Ben Johnson talpig vasban

Teszt: Volvo S60 D5 automata

2002.05.23. 09:30
 
   
   

Az összes Volvók közül - a C70-est is beleszámítva - ez néz ki a legagresszívebben. Az S80-as brutális farával Peter Horbury vezető tervező szerint olyan, mint egy "négyajtós kupé", vagy legalábbis egy "kettő plusz két ajtós". Hallottam is embert panaszkodni, hogy neki (185 cm) az S60 kicsi, ami azért elég durva nagyzolás, de valami van benne. Legalább annyi, mint a négyajtós kupéban.

A Volvók belsejét eleget dicsértük, a többi Volvóhoz képest ez nem nagy szám, ugyanolyan csodálatos, mint a többi. Egyedül az első lábtér lehetne kicsit bőségesebb, a rengeteg high tech miatt kis csorbát szenved a harántterpesz.

 
   
 

Beülve azonnal az ADK tűnik fel (Azannyát, De Kényelmes!). Az ülések hatalmasak és puhák, de nem olyan süppedősen puhák, hanem mintha valami deformálódó sűrű zselébe ülnénk; az ember azt várná, hogy kiszálláskor majd cuppanunk. Természetesen cuppanás nincs, csak stabil üléshelyzet, mint egy osztályon felüli gipszágyban.

Az angol szaksajtó szering a jelenlegi Volvók közül az S60 az igazi drivers car. Harckocsizók imádni fogják: hatalmas a vas. A kilátási zavarok akkor lesznek szembeötlők, ha valahol át akarunk férni, be akarunk tolatni, ki akarunk bújni; átférünk, betolatunk, kibújunk, de nem azért, mert érezzük saját dimenzióinkat, hanem mert hiszünk benne, hogy akkorák azért mégse lehetünk. A V70-ben mintha előre is jobban ki lehetett volna látni, nem csak hátra.

 
   
   

A nagyfokú biztonságérzet odáig terjed, hogy még a szemközti sávból felénk sodródó terepjárók sem nyomasztanak - görcsöljenek inkább ők, én nem kacsázok ki a padkára, tanuljanak meg autót vezetni, vagy nagyon megjárják. Az S60 méretei alapján nem is nagyon értem, mire jó az S80, amikor szinte teljesen ugyanúgy néz ki, és összesen 24 centiméterrel hosszabb.

A biztonságérzet nem csak a nagy tömegből származik, az S60 jól uralható-vezethető-fékezhető autó. Tesztpéldányunk a nyári gumiknak köszönhetően még a tavaszi hőségben téli abroncsokkal maszatoló V70-nél is jobb eredményeket produkált. A stabilitáshoz tartozik, hogy a Volvókat eredetileg 16 collos kerekekkel adják, de a tesztautókon 17-es, 225/45-ös gumit adnak páratlan vezetési élményt. És vizuálisat is; a Volvo S60 ezekkel néz ki jól.

 
   
 

A nagy, 17-es felnik és a vékony profilú gumik miatt az ember előre várja az autópálya lehajtó-jellegű kanyarokat, hogy a megengedett (rosszabb tapadású autókra kitalált) sebességnél lényegesen gyorsabban suhanhasson végig az íven. Ha van elég tér, az S60 magabiztosan kacsázik, egy lakótelepi parkolóban viszont elég stresszes állandóan az átfér-nem fér át kérdés, meg hogy be tudunk-e férni valahová padkázás nélkül.

Kifelé ugyanazt a versenytank-masszivitást sugározza, amit odabent érzünk, ha nyomunk egy bőséges gázt, és hirtelen meglódul velünk a hajó. A motorház nagyvonalú V-domborítása és az amerikaias csomagtartófedél miatt nem sok varia kéne, hogy egy flex-szel és sok szeretettel igazi hot rod, vagy lowrider váljék belőle.

 
   
   

A V70-ben úgy tűnt, az új dízelhez igen jól passzolna egy automata váltó. Aztán most úgy fest, végülis nem katasztrófa, de mégsem az igazi. A D5 ereje jól érvényesül, a picike turbólyuk és a váltó jóval nagyobb késlekedése miatt azonban úgy hat a dolog, mint egy erősen dekoncentrált Ben Johnson. Az erő hatalmas, a dinamika lenyűgöző, de mire felfogja, hogy elsütötték a startpisztolyt, már eltelt 5-6 tized másodperc.

A kézi váltós V70 és az automata S60 saját méréses gyorsulási adatai igazolják a szubjektív érzéseket: az automata változat igen lassan tér magához. Ez akkor válik a legidegesítőbbé, amikor gyorsan átslisszolnánk egy magasabb rendű utcán, és szeretnénk kilőni. A kis turbólyuk, meg az automata késlekedése együtt már elég jelentős starthátrányt hoz össze, a kategóriatársak közül a Chrysler Sebring és az Audi A6 Multitronic sokkal élesebbnek tűnt, igaz, benzinesben.

 
   
 

Mert itt van a kutya elásva: az S60 benzines, mondjuk a 200 ló feletti 2.4 T (-urbó) automatája már pont olyan élénk, amilyen kell. A D5 motor és a Volvo automatája külön-külön tehát jók, de míg a dízel kezdeti lomhaságát megfelelő váltással-kuplungolással kompenzálni tudjuk, az automatika és a dízel hátrányai egyesült erővel hatnak. Legalábbis az állórajtnál. És a benzines turbó városi fogyasztása 15 litertől indul.

Az S60 automatájának gyorsulása abszolút értékben nem sokkal marad el a kézi váltós kombiétól, mert a második másodperctől kezdve úgy játszik nyomatékkal és fordulatszámmal, hogy kis híján behozza a lemaradást. Ha előre tudjuk, mikor akarunk majd gyorsulni, és idejében elkezdjük nyomni a gázt, például előzés közben, akkor ki bírunk lőni, de váratlan padlógáz mindig zavarba hozza.

Az oldalról ajánljuk

Durván rájár a rúd a Volkswagenre: súlyos biztonsági rést találtak, 1,4 millió autó lehet érintett
  • Hírek

Durván rájár a rúd a Volkswagenre: súlyos biztonsági rést találtak, 1,4 millió autó lehet érintett

A problémákról azonnal értesítették a Volkswagent.

2024. december 29., 18:14
Ónos eső érkezik, korcsolyapálya lehet az utakból
  • Hírek

Ónos eső érkezik, korcsolyapálya lehet az utakból

Hidegfront hoz magával csapadékot, érdemes lesz óvatosan közlekedni.

6 órája
Állítólag rosszul lett a Ferenc körúton villamosnak csapódott autó sofőrje
  • Hírek

Állítólag rosszul lett a Ferenc körúton villamosnak csapódott autó sofőrje

A Corvin negyed közelében történt az ütközés.

2024. december 29., 13:05
A Google jutott a legmesszebbre, de jön a „kenyérpirítós” konkurencia
  • Hírek

A Google jutott a legmesszebbre, de jön a „kenyérpirítós” konkurencia

Sokaknak beletört a bicskája a robotaxizásba, de vannak kivételek és kihívók is. Ami nem csoda, szép kis összeget lehet szakítani.

2024. december 29., 11:48
Az egyetlen szabály, hogy nincs szabály
  • Szerelem

Az egyetlen szabály, hogy nincs szabályAz ágyúgolyó futam filmek története 1976-tól 1989-ig

Egy csapat vakmerő autóbolond egész Amerikát átszelő száguldásra indul… Az ünnepek alatt érdemes újranézni az öt 1976 és 1989 között készült részt!

2024. december 29., 15:27
A tékozló fiú hazatért - helyzetjelentés és bálnales
  • Belsőség

A tékozló fiú hazatért - helyzetjelentés és bálnalesMercedes-Benz W140 S320L

Jó, jó, a sztori azért nem ilyen egyszerű, merthogy továbbra is használhatatlan, de már látom a végét.

2024. december 29., 16:58
Ilyen állapotban van egy nagyon sokat futott nigériai Ford Transit
  • Hírek

Ilyen állapotban van egy nagyon sokat futott nigériai Ford Transit

Elvileg még az eredeti motor van benne.

2024. december 29., 16:27
Madárrajjal ütközhetett a katasztrófa előtt a dél-koreai repülő
  • Hírek

Madárrajjal ütközhetett a katasztrófa előtt a dél-koreai repülő

Több jel is erre utal.

2024. december 29., 13:55
Visszahívás: laza csavar miatt balesetveszélyes a Ford elektromos platósa
  • Hírek

Visszahívás: laza csavar miatt balesetveszélyes a Ford elektromos platósa

A visszahívás összesen közel 12 ezer példányt érint.

2024. december 28., 07:07
A szívó benzin és az SUV mindent visz, újabb negatív csúcsot döntött a magyar flotta
  • Közélet

A szívó benzin és az SUV mindent visz, újabb negatív csúcsot döntött a magyar flotta

Folytatódott a magyar autópark elöregedése ebben az évben is. Az is kiderül, hogy mit szeretne „mindenki” egy autókereskedésben.

2024. december 30., 06:05
Új szabályok a határátlépésnél Románia felé
  • Hírek

Új szabályok a határátlépésnél Románia felé

Hol lehet átmenni? Mire kell figyelni? Kisokos a rendőrségtől.

2024. december 28., 08:52
Törölhették az elektromos Mini kabriót
  • Hírek

Törölhették az elektromos Mini kabriót

Az okokról csak találgatni tudunk.

2024. december 29., 10:45
Kitört gomb miatt vált irányíthatatlanná – Segítség, átvertek!
  • Közélet

Kitört gomb miatt vált irányíthatatlanná – Segítség, átvertek!

A következő esetünkben egy Nissan X-Trail e-POWER az alany. Kitört gomb, elromlott generátor a panasz.

2024. december 29., 07:05
Ne nyeld félre a maradék bejglit: ez a Lamborghini Miura a Liberty Walk műve
  • Hírek

Ne nyeld félre a maradék bejglit: ez a Lamborghini Miura a Liberty Walk műve

Nincs ok félelemre: egész finoman nyúltak hozzá, inkább a versenyautós hangulatra mentek rá.

2024. december 28., 07:07
Nem biztos, hogy ilyen Nissan Z kombira vágyunk
  • Hírek

Nem biztos, hogy ilyen Nissan Z kombira vágyunk

Egy Nissan Z, amihez egy Stageát és egy Leafet is felhasználtak.

2024. december 30., 06:05
Jó oka van, hogy ez a 15 éves Porsche 911 most sokkal többet ér, mint újkorában
  • Hírek

Jó oka van, hogy ez a 15 éves Porsche 911 most sokkal többet ér, mint újkorában

Bár gyönyörű állapotnak örvend, a magas ár oka valószínűleg valami egészen már.

2024. december 30., 07:32
Egyre gyakoribb, hogy leköpik, rugdossák és fenyegetik a MÁV munkatársait
  • Hírek

Egyre gyakoribb, hogy leköpik, rugdossák és fenyegetik a MÁV munkatársait

Idén is nőtt a MÁV-csoport munkavállalóival szembeni bántalmazások száma.

2024. december 30., 06:06
Nagy évzáró szerkesztőségi kvíz
  • Belsőség

Nagy évzáró szerkesztőségi kvíz

Melyik volt a legolvasottabb cikkünk idén? Milyen hülye kifogásokkal magyarázták a kollégák a késést? Volt-e késhegyre menő szivacsfegyver párvaj a szerkesztőségben? Év végi kvízünkből minden kiderül!

2024. december 28., 16:51
GPS-adatok, párosítható tulajdonosi profilok: óriási adatszivárgás a Volkswagennél
  • Hírek

GPS-adatok, párosítható tulajdonosi profilok: óriási adatszivárgás a Volkswagennél

Politikusok, nagyvállalkozók, spionok, vigyázzatok!

2024. december 28., 10:15
12 óra alatt elfogyott a Nio csúcsmodelljének limitált kiadása
  • Hírek

12 óra alatt elfogyott a Nio csúcsmodelljének limitált kiadása

A nagy érdeklődés miatt a gyártó egy új, Signature Edition változattal rukkolt elő.

2024. december 28., 16:19
Mindannyian örültünk volna egy ilyen első autónak
  • Szerelem

Mindannyian örültünk volna egy ilyen első autónak

Az Ignis Sport igazi titkos tipp azoknak, akik megfizethető, de élvezetes autót keresnek: Bunkoczi Soma most kapott egy lendületet a jogosítványhoz!

2024. december 28., 11:17
Pár nap múlva vége az 1 milliós villanyautó-támogatásnak Kínában
  • Hírek

Pár nap múlva vége az 1 milliós villanyautó-támogatásnak Kínában

Vége a babusgatásnak, sok gyártó nem fogja bírni a kialakuló árversenyt.

2024. december 28., 16:59
Szilveszteri kiadás egy erős fiatallal és egy ralilegendával
  • Technika

Szilveszteri kiadás egy erős fiatallal és egy ralilegendávalMűhelyPRN: Lada 2105 – 1989.

Zárjuk le 2024-et pozitívan: a MűhelyPRN idei utolsó egy nagyon szép 2015-ös Ladát hoztunk nektek, lelkes és fiatal tulajdonossal!

2024. december 28., 15:02
Úttörő lett az Isuzu
  • Hírek

Úttörő lett az Isuzu

Red Bullt szállítanak majd a villany-teherautók.

2024. december 29., 07:05
Gondok a Teslánál: megsül az új hardver, a Cybertruckokat kinyírja az új frissítés
  • Hírek

Gondok a Teslánál: megsül az új hardver, a Cybertruckokat kinyírja az új frissítés

Sem az új fedélzeti számítógép, sem a Cybertruckokra kiadott legutóbbi szoftverfrissítés nem a reméltnek megfelelően működik.

2024. december 28., 17:35
10 évvel a tervek előtt jár a kínai villanyautó-piac
  • Hírek

10 évvel a tervek előtt jár a kínai villanyautó-piac

Ha folytatódnak a jelenlegi trendek, a jövő tényleg a villanyautóké lesz.

2024. december 29., 07:05
Azonnali áremelés jön a magyar kutakon
  • Hírek

Azonnali áremelés jön a magyar kutakon

A benzin 11, a gázolaj pedig 10 forinttal drágul szerdától.

2024. december 28., 13:03
2010 Porsche 911 GT3 RS aukció
  • Hírek

2010 Porsche 911 GT3 RS aukció

2024. december 29., 11:34
Nissan iskolai projektet
  • Hírek

Nissan iskolai projektet

2024. december 29., 11:06