Miként szeresselek?
Hamar megszoktuk a kapitalizmust. Nem telt el még húsz év sem, máris köpködünk azokra az autókra, amiket egykor szerettünk, használtunk éveken át, sőt még vágytunk is rájuk. Én úgy örültem, amikor megvettem a kávébarna Favoritom, mintha Ferrarit vettem volna, úgy éreztem, megy, mint a golyó, és ha nem is nyugati, de azért majdnem nyugati autó. Revideálnom kell a véleményemet. A Favorit nem nyugati autó, a tesztelt példány kortársai, vagyis az 1990 környékén gyártott Golfok, Kadettek, Escortok sokkal kulturáltabbak, kényelmesebbek és csendesebbek voltak.
Sok jó tulajdonságról nem is nagyon tudok beszámolni. A futómű gyatra, főleg a tesztelt darabban az öreg gátlók miatt, a fékek erőtlenek, a váltó kis jóindulattal közepes. Legalább a karburátoros motor nem vészesen gyenge, és elég kiegyensúlyozott, mint minden nyolcszelepes. Versenyezni nem kell vele, de a városi közlekedéshez bőven elegendő a 60 lóerő.
Régen, amikor ezekben a motorokban még nem egy-két-háromszázezer kilométer volt, simán lehetett nyomni a Favoritnak – én legalábbis az óra tanúsága szerint többször is huzamosabb ideig százötven feletti tempóban utaztam a Balaton irányába, vagy éppen visszafelé. Ma már a kíméletes 110-nek motor, tulajdonos egyaránt jobban örül, és akkor talán nem esik szét szegény, és kibír még pártízezer kilométert anélkül, hogy a gazdájának nagyobb pénzösszeget kéne áldoznia rá.
Mondják, felmelegítve csak a töltött káposzta jó, nekem sem sikerült újra beleszeretnem a Favoritba. Legnagyobb előnye talán az, hogy öten el lehet férni benne anélkül, hogy folyamatosan hányingerünk lenne a klausztrofóbiától, és még a csomagoknak is marad 240 liter helyük. Az utastér nem tágas, de annyira nem is kicsi, ha hosszabb távot kell megtenni, sokkal inkább a Skoda, mint a Tico, de még inkább bármi, ami új és gurul.
Kár, hogy ennyiért nem kapunk autót. Kétmillió alatt szinte semmit sem árulnak manapság, még a legkisebbeket, legbénábbakat, legfapadosabbakat is efölött vesztegetik. Marad hát a hitel, vagy a fejvakargatás, aminek a végén biztosan sokan jutnak majd el a Favorithoz. Két-háromszázezerért már elérhető egy öreg, de használható példány, de még tán százhúszért is. Biztosan meg is lehet szeretni, végül is Gábor is megkedvelte a sajátját.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.