Fényesebb a Lancer, akard!
Ezek a változatok is a cápaorrot viselik (már a régebbi Galantnál is zoral volt), amit a korábbi tesztautón is méltattunk, de itt valahogy még erősebb. Talán az audis single-frame jobban érvényesül a krómkerettel - sőt, lesz egy Japán belpiacos változat is dupla krómozott hűtőmaszkkal -, nem tudom. Mindenestre a Lancer megújulása végre a belső látványt is a külsőhöz igazította. Az erősebb változatnál elfelejthetjük a randa, üres, műanyag középkonzolt. Bár a gyengébbeknél is lényegesen jobb érzés belül szétnézni, a nagyok navigációs képernyős Rockord Fosgate hifije már teljesen rendben van. Színek, gombok, 18 cm képátlójú érintőképernyő. 40 GB-os merevlemez, amiből 30-at a térképek foglalnak le, de 10 GB MP3-at több mint elég dübörögtetni az akár 650 W-os hangrendszerrel.
A hülyesofőr elleni védelmet az Aktív Stabilitáskontroll (ASC) képviseli, ami minden keréknél külön szabályozza a motor nyomatékát és a fékerőt - szerencsére a Ralliartban kikapcsolható -, és persze ott az ABS is. Az AWC rendszer az Aktív Központi Differenciálon (ACD) alapul, ez fogja össze az ASC és az ABS a munkáját és hozza létre a már említett aszfalt-murva-hó üzemmódokat. Az ACD valójában a többtárcsás, elektronikus központi difi, és alaphelyzetben 50-50 százalékban dolgoztatja az első és a hátsó tengelyeket. Aztán az első tengely kerekei ferdefogazású, önzáró difin keresztül kapnak hajtást, míg a hátsó tengelyre mechanikus difit varrtak.
És itt van még egy apró különbség az EVO és a Ralliart között. A Lancer Ralliart az alapvető elemeken a Lancer Evo-val osztozik (tartalmazza a négykerékmeghajtás, a kormányzási szög, a hosszirányú és oldalirányú gyorsulás, a perdület sebesség, a motor forgatónyomaték, a motor sebesség érzékelőit), ám nem annyira kifinomult, mivel az összkerékvezérlési rendszerében (az AWC-ben) nincs benne az Aktív Perdületvezérlés (AYC), illetve nem a Lancer Evolution Sport ABS-ét, hanem a Lancer széria ABS-ét használja.
Összefoglalásként tehát ne feledjük, a kis EVO kapható lesz Sportback (ötajtós) és Sport Sedan (négyajtós) változatban is. Fogunk velük találkozni az utakon, az biztos. De természetesen a Sportback rendelhető más motorral, kétkerékhajtással is. De könyörgöm, a CVT váltót ne kérje senki, hátha bezúzzák az összeset, amik így megmaradnak raktáron. Ne sajnáljuk őket, én kipróbáltam, és nyugodtan állíthatom, nem autóban a helyük.
Az 1,8-as motorhoz párosított CVT-t tudtam kipróbálni a kicsit Focusosra sikerült hátsójú ötajtós változatban. És ezt nem bántásból mondom, nekem tetszik a Focus is. A Mitsunál viszont sokkal jobban sikerült a szárny alakja (ráadásul szériában adják) és mérete, az is tuti, hogy nélküle viszont inkább lenne csúnya, mint átlagos. Az 58 fokos szögben emelkedő övvonal a cápaorral - amit a gyártó inkább a vadászgépéhez hasonlít - és a merészen dudorodó sárvédőkkel valóban sportos megjelenést ad. Nem annyira gáz a 18 colos kerekekkel, mint mondjuk a sima Impreza, ahol a kerekek úgy bebújnak a sárvédők alá, mintha egy Lada VFTS-re raknának 145-ös gumikat.
A belsőben majdnem ugyanazt találjuk, mint a többi Lancerban. Eltérés, hogy a 60-40 arányban dönthető hátsó ülések 344-1394 literes csomagtartót takarnak. És egy mozdulattal (karakuri?) a csomagtérből is ledönthetők, így teljesen sík padlót kapunk. Ha akarjuk, van nagy hifis érintőképernyőnk is, ha akarjuk, van CVT váltónk_ de ezt ne akarjuk. Az a vicces benne, hogy egyáltalán nem tudom, hogy működik, vagy egyáltalán mit kellene csinálnia, mint automata váltónak. Padlógáznál egyáltalán nem vált. Elforgatja a motort a tiltásig, és ott áll. Nem vált fel. Még ha kicsit játszunk a gázpedállal, akkor sem. Ha viszont nem nyomjuk padlóig a gázt, soha az életben nem megyünk fel egy emelkedőn sem, és nem előzzük meg a 70-es táblánál 40-el botorkáló tanulóvezetőt.
Nem olyan, mint a robogóknál, hogy csak húzzuk és megy. Itt elforog kb. 7000-ig, aztán ekkora fordulattal megyünk nagyjából 50 km/h-val. És nem megy gyorsabban. Finom gázadásnál, amikor rendesen működik, amikor kell, akkor visszesik a fordulat, és a kocsi gyorsul tovább. De ez ritka alkalom. Ha kézi kapcsolásra állunk át, akkor is jól működik, minden karhúzásra lejjebb esik a fordulat, de a szerintem normális körülmények között nem. Egyszerűen nem értem. Csak arra tudok gondolni, hogy ezzel a példánnyal valami nem stimmelt. Maradjunk abban, hogy az a néhány kilométeres szenvedés, amit a CVT okozott, rányomta bélyegét az egészre. Szép kocsi a Sportback, bár jó lett volna feketén és narancson (a Ralliart hivatalos színe, az EVO-é a piros) kívül más színben is megnézni. De köszönöm, az 1,8-as motort, főleg CVT váltóval nem kérem. Ralliart bárhogy jöhet!