A sebességfokozatok hosszúak, városban a négyes, pláne az ötös fokozat elfelejthető. A budai alsó rakparton ugyan kipróbáltam egyszer ötvennél felkapcsolni ötösbe, de a kasztni irgalmatlan rázkódása meg a surround systemben érkező fenyegető hangkavalkád elbátortalanított, pláne hogy a gázpedál tövig nyomására sem történt semmi érdemleges - itt még nem dolgozik a feltöltő.
Országúton is vissza-vissza kell kapcsolnunk az előzésekhez, de mondjuk hetvennél hármasba visszatolva meglepően lendületesen megy: a vezérlés csak ötezres fordulatszámnál tilt le, addig viszont folyamatosan húz a motor. A hosszú fokozatoknak igazán autópályán látni értelmét, a nagy tempójú haladás kifejezetten fekszik a Premacy-nak: ésszerű sztrádatempó esetén meglepő csendben suhan és még bőven van erőtartalék.
És hát a dízelek adu-ásza, a fogyasztás. Változatos körülmények között, országúton, sztrádán, városi tötyörgésben egyaránt használtuk a Mazdát, az alkalmi útitársul szegődő barátoknak és üzletfeleknek gyakran látványosan demonstrálva az autó dinamikáját. A fogyasztás így is csak éppen átlépte a hét litert: az autó tömegét és erejét, na meg a vezetési stílust tekintve ez nagyszerűen elfogadható.
Harmadik fejezet: Sportosság
Lendületes vonalai miatt a Premacy-nak már az alapváltozata is dögösen néz ki, a GT erre még rá is játszik. A designerek átlapozták a tuning-magazinokat és onnan nyúltak le ötleteket - igen hatásosan. A színre fújt tükör/kilincs/oldalcsík, a peres gumik a 15-ös alufelnin, a alumínium műszerfalbetétek, a fehér alapú műszerek a GT-változat optikai tuningját szolgálják. A benzines változat mindenféle spoilerekkel is tetézi a megjelenést, az már talán egy kicsit túlzás.
Egy dolog sikerült csak félre: a tuning-magazinok fóliázott autói is múzsaként szolgáltak, csakhogy a forgalamzónak a KRESZ előírásait is be kell tartani, úgyhogy az első sor melletti oldalablakok az engedélyezett mértékig (gy.k. alig) színezettek, míg a többi oldalablak egészen sötét tónusú, hiszen azt úgy is engedélyezik az előírások. Az ötlet esztétikuma vitatható, nyilván sok GT-tulajdonos keres majd fel fóliás műhelyeket utólagos fazonigazítás végett. Érdekes, hogy az ötödik ajtó ablaka megint a tökéletesen sötét megoldást hozza alapból, pedig kedvenc kreszünk arról is úgy rendelkezik, hogy ott semmilyen sötétítés nem megengedett.
A kinézeten és a kellemes dízelmotoron kívül a futómű is támogatja a sporthatást. A nyárias melegben a 195-ös téli gumik ugyan egy kicsit kenődtek, tempós kanyarban meg surrogtak, dehát plusz húszban ez a dolguk. Ezt leszámítva viszont az autó stabil volt és pontosan irányítható, bár kissé hajlamos a billegésre. A komfortra nem lehet panasz, a tél végére leamortizálódott budapesti utakon is kényelmesen, szinte lebegve közlekedett. A szériában négy tárcsafék is nagy piros pipát kap, úgy dolgoztak, ahogy azt fékészeti ismeretekből tanítják.
A biztonsági felszerelések között említésre méltó a négy légzsák, a precízen hangolt ABS, az öt fejtámla (a hátsó középső kicsit akadályozza a hátralátást) és az öt darab hárompontos biztonsági öv.
Aki be van indulva az egyterűekre, most próbálja ki a Premacy-t. Konkurenseinél alapértelmezésben drágább ugyan, de a forgalmazó április végéig tartó akciójában a különböző Premacy változatok olyan négyszázezer forint árelőnnyel rendelhetők meg. A DiTD GT-ért tehát jelenleg 5 millió 719 ezret kell fizetnünk. Ez az ár már versenyképes: a hasonló felszereltségű, a kategóriában eladási bajnok Opel Zafira Elegance 2.0 DTI változata 5,727-be, a másik nagy vetélytárs, a Renault Scenic 1.9 dCi Privilege felszereltségben 5,380-ba kerül.
|
|