Nullkilométeres használt Colt

Teszt: Proton 316 GLSi

2001.09.25. 10:24

Mint a kakasnyalókát lekísérni egy meggy Márkával - legalább ilyen nosztalgikus komfortérzetet okoz az előző, gömbölyű Mitsubishi Colt rajongóinak, ha beülnek egy 3-as Protonba. A régi Coltot most újra gyártják a malájok - elfogadható minőségben, jó felszereltséggel, méltányos áron.

 
   
 

A malájok Magyarországon erősen alulreprezentáltak. A legismertebb malájt, Szandokánt sem maláj színművész, hanem indiai sztár, Kabir Bedi játszotta. A tényleges maláj világsztárról, Michelle Yeoh-ról, aki a hátulról harmadik James Bond-ban játszotta a karatézós csajt, mindenki azt hiszi, hong kongi, pedig ő aztán egyenesen Miss Malaysia volt.

 
   
   

A Proton gyárat ellenben a maláj kormány és a Mitsubishi alapította, közös vállalkozásban. A Proton autók emblémája a maláj tartományok számának megfelelő 14 csillagocska egymásra csúsztatva - szokatlan megoldás, mint autóembléma, de jól néz ki. Egyesek szerint a maláj szindikátusok titkos szimbóluma, de ez nem igaz, sajnos.

 
   
 

A gömbölyű Colton keveset változtattak. A fényszórókat szűkebbre húzták, a motorháztetőt V-alakban kicsit Pobedásra domborították, és természetesen a krómozott hűtőrácson a három gyémánt helyett a tizenkét csillag fényeskedik. Az áttervezett Mitsubishi kékben jól fest - a zöldek elég csúnyák, fogalmam sincs, miért erőltetik. Tesztautónk szerencsére kék volt.

 
   
   

A külsődleges előnyök közt ne feledkezzünk meg egy nagyon fontos faktorról: a japán autókat lopkodják, a Protonhoz viszont már olyan tolvaj kell, aki ismeri a Protont, és tudja, mely alkatrészei jók a Mitsuhoz.

Az állítható magasságú vezetőülés mechanikája kicsit furcsa, de működik. Feltéve, hogy nem pumpálunk a karral, hanem csak egyszer húzzuk fel, amikor épp nem ülünk rajta.

 
   
 

Az ülések oldaltartása zéró, de legalább jó kemények. Sokat javítana a helyzeten egy jó könyöktámasz, így az ember kénytelen folyamatosan nagykönyv-pozícióban vezetni, tíz és délután két óránál markolva a kormányt. Középen van egy felhajtható fedelű könyöktámasz, melyben többek között jól elfér a rádió előlapja, de könyöklésre csak (hosszában) igen jól fejlett felkarú pilóták használhatják.

 
   
   

A váltó nem rossz, de közel sem talál bele magától a fokozatokba, ami eredeti japán autóknál azért többnyire összejön. A váltószoknya viszont még a szögletes Mitsubishi Colt idejét idézi, nem mintha abban ilyen lett volna, de akkoriban volt divat az ilyen kurtán-furcsán leszűkített répanadrág. És persze (állítólag, én nem láttam) a régi Coltokban is kicsit furcsán szűkült a váltószoknya.

 
   
 

Az ajtók hatalmasak, és sajnos milliméteres pontossággal megtartották a Colt eredeti ajtóburkolatát, melyen a fogantyú olyan helyen van, hogy félig kiesve kell nyújtózkodni, ha be akarjuk csukni. Vagy olyan hosszú kart növeszteni, aminek a könyöke leér a könyöktámaszig.

 
   
   

A műszerfal narancssárga számai a mai divat szerint kurziváltak, de a tipográfiában mintha Nepp József keze is benne volna. A szélvédő alatti részt borító műanyag az ajtóborítással együtt megint egy az egyben a Coltból van, és bár nem szép, legalább kellemesen puha.

Az extralista elég hosszú: dupla légzsák, elektromos, színre fújt külső tükrök, alufelni, riasztó, központi zár, elektromos ablakemelő, ABS, állítható magasságú kormány. Az extralistán szerepel a műszerfal műkevlár betétje is, ami inkább ront, mint javít az összképen.

 
   
 

Minőség: ajtócsukódás rendben, alapjában véve a beltéri anyagok is. A csomagtartóban a rendes méretű pótkerék felett szűkösen, de elfér a sztenderd 25 ezer forintos nagybevásárlás. A könnyűfém kerekek jól néznek ki, és a kritikusok nem hiába kifogásolták a Proton gumijait: ezen már más típus van.

 
   
   

A motor kicsit ijesztően néz ki, mintha valami kétéltű harcjárműből származna, főleg az olajbetöltő kupakja. Rendesen hasít, és a hengerenkénti négyszelepes konstrukció révén viszonylag takarékos. És (sajnos) elég halk, pedig a dinamikus kis autó erősen ösztönöz a spontán városi szlalomversenyekre, ráadásul szépen szól a motor ötezres fordulatnál. Mindegy, hangszigetelést kifeszegetni még mindig sokkal könnyebb és élvezetesebb, mint beépíteni.

 
   
  Csaj a csomagtartóban

A rugózás kényelmes, az ausztrál és brit kritikusok egyöntetűen dicsérik a Proton felfüggesztését, ami felülmúlja a legtöbb kisautóét. Kanyarodáskor a széles Colt biztonságosabb érzést ad, a kisautók általában magasabb építésűek. Hirtelen kormánymozdulatra kicsit billegősebb a kelleténél.
A fékek (négy tárcsa) rendben.



 
   
   

A Proton Európában Angliában és Németországban a legnépszerűbb, Ausztráliában a GTI-változatot szeretik, ami nálunk sajnos még rendelésre sem kapható, de a 316-os elég közel áll hozzá. A többiből eddig Magyarországon 240 darabot adtak el.

Ezerhatos autót ilyen felszereltséggel, ennyiért nemigen kapni, ugyanakkor tökéletes kiskapu azoknak, akiknek nem tetszik az újabb, álló hátsó lámpás Mitsubishi Colt. És a régit, a fekvőlámpásat szeretnék megvenni, újonnan, olcsóbban.


 
 
 
  Tesztautóink külső-belső pucoválását a Lackó autószerviz kozmetikai részlege végzi.
1047 Bp. Tinódi u.18. Tel.:390-0125