Furcsa arányai ellenére a villanybakancs egészen jól fekszi az utat. Viszonylag nagy kerekeinek köszönhetően meglepően jól viselkedik az úthibákon, az ülések alatt elhelyezett akkumulátorok miatt pedig mélyen van a súlypontja, és nagyjából fele-fele arányban oszlik meg a két tengelyen a terhelés, így kanyarban sem érezzük úgy, hogy mindjárt fejre állunk a félbevágott kiskocsival.
A rövid menetpróba alapján ki lehet jelenteni, hogy a REVAi megfelel városi szaladgálónak. A komfortja rövid távokra elfogadható, a forgalom tempóját gond nélkül tartja, könnyű vele manőverezni, és egy robogóval ellentétben több ember is utazhat vele, az időjárástól védetten. Ráadásul, de azt is mondhatnám, hogy elsősorban: úgy, hogy közben nem bocsát ki semmilyen szennyezőanyagot, nem növeli a szmogot és a zajt.
Mindez nagyon szép és jó, ám most jön a feketeleves, az ár: az alapkivitel 3 millió 780 ezer forint, a legdrágább, Li-ionos verzió 5 millió 698 ezer forint. Hoppá! Ennyi pénzért bizony sok olyan gépkocsit lehet venni, aminek teljesítménye, komfortja és biztonsága kétségkívül felülmúlja a REVAi-ét. Ebbe a sávba nemcsak a Smart és a Toyota IQ fér bele, de például a KIA Soul, a Nissan Qashqai, a Citroën C5 is. És itt jönnek a fogyasztók, akik közül százból kilencvenkilenc alighanem azt mondja, nagyon szép dolog a környezettudatosság, de azért hagyományos autóval járni egyelőre jobb üzlet.
- Első pillantásra valóban húzósnak tűnhet ez az ár – mondja Szabó János –, ám ha kicsit számolunk, kiderül, hogy nem olyan súlyos a helyzet. A REVAi akkumulátorainak feltöltése a 240 voltos hálózatról körülbelül 400 forintba kerül. Ezzel az energiával nyolcvan kilométert tudunk haladni, vagyis az egy kilométerre jutó költség mindössze 5 forint. Ez lényegesen kevesebb, mint egy benzines vagy dízeles kisautó üzemanyagköltsége. Így a jármű megvásárlásába fektetett pénz a használat során fokozatosan megtérül. Emlékszünk, hogy nem is olyan régen a benzin ára 300 forint fölött volt. A mostani, viszonylag alacsonyabb ár ne tévesszen meg senkit, ha a kereslet ismét nőni fog, az üzemanyagárak korábban nem ismert magasságba kúszhatnak.
Illetve: itthon júliustól máris emelkednek, a jövedéki adó és az áfa emelése miatt. Így a mi villanyverdánk használata arányaiban még olcsóbb lehet. Ráadásul alacsony rá a kötelező biztosítás és a teljesítményadó, cégautó-adót pedig nem kell utána fizetni. Hozzátenném még, hogy a világpiacon forgalmazott, valóban komolyan vehető elektromos járművek közül messze a REVAi a legolcsóbb jelenleg. Ezek a járművek egyelőre kis szériában készülnek, ami együtt jár a viszonylag magas árral.
- Nem elég, hogy drága, még a használhatósága is korlátozott.
- Sem a gyártó, sem én, mint forgalmazó, nem állítjuk, hogy a REVAi egy sokoldalú jármű. Gazdaságosan használható, környezetkímélő városi kocsinak készült, és erre a célra tökéletesen megfelel. Bárki számára, aki rendelkezik megfelelő jogosítvánnyal, lehetőséget biztosítunk a tesztvezetésre Debrecenben, és rövidesen Budapesten is. Az eddigi visszajelzések nagyon pozitívak, a REVAi-t pillanatok alatt meg lehet kedvelni, mert jól kezelhető és egészen komfortos. Én magam is megtapasztaltam, hiszen több hete közlekedek eggyel, hogy nagyon hasznos társ a városi forgalomban.
- A REVAi nem is nullaemissziós, hiszen a működtetéséhez szükséges elektromos áram előállítása ma még nagyrészt fosszilis energiahordozókat elégető erőművekben történik, amelyek szén-dioxiddal és más gázokkal szennyezik a környezetüket.
- Így igaz, épp ezért mi nem is állítjuk, hogy a REVAi teljesen tiszta üzemű jármű lenne. Használat közben nem bocsát ki semmilyen szennyező anyagot, ami nagyon fontos a városi közlekedésben, különösen a zsúfolt, dugóktól terhelt belvárosokban. Nem véletlen, hogy számos országban adókedvezményt kapnak a vásárlók, illetve hogy a nagyvárosokban, például Londonban a G-Wizz néven forgalmazott REVAi-t használóknak nem kell dugódíjat fizetniük, ami újabb jelentős megtakarítást hoz a tulajdonosoknak. A feltöltéshez használt áram előállításakor termelt szennyezőanyag egy REVAi-re vetítve 63 g/km, ami mindössze úgy 40 százaléka egy átlagos, modern, belső égésű motorral hajtott kisautó kibocsátásának. Ha a jövőben az elektromos áram előállításában nőni fog az alternatív források szerepe, az elektromos autókra eső fajlagos erőművi kibocsátás is csökkenni fog. Én nagyon valószínűnek tartom, hogy az elektromos hajtásé a jövő, hiszen ennek az energiafajtának az egész világon jól kiépült az infrastruktúrája. Konnektor ma már a világ minden részén, szinte minden lakóházban és közintézményben van. Közösségi, nyilvános töltőhelyek kiépítése a települési parkolóhelyeken, a bevásárlóközpontok, közintézmények mélygarázsaiban, a parkolóházakban egyszerűen, nem túl nagy befektetéssel megoldható. Ha a hidrogénhajtást, netán a léghajtást akarjuk elterjeszteni, az összehasonlíthatatlanul bonyolultabb technológiát és nagyságrendekkel nagyobb befektetést igényel.
- Az acélvázas, műanyag karosszériás törpe nem biztonságos. A videómegosztókon kering a Top Gear autós agymenés egyik fenegyerekének, Jeremy Clarksonnak egy alázó anyaga, amelyben szabályos töréstesztben ripityára zúznak egy REVA-t, egy másik példányon pedig még egy nagyobb konyhaasztal is kifog… Komoly baleseti szituációban a REVAi halálos csapda lehet.
- Azt az ütközést 40 mérföldes, azaz mintegy 65 km/órás sebességgel hajtották végre. A nagyvárosi forgalomban ez nem tekinthető tipikus sebességnek, jóval túl van például a legtöbb országban megengedett sebességhatáron. A világszerte eddig eladott REVA-k összesen mintegy hatvanmillió kilométert futottak összesen, és információink szerint ezalatt egyetlen komoly baleset sem történt velük. Clarkson töréstesztje után, 2008-ban az indiai gyártócég számos biztonsági fejlesztést hajtottak végre a járművön a Lotus mérnökeinek bevonásával. Az ajtókba oldalmerevítők kerültek, az első lökhárító alatt a vázat megerősítették, a sík első szélvédőt domborúra cserélték, az első tengelyekre tárcsafékeket szereltek. Van egy másik törésteszt a neten, amelyet a továbbfejlesztett modellel végeztek, érdemes azt is megnézni. A REVAi persze így sem veszi fel a versenyt az ötcsillagos eredményt elérő autókkal, de a kategóriájában meghatározott minden előírásnak megfelel, és sokkal biztonságosabb, mint egy robogó vagy akár egy komolyabb motorkerékpár.
- A REVAi megbízhatóságáról még nincsenek tapasztalatok, így nem tudni, mennyire lesz hűséges társ a mindennapokban!
- A szervizhátteret természetesen biztosítjuk, ám úgy gondolom, nem találkozunk majd túl gyakran az ügyfeleinkkel, mert a külföldi tapasztalatok azt mutatják, hogy a REVAi alapvetően megbízható. Maga a szerkezet nem túl bonyolult, a gyár pedig olyan neves járműipari cégek elismert beszállítója, mint a GM vagy a Bosch, és képzett szakembergárdával, modern gyártógépekkel, komoly minőség-ellenőrző részleggel rendelkezik. A REVAi lelke az akkumulátortelep, ennek kezelésére valóban figyelni kell, az ólmos változatnál legalábbis, mert a Li-ion akkumulátorok gondozásmentesek. A nyolc darab USA-gyártmányú, speciális mélykisütéses akkumulátorból összefűzött 48 voltos telep 200 Ah kapacitású, 20 és 100 százalék között folyamatosan terhelhető. Körülbelül 500 töltésig megőrzi a teljes kapacitását, és még további 150 cikluson át jól használható. A tulajdonosnak három dologra kell figyelnie. Az első, hogy a töltöttségi szintnek nem szabad 20 százalék alá esnie. Erre egyébként a kocsi fedélzeti számítógépe is figyel, ehhez a szinthez közeledve tartalék üzemmódba vált, és csak kis teljesítményű használatot engedélyez. A második, hogy a számítógép rendszeresen gondoskodik az egyes akkumulátorok ekvalizálásáról, ami jelentősen megnöveli a teljesítményüket és az élettartamukat. A harmadik, hogy időnként gondoskodnunk kell az elpárolgott víz pótlásáról. Erre is figyelmeztet a komputer, ilyenkor egy speciális kannából desztillált vizet kell beönteni egy szelepen át. A művelet mindössze egy-két percet igényel. A REVAi-kre 25 ezer kilométer vagy 2 év garanciát adunk, az ólmos akkumulátorokra 1+1 évet, a lítiumosokra legalább négy évet.
- Véleménye szerint melyik társadalmi rétegekből kerülnek majd ki a REVAi magyar vásárlói?
- Valószínűleg azok vesznek majd ilyen kiskocsit, akik környezettudatosan gondolkodnak, ugyanakkor megengedhetik maguknak, hogy a későbbi alacsony üzemeltetési költségek érdekében a viszonylag magas árat megfizessék, illetve járműhitellel megfinanszírozzák. A felső középosztályiak már megengedhetik maguknak, hogy egy ilyen praktikus városi járművet is tartsanak a családi flottában. Tudom, hogy ez a réteg nem túl vastag Magyarországon, de mellettük szóba jöhetnek cégek, vállalatok is, például különféle szolgáltatók, amelyek olcsón fenntartható járműveket keresnek szervizszolgálat ellátására és hasonló célokra. Az értékesítési darabszámot még csak megjósolni sem merem, de valószínűleg nem ebből fogunk meggazdagodni a következő években. Ám úgy vélem, hogy valakinek el kellett kezdenie az elektromos járművek forgalmazását, még akkor is, ha ez nem túl nagy üzlet egyelőre. Kell az alternatíva, mert ma már tisztán látszik, hogy a benzin- és gázolajhajtású járművek kora a belátható jövőben lejár.