Mint a kakasnyalókát lekísérni egy meggy Márkával - legalább ilyen nosztalgikus komfortérzetet okoz az előző, gömbölyű Mitsubishi Colt rajongóinak, ha beülnek egy 3-as Protonba. A régi Coltot most újra gyártják a malájok - elfogadható minőségben, jó felszereltséggel, méltányos áron.
A malájok Magyarországon erősen
alulreprezentáltak.
A legismertebb malájt, Szandokánt sem maláj színművész,
hanem indiai sztár, Kabir Bedi játszotta. A tényleges maláj
világsztárról, Michelle Yeoh-ról, aki a hátulról harmadik James
Bond-ban játszotta a karatézós csajt, mindenki azt hiszi, hong
kongi, pedig ő aztán egyenesen Miss Malaysia volt.
A Proton gyárat ellenben a maláj kormány és a
Mitsubishi alapította, közös vállalkozásban. A Proton autók
emblémája a maláj tartományok számának megfelelő 14 csillagocska
egymásra csúsztatva - szokatlan megoldás, mint autóembléma, de jól
néz ki. Egyesek szerint
a maláj szindikátusok titkos szimbóluma, de ez nem igaz,
sajnos.
A gömbölyű Colton
keveset változtattak. A fényszórókat szűkebbre húzták, a
motorháztetőt V-alakban kicsit Pobedásra domborították, és
természetesen a krómozott hűtőrácson a három gyémánt helyett a
tizenkét csillag fényeskedik. Az áttervezett Mitsubishi kékben jól
fest - a zöldek elég csúnyák, fogalmam sincs, miért erőltetik.
Tesztautónk szerencsére kék volt.
A
külsődleges előnyök közt ne feledkezzünk meg egy nagyon
fontos faktorról: a japán autókat lopkodják, a Protonhoz viszont
már olyan tolvaj kell, aki ismeri a Protont, és tudja, mely
alkatrészei jók a Mitsuhoz.
Az állítható magasságú vezetőülés mechanikája kicsit furcsa, de működik. Feltéve, hogy nem pumpálunk a karral, hanem csak egyszer húzzuk fel, amikor épp nem ülünk rajta.
Az ülések oldaltartása zéró, de legalább jó
kemények. Sokat javítana a helyzeten egy jó könyöktámasz, így az
ember kénytelen folyamatosan nagykönyv-pozícióban vezetni,
tíz és délután két óránál markolva a kormányt. Középen van
egy felhajtható fedelű könyöktámasz, melyben többek között jól
elfér a rádió előlapja, de könyöklésre csak (hosszában) igen jól
fejlett felkarú pilóták használhatják.
A váltó nem rossz, de közel sem talál bele
magától a fokozatokba, ami eredeti japán autóknál azért többnyire
összejön. A váltószoknya viszont még a szögletes Mitsubishi Colt
idejét idézi, nem mintha abban ilyen lett volna, de akkoriban volt
divat az ilyen
kurtán-furcsán leszűkített répanadrág. És persze (állítólag,
én nem láttam) a régi Coltokban is kicsit furcsán szűkült a
váltószoknya.
Az ajtók hatalmasak, és sajnos milliméteres pontossággal
megtartották a Colt eredeti ajtóburkolatát, melyen a fogantyú olyan
helyen van, hogy félig kiesve kell nyújtózkodni, ha be akarjuk
csukni. Vagy olyan hosszú kart növeszteni, aminek a könyöke leér a
könyöktámaszig.
A műszerfal narancssárga számai a mai divat szerint
kurziváltak, de a tipográfiában mintha Nepp József keze is benne
volna. A szélvédő alatti részt borító műanyag az ajtóborítással
együtt megint egy az egyben a Coltból van, és bár nem szép,
legalább kellemesen puha.
Az extralista elég hosszú: dupla légzsák, elektromos, színre fújt külső tükrök, alufelni, riasztó, központi zár, elektromos ablakemelő, ABS, állítható magasságú kormány. Az extralistán szerepel a műszerfal műkevlár betétje is, ami inkább ront, mint javít az összképen.
Minőség: ajtócsukódás rendben, alapjában véve a beltéri
anyagok is. A csomagtartóban a rendes méretű pótkerék felett
szűkösen, de elfér a sztenderd 25 ezer forintos nagybevásárlás. A
könnyűfém kerekek jól néznek ki, és a kritikusok nem hiába
kifogásolták a Proton gumijait: ezen már más típus van.
A motor kicsit ijesztően néz ki, mintha valami
kétéltű harcjárműből származna, főleg az olajbetöltő kupakja.
Rendesen hasít, és a hengerenkénti négyszelepes konstrukció révén
viszonylag takarékos. És (sajnos) elég halk, pedig a dinamikus kis
autó
erősen ösztönöz a spontán városi szlalomversenyekre,
ráadásul szépen szól a motor ötezres fordulatnál. Mindegy,
hangszigetelést kifeszegetni még mindig sokkal könnyebb és
élvezetesebb, mint beépíteni.
Csaj a csomagtartóban |
A rugózás kényelmes, az ausztrál és brit kritikusok
egyöntetűen dicsérik a Proton felfüggesztését, ami felülmúlja a
legtöbb kisautóét. Kanyarodáskor a széles Colt biztonságosabb
érzést ad, a kisautók általában magasabb építésűek. Hirtelen
kormánymozdulatra kicsit billegősebb a kelleténél.
A fékek (négy tárcsa) rendben.
A Proton Európában
Angliában és Németországban a legnépszerűbb, Ausztráliában a
GTI-változatot szeretik, ami nálunk sajnos még rendelésre sem
kapható, de a 316-os elég közel áll hozzá. A többiből eddig
Magyarországon 240 darabot adtak el.
Ezerhatos autót ilyen felszereltséggel,
ennyiért nemigen kapni, ugyanakkor
tökéletes kiskapu azoknak, akiknek nem tetszik az újabb,
álló hátsó lámpás Mitsubishi Colt. És a régit, a fekvőlámpásat
szeretnék megvenni, újonnan, olcsóbban.
|