel járdaszegélyre állva kiderül, hogy lefelé nemigen nőtt a rugóút, ugyanakkor keményebb sem lett a futómű: a járdán lévő kerék besimul a dobba, a mögötte lévő pedig nem éri többé a talajt.

Mindig kíváncsi voltam, milyen érzés foghatta el '97 novemberében svéd kollégánkat, amikor elkövette azt az emlékezetes borulást a Mercedes A osztályával, 60 kilométeres óránkénti sebességnél, bizonyos rénszarvasok kapcsán. Azt javaslom a Volkswagennek, fontolja meg az ESP beszerelését már az alapkivitelű Funba is, mert 70-80-as tempónál közepes vagy erős fékezésnél a kormányt elrántva a kisautó igencsak úgy viselkedik, mint aki borulást fontolgat. Nem egyszerű ilyenkor újra egyensúlyba hozni a stabilitását vesztett Polo Funt. Ebben a sajátságos tréfában szerepet játszhatnak az igen széles gumik is, az autó nem csúszik, inkább billen.

VW Polo Fun

A legolcsóbb, 1,4-es Polo Fun, tehát extramentes tesztautónk ára picivel négymillió forint alatt maradt: 3 940 000. 5 292 000 forint a száz lóerős PDTDI, leírom betűvel is: öt egész háromtized millió. Egy Polo. Igaz ebben széria az ABS. A konkurenciáról csak annyit, hogy a legolcsóbb Fusion hárommillió alatt lapul, a legdrágább, 1,4-es TDCI 3 974 000 forint. Mit mondhatunk erre: aki mindenáron emelt hasmagasságú, városi ál-terepjárócskát szeretne, döntsön tehát belátása szerint. Az biztos, hogy a VW Polo Fun kimondottan szép kis autó, valamint két darab, egymáshoz és jó pár tekintélyelvű autós lelkéhez igen közel álló krómbetű ragyog az orrán. Biztos megéri. Az én ízlésemnek kicsit sok a lifestyle és kicsit kevés a tudás.

 
  Amit a VW Polo Fun-ról tudni kell
 
  Bal hátsó lámpa, /6Q6945095G/: 18125 Ft
Jobb első tükör, /6Q0857522C/: 9064 Ft
Első fékbetét garnitúra /1J0698151E/: 24010 Ft

Szervíz:
- normál 15.000 km, kb 20 ezer FT
- hosszú 30.000 km fékbetétcsere + olaj: 55 ezer Ft
- a harmadik szerviz a használattól, igénybevételtől függ

Az árak tájékoztató jellegűek, a forgalmazó bocsátotta rendelkezésünkre.