Dolgozni fogtok, elektronok!
Az S 400 Hybrid bevezetését újságírófej-tágító rendezvénnyel ünnepelte a Mercedes képviselete. Ha már ott jártam, kipróbáltam az E-Coupét is, amely kicsit becsapós nevű, de jó.
Az E-osztályéhoz hasonló péntek délutáni összeröffenés elsődleges célja az volt, hogy megismerjük az S-osztály újdonságait, most, hogy egy kicsit felfrissítették. Ezek közül a hibrid hajtás léte a legnagyobb jelentőségű, továbbá az S-nek is vannak már BlueEfficiency változatai, és minden olyan vezetőtámogató okosságot bevezettek, amely az E-osztályban megjelent. Elvégre kínos lenne, ha az olcsóbb modell többet tudna – hát nem. Sőt, még néhány apró eltéréssel azt is megoldották, hogy az S-é hangyányival jobb legyen. Például a táblafelismerő rendszere színesben jeleníti meg a kijelzőn a sebességkorlátozó táblákat. Bár ennek nálunk nincs nagy jelentősége, mivel a dolog Magyarországon nem működik megbízhatóan.
De lássuk a hibridet, hiszen ez a leges-leges-legelső Merci, amelyben van hajtó villanymotor is. Igaz, számomra kis csalódás 15 kilowattos teljesítménye és 160 newtonméteres nyomatéka. Tekintve, hogy a minimálhibridnek szánt Honda Insight villanymotorjában is van 10 kW és 120 Nm.
Talán pont ezért ütötte meg a fülemet az „egyetlen konkurensünk” kifejezés, amely nyilvánvalóan nem a Hondára vonatkozott, hanem a Lexus LS 600h -ra. Bár nem szeretném kisebbíteni a Mercedes érdemeit, azért hadd jegyezzem meg: abban pont tizenegyszer ekkora az elektromos hajtás teljesítménye. Ha a benzinmotor és a villanymotor ereje összeadódik, az LS összteljesítménye 1,6-szoros, arról nem beszélve, hogy az egy összkerékhajtásos autó. És kéttonnás járműveknél az egy másodperccel jobb gyorsulás is más dimenzió.
Mondjuk ostobaság is lenne kapásból nekimenni egy évtizedes hibridtapasztalattal bíró gyártónak, fogadjuk el, hogy a németek máshová pozicionálták az S400 Hybridet. Elvégre nekik számos remek dízelük van, amit nem szeretnének hirtelen a süllyesztőbe küldeni, míg a japánok pont a dízelek kiváltására szánták. Úgyhogy maradjunk annál: az LS 600h konkurense inkább az S450 CDI lesz, ha majd egyszer gyártanak belőle 4Maticot.
Viszont hibridnek lennie kell, mert – elsősorban Amerikában – már nem azt kérdezik a vevők, hogy van-e takarékos modell, hanem hogy van-e hibrid. Ez részben könnyebbség, hisz a Toyota és a Honda elvégezte már a marketingmunka javát, és ezentúl nem kell azt mondani a customernek, hogy: „Izé… hibrid nincs, de tessék megnézni ezt a remek BlueTec dízelt. Csak arra figyeljen, hogy a kamionok kútfejéhez kell beállni tankolni.”
A Mercedes rendszerének azonban megvannak az előnyei. Mivel kicsi az elektromos teljesítménye, ráadásul lítium-ion akksikat használtak, nem kellett a csomagtartó harmadát feláldozni, mint a Lexusnak a nikkel-fémhidrid akkuk elhelyezésére.
A hajtáslánc nagyjából azt a mintát követi, mint az Insighté. Itt a 350-es motor az alap, ez új hengerfejet kapott és Atkinson-ciklus szerint működik. Ennek főtengelyéhez csavarozták fixen a tárcsa alakú villanymotort. Az S-osztály két motorja tehát nem tudja függetleníteni magát egymástól. Ez után következik egy hagyományos automata váltó, esetünkben egy 7GTronic, módosított kapcsolási programmal.
A 350-es motor teljesítménye picit nőtt a normálhoz képest, mintegy hét lóerőnyit, így az 279 lovas. Erre mind a húsz elektromos lóerő rárakódik, így az összesített teljesítmény 299 LE. A nyomatékcsúcsok nem egyforma fordulaton jelentkeznek, mivel a villanymotor álló helyzetben képes 160 Nm leadására, aztán ahogy felpörög, úgy esik a nyomaték. Összeadva 385 Nm a maximum, ami tíz százalékkal több, mint az S 350-é.
A villanymotor nagy indítónyomatéka remekül használható a V6-os beindítására is, külön indítómotor nincs. A benzinmotor fékezéskor már 15 km/óra alatt leáll, és addig nem is indul újra, amíg a vezető le nem lép a fékről. A klímakompresszor elektromos hajtású, ahogy a kormányszervó szivattyúja is, sőt, még a fékrásegítőhöz szükséges vákuumot előállító szivattyú is. Tehát a csatolmányok működése független a benzinmotortól.
Menet közben ugyanúgy működik az S-osztály, mint a legtöbb fajtársa: gyorsításkor segít a villanymotor, gázelvételkor, fékezéskor pedig generátorként működik. Arra nem képes, hogy tisztán elektromos hajtással közlekedjen. Százra 7,3 másodperc alatt röppen, tehát gyakorlatilag ugyanannyi idő alatt, mint a sima 350-es, igaz, hatvan kilóval nehezebb annál. Ellenben a hivatalos normák szerint átlagosan két literrel fogyaszt kevesebbet (7,9 l/100 km). Ez persze elméleti érték, ahogy a 186 g/km-es szén-dioxid-kibocsátás is; a klímázás, sportos vezetési stílus és az autópályázás könnyen borítja ezt.
Ez szép, de hogyan néz tévét az utas ugyanazon a képernyőn, amin a vezető a navigációt nézi? Lapozzon!