Reményteljes kilátástalanság
Teszt: Volkswagen Scirocco Sport 1.4 TSI
Mintha tudatosan terveztek volna bele idegesítő hülyeségeket. Csak hogy ne ő legyen a legjobb kis kupé.
Volkswagen Scirocco. Az IROC tanulmányautó várva várt szériaérett változata, a VW 1974-ben Giugiaro-ruhába bújtatott, Golf I-ből építkező népi sportkupéjának örököse. Aki elemi szinten bánik az internettel, annak bőséges tudástár áll rendelkezésére pár kézenfekvő keresőszó begépelése után.
Ez egy érdekes Volkswagen! De ne rohanjunk a legelső szalonba, mert bármennyire is jó autó, helyenként bizony cerkája van a menyasszonynak. Ha csak a külsőt nézzük, nincs vita, élőben a Scirocco cefet jól néz ki. Úgy látszik, végre-valahára visszahívták száműzetésükből a némiképp rebellis, haladó szellemű formatervezőket, és azok Marc Lichte vezetésével elkészítették az utóbbi évek legszebb Volkswagenjét. Mindezt úgy, hogy egyértelműen látszik a külalak uralma a praktikum fölött. Ami jó, mert jelzi, hogy nem erőszak a kompromisszum: céltárgy készült, őszinte szerszám.
És ez nem is az első eset, gondoljunk csak a Passat CC-re. Az időzítés kitűnő: amikor az egyen-krómmaszkoktól és neutrális formáktól nemcsak az olaszautó-tulajdonosok vagdosták fel az ereiket, hanem a konzervativizmusba beleunt vásárlók is, beetettek a fent említett CC-vel. Most pedig itt ez a kifejezetten SZÉP autó. Bizony, szép. Mik vannak?!
Az IROC szögletes orrán éppen annyit gyúrtak, amennyit még nem szégyelltek. Lapos, markáns és morcos a front, a fényszórók sarkaiból induló övvonal szépen szélesedik, alakul át domborrá, hogy végeredményben masszív és széles tomport formázzon. A keskenyedő lámpák szépek, a kettős kipufogóvég bizalomgerjesztő. Csomagtérnyitó kallantyú, esetleg mélyedés a kéznek egyszerűen nincs. Nem, a logóban sem. És ez így a jó, az ajtó szinte beleolvad a hátsó falba. Hosszabb, szélesebb és 10 centiméterrel alacsonyabb az alapjául szolgáló Golfnál, de ami még fontosabb: elöl 35, hátul pedig 59 milliméterrel szélesebb a nyomtáv. A rugókat, lengéscsillapítókat és stabilizátorokat áthangolták, a hátsó futómű csaknem csavarra egyezik a Passatéval. Ígéretes.
Akinek a forma fontosabb az már ezen a ponton is tökéletesen elégedett lesz az autójával, és bőven megemészti, amit nem vagyok képes megbocsátani a Volkswagennek. Igen, a gyártónak, nem a terméknek. Mert a Scirocco legnagyobb ellenfele nem a konkurencia, hanem tulajdon anyja. Ez az autó bizony hajszállal maradt el attól, hogy a legjobb kis elsőkerék-hajtású kupé legyen. És az idegesítő, pénzbe szinte nem is kerülő hülyeségek tehetnek erről.
Pedig nagyon jófajta kis lelke van. Lapozzon!