2003.07.15. 09:51

Mindent összevetve a Sharan jól autózható, kellemesen jellegtelen MPV-külsejű MPV, alacsony étvággyal, remek motorral, pontos váltóval, kíméletes futóművel és hatásos fékekkel. Vezethetőségi szempontból jeles.

 
   
 

Bent azonban felerősödik a lábdobok monoton dübögése és az amfetamin-túladagolástól kínosan precízen vezetett mérnöki ceruzák surrogása, és ettől az egész olyan hangulatot kap, mint egy szakfelügyelői inspekció előtt kitakarított műtő a Schwarzwald Klinik-en: csillog-villog, minden high-tech, minden a helyén, de könyörgöm, ki vágyik egy műtő vendégszeretetére.

A szürke különböző árnyalatai borítják az egész belteret, kivéve a vajszínű tetőkárpitot, ami az utolsó pillanatban megmenti az utasteret az orrlógatós ónos esős hangulattól. Amúgy a mindenütt szürkével sincs komoly gond, hiszen a maga nemében nagyon jó ízléssel hangolták össze a színeket, az anyagokat és a formákat.

 
   
   

Pedáns emberek elégedettek lehetnek a belső kivitelezéssel, sehol egy kiugrás, törés, vagy befejezetlen él, amin megakadhatna a tekintet. A maga technoid mivoltában a műszerfal tetejét borító raszteres sötétszürke műanyag kellemes a szemnek és a kéznek egyaránt, és ugyanez elmondható a csupán díszítésként alkalmazott világosszürkéről is.

A krómgyűrűvel körülvett műszerek jellegtől függetlenül szépek, és még egy kis mosolyt is csalnak a leolvasó arcára: a sebességmérőt 260 km/h-is skálázták. Hehe. Ezen a szinten (Comfortline) már kapunk egy-egy kis karikát voltmérő és olajhőfok-mérő funkcióval, ahogy a kormány, a váltó és a kézifékkar bőrborítása is a két felső szint kiváltsága. 16 collos könnyűfém felnik 215/55-ös gumikkal, a második üléssor elsőkhöz hasonlatos sportos székei, és a B-oszloptól hátrafelé színezett üvegek, és a kihagyhatatlan manuális klímaberendezés a Comfortline kivitel további lényeges hangulati/kényelmi sajátossága.

 
   
 

Akadt azért, ami nem tetszett. Az első ülések háttámláira aggatott vállfa, bár kétségkívül hasznos, nem túl törésteszt-konform szerelék. A másik gond az ülések súlya. Ha enyém lenne az autó, szinte biztos, hogy csak vészhelyzetben lennék hajlandó visszarakni a hatodik és hetedik széket, a feleségemnek pedig egyenesen megtiltanám, hogy mozgassa azokat. Tudom, hogy a Jazz egészen más kategória, de jó lenne, ha buszlimuzinokra is kidolgoznának valami hasonló origami-rendszert, mert ilyesmi böhöm székekkel már a Mazda MPV-ben és a Citroën C8-ban is keményen kellett harcolni, és ott sem szerettük.

 
   
   

A 130 lovas Sharant Comfortline kivitelben eddig 9,2 millió forint körül kínálták a kereskedők. Az importőr a napokban adott ki egy sajtóközleményt, arról, hogy a forintleértékelés hatására kénytelen árat emelni, ennek mértékéről egyelőre nincs információnk. A Sharant eddig sem kiváló ára, inkább hihetetlen kiforrottsága miatt vásárolták, nem valószínű, hogy az áremelés súlyosan visszavetné a forgalmat. Aki pedig mégis drágának találná, nézze meg konszernen belül Seaték Alhambráját. Pár réteg polírt leszámítva ugyanaz, kicsit kevesebbért.

  Értékelés: 4,5 - Kicsit drága, kicsit szürke, de csak az átadás pillanatáig számít az árkülönbözet.